Berekenen van kielvlak en stabilo

• Topicstarter Topicstarter DeepSpace
  • Startdatum Startdatum
D

DeepSpace

Guest
Hoe bereken ik nu hoe groot of klein mijn kielvlak of stabilo moet zijn. Ik kan natuurlijk gewoon wat gaan proberen maar ik bereken het liever eerst. Ik weet dat je meerdere kanten op kan, te groot of te klein, elk heeft zo zijn voordeel en zijn nadeel.

kan iemand mij, een link of uitleg geven hoe ik dit kan bereken/bepalen, misschien dat hier programma's voor zijn?

ik heb wel gezocht, maar het enige dat ik kan vinden is bepaling van zwaartepunten enzo en wat het effect is van een te groot of een te klein stabilo.

Je kan kijken naar de Tail Volume Coefficient/Ratio (TVC/TVR):

Ch = (opp. stabilo/vleugelopp.) x (tail_arm)/gem. koorde)
Cv = (opp. kielvlak/vleugelopp.) x (tail_arm/spanwijdte)

Ch = TVC stabilo --> 0.35 - 0.50
Cv = TVC Kielvlak --> 0.02 - 0.035
Tail_arm = afstand tussen 25% MAC vleugel en 25% MAC stabilo.

edit:
Deze info heb ik (toch fijn om te weten lijkt me ;) ) overigens uit een boek wat ik heb (Model Aircraft Aerodynamics - Martin Simons) en uit diverse posts van Ollie (= aerodynamica guru) op rcgroups. (Even zoeken op 'tail sizing')

zoiets had ik ook al gevonden ja.

kan je mij vertellen wat een koorde nu precies is?

De koorde is de afstand van de voorlijst tot de achterlijst van de vleugel. Als het een rechte vleugel is, is de MAC (Mean Aerodynamic Chord) gelijk aan de koorde.

In het geval van een getaperde vleugel kan je de MAC op de volgende manier bepalen:
mac.gif

aha, kijk, daar word ik wijzer van.

Ch = TVC stabilo --> 0.35 - 0.50
Cv = TVC Kielvlak --> 0.02 - 0.035

zijn dit de waardes waar hij iig tussen moet liggen om stabiel te kunnen vliegen? voor mijn kielvlak snap ik als hij te klein is dat hij erg onstabiel wordt, maar wat gebeurt er als mijn stabilo te klein of te groot wordt?

en dit:

Tail_arm = afstand tussen 25% MAC vleugel en 25% MAC stabilo

is dat 25% vanaf de voorkant? (is dit ook niet je zwaartepunt)

en die oppervlaktes, ik neem aan dat dat beide vleugels samen zijn?

Dat zijn inderdaad de waarden waar het ongeveer tussen moet liggen. (Wat er precies gebeurt wanneer de waardes afwijken kan ik je helaas niet vertellen. Goed is het in ieder geval niet.)
Oppervlaktes zijn inderdaad van beide vleugels (en het volledige stabilo uiteraard).
De 25% MAC is inderdaad vanaf de voorkant. Teken vanaf dit punt loodrecht een lijn naar je romp-lijn en de afstand tussen dit punt en de 25% MAC van de stabilo is dan de Tail Moment Arm.

Dat punt is overigens niet het zwaartepunt maar het aerodynamisch punt (Neutral Point) van het model. (Het is wel dat het zwaartepunt hier vaak op, of iets voor ligt.)

kijk, mijn dank is groot. Zo, serval tekening mee naar de club en dan es narekenen of dat voor die serval ook klopt, en wat bv 5 cm langere rom voor een effect heeft.

Dat punt is overigens niet het zwaartepunt maar het aerodynamisch punt (Neutral Point) van het model. (Het is wel dat het zwaartepunt hier vaak op, of iets voor ligt.)

Zwaartepunt altijd voor het NP, anders weet je kist niet dat ie 'vooruit' moet vliegen en wordt ie vrijwel onbestuurbaar en fladdert terug naar moeder aarde in 'unpredictable fashion'.

Wat betreft TVR: Hou het voor een lekker stabiel kistje in de buurt van de 0,5.

Wat betreft ligging zwaartepunt: 25 % is wel erg voorlijk, maar je kunt er mee beginnen. Bereken het liever even degelijk en start tussen max stab. en min. stab.
Ik gaf al eens een link op naar een progje dat echt reuze handig is om het CG te bepalen door de geometrie in te geven:

http://home.arcor.de/d_meissner/schwerp.htm

Ik weet niet of je een zwever of een motorkist vliegt, maar optimaliseren van het zwaartepunt is altijd de moeite. 5mm verschuiving geeft vaak het verschil tussen een draak en een droom. Voor zwevers geldt (in het algemeen):

Achterlijke ligging geeft een wat nerveuze besturing om de dwarsas (pitch) en minder sink. Bovendien gaat de kist beter 'aangeven' of je een bel tegenkomt of niet. Dat komt door de toegenomen instabiliteit. De kist steekt de neus omhoog als je recht een bel invliegt of dompt als je eruit vliegt. Erg prettig allemaal, maar met mate. Dus veel proefvluchtjes maken met behulp van handstartjes.

Houd verder in de gaten dat een lagere TVR een voorlijker ligging van het zwaartepunt vraagt. Met het progje waar ik hierboven naar verwijs kun je dat mooi simuleren

Dat zijn inderdaad de waarden waar het ongeveer tussen moet liggen. (Wat er precies gebeurt wanneer de waardes afwijken kan ik je helaas niet vertellen. Goed is het in ieder geval niet.)

Zeer lage TVRs geven een heel gevoelige besturing om de dwarsas en ontbrekende pitch stabiliteit. Zeer hoge TVRs (tot 0,8 wordt in de vrijvlucht toegepast) geven een lome besturing en (te) grote eigenstabiliteit. Zoals gezegd wordt een hoge TVR altijd met een achterlijke zwaartepuntsligging gecombineerd. Bij genoemde vrijvliegers wel tot op 70% van de MAC. Voor RC modellen is orde grootte 30% meer in de richting.

Hou er tot slot rekening mee dat TVR, CG en instelhoek interacteren. Je kunt een te hoge instelhoek foutief compenseren door een te voorlijke zwaartepuntsligging en concluderen dat je een baggerkist gebouwd hebt. Als je vervolgens de boel netjes trimt kom je er vaak achter dat je kist geweldig kan vliegen. Derhalve is starten met een netjes berekent CG vele malen beter dan het veelgehoorde: "begin ergens in de buurt van de ligger" of dergelijke uitspraken. Je zit weliswaar meestal in de buurt maar hebt geen idee of je instelhoek of CG aan het trimmen bent. Grap is dat dit gewoon ook geldt voor ARFs. Meestal zijn ze dramatisch te verbeteren door er zelf in te duiken. Maar ja, om dat te vermijden was nu juist een ARF aangeschaft................ :?

Jonathan! Te veel, veel te veel eer! Mijn kennis komt zo'n beetje uit dezelfde boeken als die jij op de plank hebt. Ik heb het bepaald niet uitgevonden :oops:

Het mooie van dat soort literatuur is wel dat er telkens weer iets nieuws voor je in kan staan. Ook het inet heeft tegenwoordig (naast een hele berg spreekwoordelijk kaf) veel te bieden.

Je schreef over de bepaling van de MAC. Ik zoek nu een goede methode om de MAC van een eliptische of gewoon dubbeltrapezium vleugel te bepalen........ 8O Met een beetje fingerspitzengefuhl kom ik wel in de buurt, maar betrouwbaar lukt het me toch niet helemaal. Heb jij (of iemand anders) daaromtrent bronnen of info? Met name voor een dubbeltrapezium moet het ook met een vaste formule kunnen.

Peytr tuurlijk heb jij het niet uitgevonden, neem nou bijvoorbeeld de eliptische vleugel, het is nog altijd de evolutie die deze heeft uitgevonden, kijk maar naar veel van de vogels. :lol: Feit dat je de kennis wel bezit is knap. (Het is namelijk niet de meest eenvoudige informatie om jezelf eigen te maken. Ik heb er zelf anders zo nu en dan best moeite mee. :? )

Het bepalen van de MAC van een dubbel trapezium wordt in de appendix van het boek van Simmons behandeld (blz 222 - Fourth Edition). (Mocht het nodig zijn scan ik het wel even)
Op rcuniverse.com is er een topic waarin Alasdair Sutherland (auteur van een boek genaamd 'Basic Aeronautics for Modelers') verteld dat de MAC van een eliptische vleugel 85% van de (root-)koorde is en te vinden is op 53% van de semi-span.

"The MAC of an elliptical wing panel is 85% of its root chord, and you will find it 53% of the panel's span from its root chord. The panel Area = 0.785 x span x root chord. This also works for semi-circular panels, by the way, as they are just special ellipses."
mac_ellipse.gif

Zie ook:
- http://airfieldmodels.com/informati..._aircraft/formulas/mean_aerodynamic_chord.htm

HTH :)

Het bepalen van de MAC van een dubbel trapezium wordt in de appendix van het boek van Simmons behandeld (blz 222 - Fourth Edition). (Mocht het nodig zijn scan ik het wel even)

Ooops! :oops: 'k zal 't even naslaan :lol:

Jan, je hebt inderdaad gelijk. Het was ook geen typo, ik dacht echt dat het Simmons was. :oops:

Dit gaat zeker ergens over!

(En al heel lang is het stil . . . :roll: )

Eigenlijk (ik durf het haast niet te zeggen . . . :wink: ) zou er een forum 'Aerodynamica etc.' moeten zijn, want allerlei vragen en onderwerpen staan nu verspreid over zweefvliegtuigen, bouwtips, schaalmodlellen, algemeen, overal . . . :?

Ik zoek me soms suf als ik iets nog even wil nazoeken . . . :yes:

jan

Ik voel een FAQ aankomen met een verzameling naar die links. Jan.... als toch aan het zoeken bent..... :)

Er bestaat toch ook nog zoiets als een verhouding in richtingsroer / hoogteroer m.b.t. het kunnen uitsturen van een spin. Ik geloof zelf dat de positie van je stabilo t.o.v. je richtingsroer hier invloed op heeft. :?::?:

Maar misschien ben ik nu wel :offtopic: bezig

Mark

Er bestaat toch ook nog zoiets als een verhouding in richtingsroer / hoogteroer m.b.t. het kunnen uitsturen van een spin. Ik geloof zelf dat de positie van je stabilo t.o.v. je richtingsroer hier invloed op heeft.

Hmmm....not too sure here, maar volgens mij is spinrecovery een kwestie van voldoende richtingsroer aan je vliegtuig. Spingevoeligheid is volgens mij een gevolg van veel gewicht buiten het zwaartepunt, waardoor de beweging in stand gehouden wordt.

Maar zoals gezegd zou ik hier graag aanvulling op zien, want ik weet het niet echt precies.

Back