Beplankingsmateriaal voor styro-vleugels

Beste medeforumers,

Gisteren zag ik een prachtig afgewerkte duo Discus van 7,5 meter op een sleeptreffen.
Met mijn beste Frans ben ik er achter gekomen dat de romp gekocht was bij Rosenthal en de vleugels zelfgemaakt waren.
Integendeel tot het gebruikelijke Abachi-fineer werd er hier Melamine gebruikt om de vleugels te beplanken ( wel ook met Carbon onderlegd )...
Heeft er iemand reeds ervaring met dit beplankingsmateriaal ?

ik hoor het graag...

Ik heb inmiddels info gezocht over het Melamine...

Het is verkrijgbaar in platen van 1,3 meter op 3,05 meter. De dikte is 0,8 mm.
De zaak waar ik informeerde had deze op voorraad in witte kleur, dus eigenlijk ideaal !
Prijs : 38 euro per plaat

Als aanvalsboord gebruikte de man een aan de voorkant v/d vleugel iets overstekende Melaminebeplanking ( zowel onder als boven, daartussen spoot hij epoxy/microballoon mengsel en schuurde na uitharding de aanvalsboord in profiel. Ijzersterk beweerde hij...

Laatst bewerkt:
De truuk met een epoxy/microballoons voorlijst heb ik jaren geleden een keer gedaan bij een "speedbird". Het resultaat was inderdaad een erg sterke voorlijst die wel tegen en stootje kan. Zeker doen.

Melamine(formaldehyde-hars) platen, o.a. bekend onder de merknaam "Formica®" ... lijkt me in kant en klare plaatvorm niet echt geschikt als beplankingsmateriaal ... veel te stug en breekbaar(zonder harde ondergrond) .... leuk om je aanrecht mee te bekleden, maar niet voor (complex) gevormde delen ...

Melamine alleen is niets, het is een grondstof die altijd met "iets" gecombineerd moet worden ... er bestaan ook coatings en harsen op melamine-basis (die eventueel i.c.m. glas\carbon weefsel gebruikt kunnen worden) ... dergelijke harsen worden ook als bindmiddel van spaanplaat gebruikt ... alleen zijn dit soort producten nu niet echt op elke hoek van de straat te koop, wordt voornamelijk "industrieel" verwerkt ...

Het Melamine kan ik hier in Zutendaal kopen ...

De zwever waar het voor gebruikt is kan je hieronder zien:yes:
Het is toch een zéér ervaren bouwer/piloot die het gebruikt
Hij vliegt er niet alleen " braaf " rondjes mee , maar ook rollen enzovoort...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Melamine(formaldehyde-hars) platen, o.a. bekend onder de merknaam "Formica®" ... lijkt me in kant en klare plaatvorm niet echt geschikt als beplankingsmateriaal ... veel te stug en breekbaar(zonder harde ondergrond)

Hij gebruikt dus ook Carbon weefsel onder de beplanking.

Ik denk toch dat die Fransoos geen Melamineplaat, zoals je het bij de "bouwmarkt" koopt gebruikt heeft ... Formica® achtige materialen mag en kan je alleen vlak verwerken zodra ze onder spanning komen te staan, is de kans op spontaan breken groot en ook al versterk je het met wat dan ook dan zie ik nog geen voordeel van dit materiaal ...

Als ik hem binnenkort nog eens zie, waarschijnlijk op het hellingzweeftreffen in Henri-Chapelle, vraag ik naar de specificaties van wat hij ' Melamine ' noemt.
Dirk, bedankt voor uw input !

Ik hou jullie op de hoogte :yes:

Ik denk eerder dat hij iets als een "Melamineverf" gebruikt i.c.m. een glas/carbon matje ... deze geven een "Formica®" achtig oppervlak en er zijn producten die onregelmatigheden in het te schilderen oppervlak "rechttrekken", wat bij schuim wel prettig is ... maar of dit een "betere" oplossing geeft dan een met hout ingedekte vleugel ???

Back