bereik zender

• Topicstarter Topicstarter c@vedog
  • Startdatum Startdatum
Voor 90% de oorzaak gevonden
Binnenhuis de volgende testen gedaan met ingetrokken antenne en me in het huis verplaatst, dus ook uit de kamer gegaan +/ 12 m
Heb alles losgekoppeld van de ontvanger en 1 servo laten zitten. Met de interne voeding geen storingen, één voor één de servo's en sturing vaarregelaar aangekoppeld en hoe meer ik aansloot hoe erger de storingen werden. Deze procedure heb ik herhaalt met de externe voeding 4.8 volt en daar bleven de storingen uit. (wel raar dat toen ik de eerste keer de test deed ik nog evenzeer storingen had)
Nu dus naar buiten, alles aangekoppeld en de ontvanger via de converter gevoed. Met ingetrokken antenne na 10 m storingen.
Externe voeding aangekoppeld, en nu kon ik bijna 100 m wegstappen eer er storingen begonnen, met uitgetrokken antenne ging het al een heel stuk verder 200 m schat ik zo.
Conclusie, die converter die ik van marktplaatst.nl gekocht heb geeft dus storingen. Ik ga ze eens onder belasting uitmeten of ze wel degelijk de beloofde 5-6 volt levert. Voorlopig is dus de oplossing het gebruik van die ontvanger accu. Toch zou ik het liefst de ontvanger via de loodaccu (12 volt) willen voeden.
Graag enkele tips ....

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn voor RC-modelbouw "goedgekeurde" BEC's (Battery Elemintion Circuit) te koop die uit 12V (en nog veel meer Volts als het moet) een nette 5-6V bij 4-5A maken ... zijn alleen niet echt goedkoop ... maar in de meeste regelaars zit tegenwoordig ook een BEC (in die jij gebruikt niet???, en zo ja dan kan dat ook nog de problemen geven als je deze niet "losgekoppelt" hebt tussen je ontvanger en regelaar (= plus draadje verwijderen/doorknippen uit het stekertje bij het servo-snoertje van de regelaar->ontvanger)

Heb dat uiteraard gedaan, want anders voed je de ontvanger 2 keer. Die dc converter heb ik maar 12 euro betaalt, is er eentje dat me werd aangeraden door een forumlid. Is er zo eentje met een ferietring rond de output kabel.
Heb de testen alleen gedaan, maar ga het morgen met twee doen om heel zeker te zijn dat de servo's niet meer storen. Maar ik heb er alle hoop op..
Allemaal erg bedankt voor de tips...

Wat voor een regelaar gebruik je eigenlijk en hoe veel servo's zitten er in het model?

Vaarregelaar Robbe Rokraft 120
4 servo's : 3 graupners C577 en een hitec BB 645 MG

Roer, line release, voerbak en verlichting met drukschakelaars... ja het is een voerboot. Misschien horen jullie dat niet zo graag, maar ja het is toch dezelfde techniek en het blijft een boot hé?

ben dit draadje ook aan het volgen en gebruik zelf ook de mx-12
heb eerder ergens gelezen dat het testen van het bereik moet gebeuren met
1 antennedeel uitgeschoven omdat de hele antenne in de zender geschoven zit
(heb dit volgens mij nog nergens gelezen)
succes met het oplossen van het probleem

grt jeroen

Dat verwachtte ik eigenlijk al. In dit geval mag je op mijn verantwoording het bec-systeem van de regelaar gebruiken. Er is dus maar één servo echt aktief en de rest staat stil, dus die hoeven we eigenlijk niet mee te tellen.

Bij deze regelaar gaat het bec-systeem bij overbelasting niet defekt. Het schakelt door oververhitting wel even af, dus in het beroerdste geval moet je even geduld hebben voordat je weer verder kunt. In dat geval kun je alsnog een andere oplossing gaan zoeken. Ik verwacht echter, dat je daar totaal geen last van zult hebben.

In het geval de regelaar om één of andere reden binnen één jaar defekt gaat, krijg je trouwens van mij een nieuwe, vandaar dat ik met een gerust hart kan zeggen, dat je het bec-systeem op mijn verantwoording mag gebruiken. Gaat-ie in het tweede jaar stuk, dan wordt-ie meestal kosteloos gerepareerd en anders ook omgeruild voor een nieuwe. Niet omdat ik Sinterklaas ben, maar omdat de garantie bij Robbe nu eenmaal zo werkt. De enige tegenprestatie, die je moet leveren, is het meesturen van het aankoopbonnetje. Mijn adres kun je vinden achterin de handleiding van je zender onder serviceadressen. Die is wel van Graupner terwijl de regelaar van Robbe is, maar als die stuk gaat kom je ook weer bij mij terecht. De modelbouwwereld is namelijk maar klein.

Ga ik zeker proberen, heb alleen het voedingsdraadje (middenste doorgeknipt). Een beginnersfout, kreeg het kabeltje niet uit de stekker. Maar dan moet ik maar een nieuw draadje solderen, dat mag toch neem ik aan. Via de vaarregelaar had ik het liefst de ontvanger gevoed, maar velen gaven hieromtrent een negatief advies... vanwege het beperkte Amp (1,5). Maar ik zal dit zeker uitproberen.
Dus waarschijnlijk is die BEC converter van bedenkelijke kwaliteit. Hij levert nochtans 5-6 volt onder volle belasting, maar waarschijnlijk verstoort dit onderdeel de ontvanger?
Bedankt voor het aanbod...
Mijn onderdelen komen van Albatros Mechelen...

hallo

een rocraft 120 werkt wel op 12 volt maar de bec doet het niet als er meer dan 2 servo's aan hangen
er is zoiets als een handleiding die bij die regelaar hoort
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-8368.pdf

hier spreken ze van max 6 volt lood accu's
en 8 tot 10 Nc maar dan maar 2 servo's

hoe we dat probleem hebben opgemerkt
een man met een nieuwe sleepboot was aan de vijver en na 10 minuten varen plots gedaan boot stil op het water
opgehaalt met rescue boot en daarna deed de boot het terug voor een minuut of 5
de fout was de bec
het probleem is dat robbe de regelaar (transistor,fet)van de bec mee op de koelplaat van de andere fet's heeft gezet
en door de warmte dat die genereren gaat de bec dus uit
ik heb hier de handleiding mee gepost dus lees het zelf maar eventjes door
die man heeft zijn regelaar door een graupner regelaar vervangen en heeft sinds dien gaan problemen meer maar deze regelaar is niet meer in productie

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Raf, als ik niet zeker wist, dat dit normaal gesproken goed zou gaan, zou ik het advies niet geven. Er zijn al heel veel gebruikers, die op deze manier varen en er zijn ook meerdere fabrikaten visboten, die op deze manier werken. Wat voor servo's waren er in die sleepboot ingebouwd? De kwaliteit van servo's is vaak in de stroomopname terug te vinden. Als je winkelier een MFT5-tester heeft (de meeste hebben die) kun je dat verschil goed zien. Een standaard servo van Graupner of Robbe neemt onbelast nog geen 100 mA. Standaard servo's van meer exotische merken zitten aan meer dan het dubbele.
In de handleiding van de Rokraft 100/120 is 12V Pb per abuis vergeten. Bij 10 x Nc is de spanning trouwens nog wat hoger. Bij het 'twee servo's maximaal' wordt bedoeld twee servo's, die continu werkend zijn. Hierbij is uiteraard een ruime marge aangehouden. Het bec-systeem van deze regelaar ligt onder één van de fets van de eindtrap-achteruit en heeft zijn eigen ingebouwde temperatuurbeveiliging. Dit heeft dus niets met de koelplaat te maken. Zoals je zelf gezien hebt, grijpt deze beveiliging bij overbelasting in, zonder dat er iets stuk gaat. Het is dus absoluut veilig om in dit geval uit te proberen of het functioneert.

Bij een schakelend bec-systeem gaat het niet om de absolute spanning, maar om de rotzooi, die het op de voedingslijnen zet. Bij een goed ontworpen bec is dit dermate weinig, dat de ontvanger daar niets van ziet. Bij een slecht ontworpen bec kan dit de ontvangst ernstig verknoeien. Dit is per ontvangertype trouwens verschillend en ook de bec's van één fabrikant kunnen door exemplaarstrooiingen nogal eens verschillen. Het bec-systeem van de Rokraft regelaar is van een lineair type, dus dit kent dit probleem niet.

V.w.b. het stroomgebruik:
- de HS645 schat ik (belast) op een goeie 300 mA. Je bent echter niet de gehele tijd het roer aan het bedienen, dus in de tijd gerekend zal dit gemiddeld een stuk lager liggen.
- de drie C577 servo's staan de gehele tijd stil. Ze nemen dan zo'n 5 mA. Het licht schakelen en de lijn losgooien zal geen kwart seconde in beslag nemen. Gedurende deze tijd is de stroomopname zo'n 200 à 300 mA.
- de voerbak kiepen zal wat meer kracht kosten en misschien bijna een halve seconde tijd kosten, maar dit blijft ook een weinig spectaculair stroomverbruik.
- waar je wel op moet letten is, dat servo's niet een continu-belasting hebben en ook niet mechanisch kunnen vastlopen. In dat geval gaat het stroomverbruik drastisch omhoog en gaan de servo's ook stuk. Met continu-belasting wordt dan bijv. een voerbak bedoeld, die continu op de servohevel blijft drukken. In rust moet die dus niet op de servohevel steunen, maar op de romp van het schip.

Laatst bewerkt:
Hallo Corrien

Heb vandaag enkel testen gedaan:

1. De voeding van de ontvanger via de vaarregelaar laten gaan, dus de middenste rode draad teruggeplaatst en de ontvangeraccu afgekoppelt = bereik tot +/- 175 m dan beginnen de servo's nerveus te doen. Op 200 m geen bereik meer en met het naderen van de zender geen mogelijkheid meer om ook maar iets te bedienen via de zender. Ook niet als ik langs de boot stond. Terug de schakelaar off-on en toen had ik terug bereik
2. De ontvanger terug via een aparte acuu gevoed en de rode voedingsdraad van de vaarregelaar eruit. Bereilk tot meer dan 300 m, wel beginnen de servo's een beetje nerveus te doen op 250 m.
3. De ontvanger gevoed met de dc converter (12 naar 5-6 volt) deze ook omwikkelt met alu folie, maar het resultaat is bedroevend, nog geen 40 m bereik. Wel moet ik zeggen dat de kabel van dit onderdeel samengebonden is met de andere servo kabels. Ook stel ik vast dat wanneer ik met een allensleutel de boutjes van de bevestigingsplaat (motor) aanraak er direkt storingen zijn (power on natuurlijk). Zou dit er op wijzen dat de motor onvoldoende ontstoort is (graupner torque 720).
Ik zal zo snel mogelijk enkel foto's erbij zetten hoe de zaak in elkaar zit.

Zo'n bereik begint er op te lijken. Vlak over de grond of over water heb je nooit zo'n geweldig bereik. Onder ideale omstandigheden haal je zo'n 400 meter. Met een elektromotor aan boord wordt dat altijd wat minder en een ideale opstelling van de antenne kun je ook nooit bereiken. De 300 meter is dus een meer dan redelijke afstand.
Nu kun je natuurlijk bij het vissen een huishoudtrapje meenemen en daarop gaan zitten. Je signaal komt dan een stuk verder. Het commentaar van je collega-vissers en het ongemakkelijke gezeul moet je dan maar voor lief nemen.
Dat het bereik met een ontvangeraccu beter is dan met een bec-systeem klopt. Toch vind ik het verschil met de bec van de regelaar nog onverwacht groot. Het zou daarbij best interessant zijn om te kijken, wat het bereik is als alleen de roerservo aangesloten is. De combinatie R700 met de externe bec is uiteraard duidelijk niet geslaagd.

Corrien

Alleen is het vervelend dat als je met de BEC van de vaarregelaar werkt en ik éénmaal buiten bereik ben geen contact meer met de boot krijg ook al wandel ik volledig terug tot aan de boot. Op het water kan dit vervelende gevolgen hebben...
Ken jij een alternatief, dus weer met een externe BEC, maar eentje die wel gaat met de R700?
Groeten en bedankt voor al de tip's
Eric

Ik weet niet of de externe bec, die je nu gebruikt al is voorzien van een ferrietkern rond het servosnoer? Dit zou wel eens kunnen helpen. Als je zoekt naar 'ontstoorfilters voor lange servokabels' kom je deze kernen vanzelf tegen.

Voor andere externe bec-systemen kun je beter hier op het forum navragen. Er zijn veel gebruikers van dit type bec's. O.a. in dit draadje worden er enkele geadviseerd: [77109] van-12-naar-5-volt

schakelende voedingen van 12 naar 5 volt kunnen een hoop ellende in ontvangst geven.

Dat had-ie al gemerkt, Gerard:
.......................
3. De ontvanger gevoed met de dc converter (12 naar 5-6 volt) deze ook omwikkelt met alu folie, maar het resultaat is bedroevend, nog geen 40 m bereik.
Er zijn echter ook goed ontworpen bec-systemen. Helaas worden deze (nog) niet geleverd door de merken, waarvoor ik werk, dus daarvan weet ik minder en kan ik niet adviseren. Er komen er hier overigens wel op tafel, maar praktijkervaring is wat telt. Daarvoor moet je dan weer bij de eindgebruikers zijn en daarvan zitten er hier genoeg op het forum.

Als je nu die BEC een helemaal overboord gooit ;) en je gebruikt gewoon een "ouderwetse" ontvanger accu van 4 penlight cellen? Daamee ben je alle mogelijke schakelellende van die BEC helemaal kwijt.
Dan blijft alleen een goede ontstoring van de motor(en) over. Ook al is de motor in de fabriek al van enkele ontstoring condensatoren voorzien dan is het beter om daar toch een goede ontstoring op te monteren. Dat kan ook een heleboel ellende voorkomen.

Inhakende op de laatste post, heeft u iets aan deze handleiding voor elektromotoren ontstoren. Ben ook benieuwd of zoiets geldt voor 500 - 700 serie motoren. Excuus voor de copy and paste in het Engels:

Q. How many capacitors do I need on the motor and what values?
A. EFlight and Ezone discussions
It is a good idea to fit at least 2 capacitors to most brushed motors to cut down on the radio interference which the motor may generate. The same capacitors can be used for all brushed motors, the value does not change with the size or power of the motor. The capacitors should be soldered from each motor terminal to the motor case. For extra security against interference you can also fit a third capacitor between the 2 motor terminals.
Note: many Graupner Speed xxx motors have the first 2 of these already fitted internally. They are not easy to see but you can tell if your motor has them because each terminal will have a small wire poked through it. These just need to be soldered when you solder the motor connections.
In all cases the value for these capacitors is not very critical. It is most commonly between .001uF (microfarad) and .1uF. Another way of saying these same values is 1nF (nanofarad) to 100nF. Some people have suggested values as low as .000047uF or 47pF (picofarad). What is important that the capacitors are CERAMIC types. These types give the most effective suppression at our radio frequencies. They should have a voltage rating at least equal to your battery voltage. This is not normally a problem since most capacitors of the right type have ratings of 100V or more.
The most commonly used value seems to be .047uF / 47nF for all 3 capacitors.

Succes ermee :)

EDIT: Ja dit zou moeten gelden voor genoemde motoren. Eventueel hebben de Graupners al ontstoring, maar neemt niet weg dat een derde condensator beter is signaalstoringen tegen te gaan.

Laatst bewerkt:
Back