Berekenen motor

Toen ik pas op het modelbouwforum zat, heb ik ooit hier eens een berekening gezien van een elektromotor voor een zwever, compleet met kV, gewicht motor en keuze prop /regelaar etc.etc. Ik zou graag dit soort dingen zelf wil berekenen en kunnen beredeneren en bijvoorbeeld daar een excelbestandje van maken maar kan het betreffende berichtje niet meer vinden. Weet iemand het berichtje te staan en/of kan iemand mij die voorbeeld berekening maken?

Jan-Jaap,

Zelf heb ik er geen verstand van, maar soms maak ik gebruik van kleine en eenvoudige handleidingen van diverse sites.

Dit is er een van:
MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM

Dit geeft een indicatie voor het gebruik van AXI motoren.

Zo zijn er wel meer:
Estimate Electric Motor and Prop Combo
(een wat ouder programma)

Maar PH-AJH weet er veel meer van. Die heeft ook een database in beheer, waar veel mogelijkheden in vermeld staan.

http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro glider database.xls

Misschien zit er wat van je gading bij.

Succes, JH

Harold heeft meerdere keren berekeningen geplaatst voor diverse mensen. Even zoeken naar zijn berichten, ik hoop dat searchid link werkt, anders zelf even doen, of via zijn statistieken:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/search.php?searchid=1700290

Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

E-flight calculators, a compilation, met name WebOCalc, MM_Calc and D-Calc
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Laatst bewerkt:
En ik maar denken dat je er veel verstand van hebt:rolleyes:. Ik heb diverse draadjes gelezen waar jouw adviezen voor AXI motoren staan en nu kom je met dit! hahahahha:cool:. Wel leuk trouwens al die sites. Ben je een fan van AXI motoren en gebruik je dan ook alleen maar AXI motoren of ook nog andere?

Jan-Jaap,

Zelf heb ik er geen verstand van, maar soms maak ik gebruik van kleine en eenvoudige handleidingen van diverse sites.

Dit is er een van:
MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM

Dit geeft een indicatie voor het gebruik van AXI motoren.

Misschien zit er wat van je gading bij.

Succes, JH

AXI heeft handige informatie op z'n website die je ook voor andere motoren kan gebruiken.
Elektro motoren zijn voor de meeste toepassingen redelijk goed te vergelijken als ze zelfde gewicht en Kv hebben. Alleen voor extreme toepassingen ga je bijvoorbeeld zien dat een kwaliteits motor minder warm wordt dan een goedkope.

Ik gebruik motocalc, maar eigenlijk niet zoveel meer. Het is nu heel makkelijk om af te kijken van anderen (bijv door de database van PH-AJH.
Het hoeft niet precies overeen te komen, want je kan een beetje inschatten hoe een afwijkend vliegtuig zal vliegen.

Vorobeeld±
Is jouw zwever iets groter en daardoor 25% (1.25 keer) zwaarder dan een voorbeeld zwever, dan zal de stijgtijd per minuut 1 / 1.25 = 0.8 keer zo hoog kunnen stijgen. De totale vliegduur wordt daardoor dan ook weer korter.
Neem je een motor die 25% meer vermogen levert stijg je weer even hard als het voorbeeld.
Doe je er echter weer een accu in met wat meer capaciteit, dan dan vliegt het weer evenlang.

Ik heb al heel wat sites bekeken maar ik kom er niet uit.
Zijn er ook vuistregels? Ik bedoel te zeggen: Als ik een nieuw zweefvliegtuig heb en laten we zeggen dat deze 1500 gram weegt compleet afgebouwd met servo's maar zonder accu en motor, dan zou het prettig zijn als ik een aantal vuistregels kan toepassen waar ik moet beginnen te zoeken. Ik heb ergens gelezen dat bij een zweefvliegtuig wordt uitgegaan van 100 W per kg en dan?

Hoi,

Op de doos staat eigenlijk altijd wel een RtF gewicht.
Dit is het gewicht waar je rekening mee moet houden.
Liever lichter maar als het even kan niet zwaarder.

En dan zijn er talloze regeltjes.

100W/Kg is leuk maar goed 200W/kg is leuker.
Brushless motoren heb je al snel 200W/kg als je een motor neemt die bv 50% lichter is dan de borstelversie.

Even uitgaande dat je model zonder aandrijving 1500 gram is zal je met rond de 2200 uit komen.

Voor een zwever met dat gewicht zit je met een motor tussen de 150 en 200 gram wel goed.
De rest is accu.
Bv 3s4000 lipo = 11.1V
Motor toerental tussen de 900 en 1200kv (toeren per volt onbelast). Beetje afhankelijk wat voor prop je max kwijt kunt zonder de vleugels te raken.

Motorvermogen 400/500W = 400/500 : 11.1 = 36/45A dus in dat geval 50 tot 60A regelaar of groter.

minimum van 100W/ kilo heb je aan 250W al genoeg = 250/11.1 = 23A

Wat jij wil. Persoonlijk heb ik er liever wat gang in zitten dus beetje vermogensoverschot is dan voor mij de keuze.

100W/Kg = je kan leuk vliegen met trage klim
200W/kg = Steile klim met voldoende overschot.
300W/kg = bijna oneindig verticaal/kennet hoveren
400W/kg = voldoende om oneindig verticaal te klimmen met zat vermogen over
500+ = Totale waanzin :lol:

Geldt alleen voor normale prop modellen, dus geen speedprops en EDFjes.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Back