Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

@Bert, daarmee begrijp ik uit je verhaal dat de mcox moeilijker te leren vliegen is dan de mcpx. Begrijp ik ook wel daar een 450 of groter gewoon stabieler in de lucht hangt.

Een mcpx is eigenlijk geen eens ene beginners cp of begrijp ik het nu weer verkeerd?

Ik ben weer thuis van een avond herrie.. En gelijk een paar pagina's erbij :) Er wordt gezegd dat een FP FBL ongeveer zo vliegt als een CP. Laten we het maar op ongeveer houden. De mcpx is gewoon een stukje feller. Reageert veel directer dan mijn Walkera..

Maar goed.. Ik ga even bijkomen. Heb van het voorconcert 4 minuten kunnen filmen. Daarna was het 1 kolkende massa..

Laatst bewerkt door een moderator:
@Bert, daarmee begrijp ik uit je verhaal dat de mcox moeilijker te leren vliegen is dan de mcpx. Begrijp ik ook wel daar een 450 of groter gewoon stabieler in de lucht hangt.

Een mcpx is eigenlijk geen eens ene beginners cp of begrijp ik het nu weer verkeerd?

Ja, helaas begrijp je dat verkeerd....
Iedere heli is een beginners heli en tegelijkertijd is geen enkele heli een beginnersheli.
Dat betekent dat iedere heli zijn eigen specifieke moeilijkheden heeft, maar geen enkele heli (op eigenstabiel na) vliegt makkelijk.
De een is giftig, de ander kwetsbaar, weer een ander duur.... weer een ander stuurt beroerd....

Het is niet uit te leggen via text, het is niet eens uit te leggen door eens te komen kijken, het is alleen uit te leggen door het zelf te ervaren.... Zélf die sticks in handen te hebben, en zelf te voelen hoe een en ander reageert en welke lesmethode jou het beste bevalt. Maar je kunt maar op één manier beginnen en maar één heli als eerste heli hebben....
Vandaar dat mensen die via sim leren vliegen zeggen dat DAT de beste manier is, mensen die het traject Coax, FP, CP afleggen bij die methode zweren, en mensen die het met een hoepel of kruis eronder zelf geleerd hebben, weer zeggen dat DAT dé manier is, en ik juist weer beweer dat aan de kabel met een grote CP heli het beste is....

Maak je geen zorgen, dit is geen reclame praatje, want iedereen die bij ons komt lessen, heeft die beslissing allang zelf genomen, en als ze die beslissing nog niet genomen hebben, nemen ze hem wel tijdens de eerste (meestal gratis) introductie-les....

Voor al deze methoden is wat te zeggen....
Je moet je dan ook niet gek laten maken en vooral niet jezelf suf piekeren op zoek naar DE beste methode om te leren helivliegen, want die bestaat niet als zodanig: Wel de relatief beste methode, en die hangt helemaal af van ontzettend veel omstandigheden waaronder jouw financiele situatie, jou voorkennis, jouw "les-geschiktheid" (sommige mensen kunnen slecht tegen instructie, anderen bereiken niks als het niet voorgedaan word), je mate van eigenwijsheid, en nog vele, vele andere factoren.
en dat moet je nemen zoals het leven: het word je vanzelf duidelijk....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het zo kan zien. Een heli kan makkelijk zijn om het vliegen mee op te pakken, maar je toch dingen leren. Maar een ander kan door het gebrek aan uitdaging niets aan dezelfde heli hebben, dus voor deze persoon is het geen geschikte beginnersheli. Zo iemand zal meer baat hebben bij een moeilijker heli. Maar voor weer iemand anders zal deze heli alleen maar frustrerend zijn. Maw, "de beginner" bestaat niet, dus de beginnersheli ook niet. De uitdaging is in te schatten wat het best aansluit bij iemands ervaring en verwachtingen van een heli, en daarbij uit de beschikbare opties een mogelijk "goede" te kiezen. Maar eigenlijk kun je alleen achteraf vaststellen of die keuze de juiste is geweest.

Walkera heeft net m'n volgende heli uitgebracht. Tís ook wat.. Goedkopere brushed editie van de V100D03..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit eraan te denken om een mcpx erbij te nemen maar ben nog in twijfel of deze mij die uitdaging zal bieden, ook op langere termijn. Hopende dat deze mcpx niet een heli is voor een kort tijdsbestek.
Moet er nog even over peinsen.:D

Alwel leuk om de ervaqringen zo te lezen wat mij mee aan het denken heeft gezet;)

Als je denkt dat hij geen uitdaging geeft dan niet doen.. Maar geloof me. Welke heli je uiteindelijk ook gaat vliegen de mcpx is gewoon een fijn ding om te hebben. En echt helemaal niet te vergelijken met een Solo Pro.

Als je denkt dat hij geen uitdaging geeft dan niet doen.. Maar geloof me. Welke heli je uiteindelijk ook gaat vliegen de mcpx is gewoon een fijn ding om te hebben. En echt helemaal niet te vergelijken met een Solo Pro.

Daar ben je een beetje bang voor omdat je anderen hiermee ziet vliegen alsof het een Pro is. Het is een hersenspinsel van mij. Ach, morgen eens met Bert praten en hopen dat het weer er goed bij ligt.
Weet ook niet of dat zin heeft, hoogstwaarschijnlijk zegt Bert dan exact hetzelfde wat hij hier nu schrijft:rolleyes:

Trust me. Dat het er makkelijk uitziet is oefening. Het is echt totaal wat anders. Zelfs m'n Walkera is een zwevende dweil vergeleken bij de mcpx. Tís domweg geen weggegooid geld. Echt een fijn ding en je kunt gewoon veel vlieguren maken. Of je nou een 450, 550 of 700 wil hebben de mcpx heeft echt z'n plek. Ik heb geen aandelen Eflite maar de mcpx is echt de beste aankoop tot nu toe.

Nu ben ik misschien niet het beste voorbeeld maar ik heb toch heel wat moeten oefenen om hem alleen al fatsoelijk te hoveren :hammer:

Ik heb er ook al flink wat tijd inzitten en kan alleen nog maar hoveren. Rondvliegen is het volgende plan en aan inverted denk ik nog niet eens. Dus het idee dat de mcpx geen uitdaging zal bieden is redelijk een non issue..

Je kan zelfs met de Solo nog vele dingen doen die heel lastig zijn, het is dus maar net wat je er van verwacht. Zolang je maar een beetje fantasie hebt kun je zelf eindeloos vermaken met een houtje en een touwtje ;)

Ik zie ook wel voordelen in de mcpx en de Evo biedt mij nog heel veel voldoening. Wanneer ik een 450 heli zou nemen weet ik dat de Evo stof staat te happen totdat mijn zoon zover is en wil. Vind ik zonde en de EVo kan mij nog veel bijbrengen. Daarnaast zou de mcpx zeker een teogevoegde waarde kunnen hebben. Ik zit ook de kwaliteit een beetje te vergelijken van de Pro en de Mcpx, wat je eigenlijk ook niet mag doen. Eerlijk gezegd ben ik meer aan het knutselen met de Pro dan dat ik aan het vliegen ben, puur door et feit dat ik te snel wil vliegen en last krig van blade strikes en ik ken het gevoel van de Evo die ik zelf af moet remmen anders blijft deze gewoonweg door vliegen.
Wat dat betreft staat de mcpx ook aardig hoog op mijn verlanglijstje.

@Thijs
Klopt helemaal. Alleen is de mcpx gewoon een CP dus oefen je tijdens het houtje touwtje gelijk ook voor de grotere modellen. Dat is de meerwaarde denk ik. Verder is het gewoon een lollig ding. Spuuglelijk maar vliegt heel fijn. En kan meer crashes hebben dan elke andere heli die ik heb ;)

Je kan zelfs met de Solo nog vele dingen doen die heel lastig zijn, het is dus maar net wat je er van verwacht. Zolang je maar een beetje fantasie hebt kun je zelf eindeloos vermaken met een houtje en een touwtje ;)

De solo heb ik gister voor het laatst gevlogen. Gecrashed door blade strike en staart kaduke. Nieuwe staart met motor erop en alles schijnt gewoon te werken. Het vreemde is dat de Pro gewoon niet meer vooruit te vliegen.
Ontvanger doet het nog prima, daar kan het niet aan liggen.
Daarom wil ik de Pro laten voor wat eht is en deze repareren voor mijn zoon, ik vlieg deze toch totalloss, daar ben ik nu wel achter en kan beter mijn zoontje hiermee leren vliegen.

Mee eens Chow,
Je ziet genoeg vliegers die al jaren vliegen toch nog een mCPX erbij kopen voor de leut en daar veel lol en voldoening uithalen.

Ik zie ook wel voordelen in de mcpx en de Evo biedt mij nog heel veel voldoening. Wanneer ik een 450 heli zou nemen weet ik dat de Evo stof staat te happen totdat mijn zoon zover is en wil. Vind ik zonde en de EVo kan mij nog veel bijbrengen. Daarnaast zou de mcpx zeker een teogevoegde waarde kunnen hebben. Ik zit ook de kwaliteit een beetje te vergelijken van de Pro en de Mcpx, wat je eigenlijk ook niet mag doen. Eerlijk gezegd ben ik meer aan het knutselen met de Pro dan dat ik aan het vliegen ben, puur door et feit dat ik te snel wil vliegen en last krig van blade strikes en ik ken het gevoel van de Evo die ik zelf af moet remmen anders blijft deze gewoonweg door vliegen.
Wat dat betreft staat de mcpx ook aardig hoog op mijn verlanglijstje.

Je vergelijkt appels en peren. Ook al koop je 100 450 heli's. De mcpx zal gewoon een plek hebben in je line-up. Wanneer je de 450 niet kunt vliegen kan je de mcpx altijd even pakken. Ik plan nooit wanneer ik wil vliegen. Ik pak gewoon de mcpx even als ik zin heb. Straks met de 450 moet ik gaan plannen wanneer en waar ik deze even kan vliegen. Zo kom je never nooit aan je vlieguren natuurlijk. De mcpx is geen vervanger. Tís een heli die je naast de rest moet zien. En ik kan me echt niet voorstellen dat hij gaat vervelen. Dan gaat een 450 namelijk ook vervelen.

Klop ik zie dat op de club ook veel, ze hebben soms de duurste vliegtuigen maar ondertussen ook een garage vol met allerlei speelgoed spul :cool:

En de mcpx is niet eens echt speelgoed. Als je ziet hoe die Bert Kammerer ermee tekeer gaat heb je nog jaren lol van dat ding..

Back