berekenen van vleugelbelasting etc....

Ik ben begonnen met de bouw van een nieuw electro-toestelletje. Gewoon iets simpels.
Maar nu kom ik niet uit het berekenen van de vleugelbelasting of de totale vleugel oppervlakte.

Het zit namelijk zo: Ik heb hier nog een vleugel liggen (van een zwever) met een constante koorde van 15 cm en een span van 150 cm.
Deze wil ik inkorten om te plaatsen op mijn eigen ontwerp. (zie de foto)
718103617_5_OVC-.jpeg

De vleugel die er nu op zit, is niet de vleugel die er op komt. Maar gewoon om een idee te geven van het vliegtuig
718103692_5__MVl.jpeg

Het toestel heeft nu een totaal gewicht van ongeveer 530 gram (inclusief geschatte gewicht van de vleugel), dus zeg maar voor het gemak dattie 600 gram gaat wegen.

Als ik de vleugel zou inkorten naar 80 cm, kom ik volgens mijn berekening op 4 gr/dm3 vleugelbelasting....beetje weinig dus.

Reken ik het andersom, dan kom ik op een vleugel van 20 cm span, uitgaande van een vleugelbelasting van 30 gr/dm3.

Kloppen mijn berekeningen niet???
Het gaat mij er dus om dat ik wil weten hoeveel ik de vleugel moet inkorten , om een vleugelbelasting van ongeveer 20-30 te krijgen.

Je maakt ergens enkele reken fouten.
Je spanwijdte is nu 150 cm, dat is 15 vierkante dm. Je koorde is echter geen 10 cm maar 15 cm, dus daar komt dan nog eens de helft bij is dus een oppervlak van 22,5 vierkante decimeter. Deel nu je vlieggewicht door het aantal dm en je hebt de juiste belasting.
Als ik dat zo doe dan kom ik uit op
600 gram gedeelt door 22,5 dm is ongeveer 26 gram dm

Maar kijk uit he, geef dit niet op aan de belastingdienst anders krijg je van hun ook nog eens een dikke aanslag...........:cool:

Voor het berekenen van de vleugelbelasting neem je het vlieggewicht van het toestel in grammen en deel dat door de totale vleugeloppervlakte in vierkante decimeters. Dus niet de koorde of de spanwijdte. Je krijgt dan de vleugelbelasting in grammen per vierkante decimeter. Een decimeter is 10 centimeter.

Het vleugeloppervak bepaal je door de spanwijdte in decimeters te vermenigvuldigen met de (gemiddelde) koorde, ook in decimeters.

jonge jonge, zit ik te lezen, worden alle postings geadded........lol

De vleugel die ik in mijn gedachte had, wordt dus ongeveer 80cm span, koorde 15.

80X15= 1200 cm, = 120 vierkante dm
600 : 120 = 5 gr per vierkante dm....

ik doe dus echt iets niet goed....

Laatst bewerkt:
80cm x 15cm is 1200 vierkante centimeter is 12 vierkante decimeter...........

600 gedeeld door 12 is..........en nu zelf.....

klassieke fout die bijna iedereen maakt, ik vroeger op school ook en kreeg ze daarvoor steeds op mijn kop.

ben geen kei met formules, en de lagere school is ook al zooooo lang geleden....

thnx voor jullie hulp.

zit er nog even over te denken.....nu moet ik dus het hele ontwerp aanpassen....een vleugel van 150cm was nou net niet de bedoeling (het moest iets van een parkflyer worden)

back to the drawing-table....

ben er nog druk mee aan het bouwen. De staart krijgt ook profiel (= extra lift) en het gewicht gaat met bijna 100 gram naar beneden (andere accu).
Nu kom ik er net. Voor indoor zal het wel niet geschikt zijn (was de eerste bedoeling), als het maar vliegt.

ach een bouwprojectje zonder echte tekening is altijd leuk.....

Ik ben zelf een indoor kistje aan het tekenen voor deze winter.
Fokker DVII dubbeldekker, 50 cm span, 100 gram.
Dan begrijp je in welke richting een indoorkistje gaat ;).
De meeste indoorkistjes zitten onder de 200 gram.
En onder de 20 gram/dm2 om langzaam te kunnen vliegen.
Jouw probleem is ook dat je uitgaat van een zwevervleugel voor outdoor.
Afgezien van het profiel zijn zwevervleugels altijd lang en slank.
Ik zou zeggen, kies voor een vliegtuig van 600 gram met 30 gram/dm2
Vliegt ook best leuk!
Echte parkflyers zitten meestal tussen 200 en 400 gram

Een outdoorkist ombouwen voor indoor gaat gewoon niet.

Maar knutselen en experimenteren is gewoon leuk :-D.
Echt modelbouwen en geen ARF.
(al heb je meer kans op mislukkingen, maar dat hoort erbij)

edit: ik las over een stabilo met profiel om lift te geven.
Lijkt mij lastig om dan de goede balans in het kistje te krijgen.

Doorgaan met knutselen en succes!
Willem

Laatst bewerkt:
Als je groter of kleiner gaat moet je op de juiste manier schalen.<
Als iets 2 keer zo groot wordt, dan wordt de vleugel 2x2 keer zo groot en het gewicht 2x2x2 ° 8 keer zo groot.

Als je kleiner gaat gelden dezelfde verhoudingen. Een vliegtuig van halve afmeingen moet een achtste wegen van het orgineel voor vergelijkbare vliegeigenschappen.
Daarnaast wil je voor indoor liever lage vleugel belasting om goed langzaam te kunnen.
Voor indoor is 15g-dm2 al aan de hoge kant, terwijl voor een typische `40` buitentrainer 50g-dm2 laag genoemd kan worden.

Als voorbeeld de vorige post±
50cm dubbeldekker van 100g die zou als 2meter kist 4x4x4 ° 64 keer zo zwaar kunnen wegen.
6.4kg voor een 2 meter dubbeldekker is een mooi gewicht om rustig te kunnen vliegen

en nu gaat het topic compleet de andere kant op:p

Ik had nog een vleugel liggen van een zwever, deze ga ik inkorten.
Dan had ik ook nog 2 motoren liggen van een sky-swooper hawk, gewoon een simpel vliegtuig dat niet vliegt, maar bestuurd moest worden over 2 motoren. (span van 800mm).

Het model van de sky-swooper een beetje gecopieerd, vleugeltje erop van de zwever, en eens kijken of het gaat vliegen.....

Als ik echt ermee doorga om een indoor toestel te bouwen met mijn spullen die ik nu heb, dan wordt het een stukje ingewikkelder:

ontvanger: 30 gram
servo: 7 gram
regelaar: 5 gram
accu: 92 gram of 169 gram:rolleyes:
motor: geen idee, zal wel iets van 40 gram zijn ofzo

dat is samen....181 gram in het gunstigste geval.

Ik heb geen lipo's of mini ontvanger, maar als ik me niet vergis, is men zo ooit ook begonnen met indoorkisten......toch??

Ik weet niet wat dat voor een vleugel is die je hebt liggen, maar een ribbenconstructie voor buiten lijkt me algauw zwaar voor binnen.
Het verbaast me dat je een kennelijk goede vleugel wil inkorten om op een (nog te maken) kleiner model te passen... voor indoor moet je niet moeilijk doen, een vlakke plaat depron vliegt immers ook. Maak liever een passende buitenromp voor de vleugel die je hebt... binnen vliegt ongeveer alles, als het maar langzaam genoeg gaat...

Daar kwam ik dus ook achter tijdens het berekenen van de vleugelbelasting.
Voor het indoor vliegen bouw ik (ooit) wel een compleet nieuw vliegtuig, deze wordt nu voor het buitenwerk gebruikt (en een beetje om iets nieuws te proberen...)

Als het niet vliegt, dan is er niks aan de hand. Ik heb nog een goed toestel staan

Back