Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Nog wat fotokes van de romp opbouw

Onderste spantjes en latjes gelijmd
F043.jpg


Begint al ergens op te lijken
F044.jpg


Bakje voor ontsteking en tankje
F046.jpg


De motor eens presenteren
F048.jpg


Groeten Jef
 
Met dit hete weer (36°:confused:) is er toch niet buiten te komen , dan maar in het bouwhok (slecht 28°:cool:) gekropen en nog wat aan de Falcon geknutseld

Ruimte opgevuld tussen langsliggers en motorbevestigingsbalkjes , extra plankje gelijmd en gat geboord voor het tankje
F050.jpg


Gaten geboord en getapt met M4 voor de boutjes van de motorbevestiging , boutjes halverwege ingedraaid , overvloedig epoxy lijm aan de schroefdraad en dan volledig indraaien
F052.JPG


Nachtje laten drogen en morgen motor eens passen , volgens plan 1,5° zijwaartsstelling ingebouwd
F053.JPG


De uitlaat voor de motor moest ik ook nog maken , op de foto zie je de "uitslag" onderaan voor het plooien , daarboven het plooimalletje met een reeds geplooide cone en het flensje , morgen op 't werk in elkaar lassen
239.jpg


Groeten Jef;)
 
Heel mooi, krijg ook weer zin wat te bouwen.

Ziet er eenvoudig uit wat je doet, maar dat is juist verraderlijk, doordat je zo netjes bouwt lijkt het makkelijk, maar is het niet.

Freek
 
Bedankt Freek , misschien moet je ook maar aan een "oldtimer" beginnen :) met bouwverslag natuurlijk . En zoals je zelf al aangeeft lijkt het dikwijls wel makkelijk maar ik moet toch ook dikwijls nadenken:confused:hoe ik het , het beste aanpak , zo'n ervaren bouwer ben ik niet dat het allemaal vanzelf gaat .

Buisjes gemaakt voor vul , aanzuig en overloop-ontluchting van de tank , eerst maar een hulpstukje gedraaid voor het plooien van de messing buisjes zodat ze altijd dezelfde radius hebben en niet kunnen dichtknikken
F055.jpg


Tankje met leidinkjes ingebouwd , alsook een verlengkabeltje voor de pick-up van de ontsteking , als het beplankt is kan ik er niet meer aan .
F056.jpg


Servo's voor hoogte en richtingroer ook ingebouwd voor de bovenkant en zijkanten romp verder afgewerkt worden , nu kan ik er nog goed bij en kan ik hier en daar nog verstevigingen inbouwen om de bowdenkabels te ondersteunen .
F057.jpg


Groeten Jef :cool:
 
Schitterend project! Mooi dat ook oude modellen nog gebouwd worden en zo veel mogelijk origineel tot de motor toe.
Maar maakt de motor met die uitlaat niet te veel geluid? Zonder enige demping ben ik bang dat hij ruim boven de 80dBA uit zal komen. De geluidproductie is erg belangrijk. Dat was het 30 jaar geleden ook al maar zeker nu is het haast een halszaak als je überhaupt geluid maakt. Helaas zijn er heel wat verenigingen die daar problemen mee hebben.
 
Merci Ernst voor 't compliment .

Waarschijnlijk heb je gelijk en zal hij boven de 80 dBA uitkomen , ik ben wel van plan om nog een uitlaat met demping te maken maar deze benaderd qua uitzicht zoals het "in de goeie oude tijd :rolleyes: was" en oogt zo mooi voor op de foto .

Groeten Jef
 
Hallo Jef,

Die oldtimers hebben zeker een hoop aantrekkingskracht. Ik heb al verschillende tekeningen van old timers zoals de kwik fly. Eerst maar eens wat bouwdozen afmaken, heb ook 2 royal/marutaka en een hele oude top flite.

Gr,

Freek
 
Fantastisch werk Jef, heel mooi gemaakt!
even een vraagje voor de zekerheid (beter van te voren dan te laat) is het rubber van de tank geschikt voor benzine?
Meestal zijn de benzine uitvoeringen rood/bruin als ik het me goed herinner, zou zonde zijn als je motor hierdoor problemen zou krijgen mocht dit oplossen.
Verder niets dan lof, prachtig, ga vooral door ik geniet van je verslag

Groeten, Ralf
 
Bedankt Ralf , tjaa daar vraag je me wat , heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan :confused:o_O , zal ik eens moeten navragen bij de modelbouwzaak waar ik het tankje gekocht heb .
Verder nog enkele fotootjes van de bouw

Buitenmantel stuurstangen met de nodige ondersteuning ingebouwd
F059.JPG


Gasservo op zijn plaats
F060.JPG


Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
 
Ralf heeft daar zeker een goed punt. Veruit de meeste tankjes voor de modelbouw zijn bedoeld voor methanol. Het afdichtingsmateriaal is absoluut niet geschikt voor benzine. Silicone slangetjes houden het wel even vol maar gaan toch opzwellen en uiteindelijk ook lekken als ze langer aan benzine worden blootgesteld. Dat weet ik uit ervaring. Toen ik nog een bromfiets had was mijn benzine slang een keer gescheurd. ik had voor mijn modelvliegtuigen siliconen slang liggen dus een stukje daarvan gebruikt. Dat ging een poosje goed maar na een week of zo kreeg ik toch problemen. De slang was bijna twee keer zo dik geworden en voelde heel slapjes aan. Gelukkig kwam ik er op tijd achter en heb hem door een goede echte benzineslang vervangen.
Je kan dus beter zorgen dat je zeker weten goed benzine bestendige materialen gebruikt want ik moet er niet aan denken dat je de boel moet "slopen" om de zaak te vervangen. Zelf bouw ik een tank altijd zo in dat hij er indien nodig zonder grote problemen uitgehaald kan worden. Daarvoor moet soms de constructie voor aangepast worden maar dat heb ik er wel voor over. Mijn ervaring heeft me geleerd dat elke tank er wel een keer uit moet.
 
Voor alle zekerheid had ik het rubber maar terug uit de tank gehaald en in de (aspen)benzine gelegd , opgelost is het nog niet maar al wel anderhalf maal zo dik , helemaal opgezwollen , vandaag naar de modelbouwzaak http://www.home-flyer.com/ geweest en ook daar zei men dat het er niet tegen kan , het moet dus zo'n rood/bruin zijn zoals Ralf al aangaf , normaal hebben ze die rubbers liggen maar ik heb natuurlijk de tegenslag dat er geen meer op voorraad was :(:mad: , zijn besteld :) , bedankt voor de goede raad , benzineslang had ik al wel voorzien maar aan het tankrubber niet gedacht :oops:

Groeten Jef
 
Onderkant romp tussen de liggers en schotten opgevuld met plankjes , veel passen en meten maar tis toch redelijk goed gelukt :)

F062.JPG


Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
 
Omdat ik een bouwverslag nogal saai vind zonder de nodige plaatjes erbij heb ik niet afgewacht tot het via het forum in orde komt en heb ik zelf maar alle foto's teruggeplaatst, blij dat het gedaan is, vele uren mee bezig geweest maar 't is voor een goed doel hé :p, misschien zit er hier en daar wel een andere foto tussen dan in het oorspronkelijke verslag maar het is nu toch terug volledig :)

Groeten Jef en nu verder met de bouw van de Falcon :cool:
 
Weer wat verder met de romp , aan de bovenkant de spanten en liggers gelijmd alsook de 2 liggers aan de zijkant
F066.JPG


F065.JPG


De servo armpjes beetje dunner gefreesd , kwiklink ging er niet over , gaatje groter geboord en de overtollige zijkanten eraf gefreesd
F063.JPG


F064.JPG


Groeten jef :cool: wordt vervolgd
 
Nog een kleine update van de fuselage werken ,

Begin van de "cockpit"
F067.JPG


Klaar
F068.JPG


Hij staat te drogen
F069.JPG

De latjes tussen "cockpit" en spant en de driehoek verstevigingen ook klaar
F070.JPG


Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
 
Bedankt Michel :)

Ik heb aan de zijkant romp nog een extra ligger gelijmd , niet zozeer voor de sterkte maar zo is de ruimte tussen de liggers beter verdeeld en heb ik meer oppervlakte voor de bekleding op te hechten , ook heb ik de ruimte tussen de langsliggers aan de voorzijde opgevuld , voor het gewicht maakt het niet zoveel uit , soft balsa 5x5mm gebruikt van 2 gr./m , de voorzijde wordt immers nog beplankt , volgens tekening zou dit 2,5 mm moeten zijn maar ik ga 2 mm gebruiken , voor de romp heb ik ook "slechts" vierkant van 6 en 5 mm gebruikt i.p.v. 8 en 6 , met hier en daar een driehoekje op de juiste plaats als versteviging bekom je toch een sterke constructie met minder gewicht , tot nu toe weegt de romp 556 gr.

Ook heb ik de plaatsen waar de pennen voor de vleugelrekkers en het landingsonderstel komen opgevuld zodat er na het beplanken geen holle ruimte ontstaat tussen plank en romp , na drogen nog in vorm schuren
F071.JPG


Groeten Jef :cool: , wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Vandaag aan een werkje begonnen waar ik een beetje tegenop keek , namelijk het frame van de cockpitkap vooraan , volgens plan wordt dit gemaakt van 2,5 mm balsa en door het te stomen in juiste vorm te brengen , eerdere pogingen bij vrije vlucht modelletjes om de vleugeltip latjes te lamineren en te stomen zijn niet zo goed gelukt , daarom heb ik maar anders aangepakt

Eerst het frame in berkentriplex van 0,8 mm uitgesneden
F074.JPG


Daarop balsa van 1 mm gelijmd en in vorm laten drogen
F075.JPG


Het raam snij ik eruit na het lijmen
F076.JPG


F077.JPG


Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
 
Back
Top