Beaufighter RBC afbouwen

Zo en nu snel aan de slag, weer me hele schema overhoop gehaald je wordt bedankt Wouter:p

Kijk even goed naar de V-setup van het stabilo daar zit ook nogal wat verschil in tussen de verschillende (sub)Mk's, oa (de grootte van) het vlakke deel in het midden en de grootte van de "tabs".

Bram,

Klopt kielvlak staat vast en het rudder beweegt.

Maar het rudder is niet altijd functioneel en wordt bij kleine modellen die met de handstart worden weg geslingert niet altijd gebruikt.

Scheelt weer een servo en is dan vaak ook overbodig, hoewel:rolleyes: wel leuker om erbij te hebben.

Ton

Ehhh. Heren. Ik dacht eea nu toch redelijk te kunnen volgen, maar ben jullie nu even kwijt.
Het kielvlak is het vaste gedeelte van de staart, waar het richtingsroer op bevestigd zit. Dat is volgens mij het rudder.
En het rudder zal het toch altijd moeten doen en het kielvlak is toch altijd vast? :confused:

Je hebt gelijk, maar wat is dan het nederlandse woord voor het bewegende deel?

Standaard is de kit bedoeld voor een setup met ailerons en hoogte, dus geen "bewegend deel" ;) van het kielvlak.

Als je meer leuke kleurenschema's hebt zet ze er maar bij hoor vind die BQ ook wel mooi.
Tja dan krijg je ze ook allemaal.
:rolling:
Komen uit twee boekjes "Warpaint series 1.; Bristol Beaufighter" en "Profile publications, Bristol Beaufighter I & II" Redelijk in sync met Wouter dus

pict0020co0.jpg
profile13702pp9.jpg

profile13714ma9.jpg
pict0002vw7.jpg

pict0005op6.jpg
pict0010tx7.jpg

kopievanpict0013kt4.jpg
pict0019pr1.jpg

pict0020ft8.jpg
pict0022gg6.jpg

pict0031dp1.jpg

profile13708kg9.jpg

kopievanpict0012fp4.jpg

kopievanpict0021ed9.jpg

PS plaatjes zijn verkleind. Op de komende CD staan ze in beter formaat...

Bram,

Klopt kielvlak staat vast en het rudder beweegt.

Maar het rudder is niet altijd functioneel en wordt bij kleine modellen die met de handstart worden weg geslingert niet altijd gebruikt.

Scheelt weer een servo en is dan vaak ook overbodig, hoewel:rolleyes: wel leuker om erbij te hebben.

Ton

Weer wat geleerd. Ik weet dat je soms je rudder weinig gebruikt, maar vervallen...
Ok. Kan dus ook...

Overigens als je gaat weatheren, dan verwacht ik toch echt zo'n uitlaat: :mrgreen:
beau21nacellebg9gw4.jpg

Ton,

Al ideeen over het type scharnieren?
Ik gebruik steeds vaker CA-scharnieren sinds er geen fatsoenlijke (lees Klett) scharnieren meer te krijgen zijn.

Bram,

Dank voor de schema's:Fade-color dat maakt de keuze helemaal gemakkelijk, weet het dus nu helemaal niet meer welke te kiezen:p:hammer:

Vind de RO wel mooi eigenlijk wel lastig kan dan alleen maar s'nachts vliegen tis tenslotte een dan nachtjager.

De uitlaatjes is wel grappig zou een leuke uitdaging zijn, kort samengevat ja dat komt er dus ook op.

Heb gisteravond nog net wat kunnen plakken zie hier het resultaat.

beaufighter62jv1.jpg

Eerst maar een brok eruit snijden.

beaufighter63ro2.jpg

De eerste laag 1,5 mm balsa erop uiteraard goed lettend op de richting van de houtnerf.

beaufighter64pc4.jpg

beaufighter65om0.jpg

De romp ingekort en dat stuk gebruikt om samen met het oude rudder het nieuwe rudder uit te kunnen knippen:D.

beaufighter67cp7.jpg

Grappig toch.

beaufighter68yo4.jpg

Staat wel creatief.

Ton

:proost: Oei wat mooi weer!

beaufighter38os4.jpg

Ton, kun je zeggen hoe je deze kappen op maat maakt?
Eerst grof uitknippen met een lexan schaar en later steeds meer in vorm schuren?
Of plaats je schuurpapier op de vleugel en schuur je de kap hierover af?

Word heel mooi zo!
Gelukkig wel de V-staart gekozen :banana: dit vind ik de mooiste uitvoering, maakt de Beau tot wat hij hoort te zijn ;)

Groeten , Ralf

Ralf,

Heb het een beetje lomp gedaan ben er vanuit gegaan dat de lijntjes op de kap zouden moeten kloppen.

Heb daarlangs met een gewone schaar geknipt.

Niet zo'n slappe papier schaar maar zo'n schaar voor stof te knippen.

De kap was toen al aardig op maat heb toen met het mes of bij voorkeur als het mogelijk was met de balsa schaaf verder pasgemaakt.

Voor de fijntuning de kap op het hout en met een stift over het hout en langs de kap, vandaar ook die rode strepen.

Met grof schuurpapier gaat het fijntunen ook, pak dan wel minimaal korrel 200.

Ja grappig he de V-staart.

Ton

Bram,

Stabilo ging als volgt;

Met een dunne zaag inzagen maar nog wel aan elkaar vast laten zitten, verzwaren en de tip optillen.

Daarna nogmaals de de zaag door de zaagsnede op ruimte te maken voor de knik verder door te zetten.

Dikke CA in de zaagsnede laten lopen en drogen.

Daarna met een ijzerzaagblad een sleuf zagen en met een sleutelvijltje opruimen naar 2mm

Een plaatje triplex er door steken en met CA dun lijmen.

Het plaatje daarna boven en onder met het stabilo gelijk schuren.

En klaar is de V-vorm, het typen was meer werk dan het plakken hoop dat het duidelijk is.

Ton

Rob,

Denk dat ik snap wat je bedoelt het zou dan als stootblok dienen voor de hevel bij taxien, want bij intrekken heeft het blokje geen fiunctie.

Zet er even een plaatje bij want zoals je ziet komt de servo hefboom door een plaatgestoken, zou daar nog een glijlager in kunnen zetten ter ondersteuning van de as.
Jep, zo bedoelde ik het :D
Blokje zou dan aan buitenkant van plaat moeten komen (waar hevel ook zit).

Ben benieuwd wat het gaat worden, met dit tempo ben je binnen een week met het onderstel aan de slag :yes: :proost:

Ton,
ik heb is naar het landingsgestel zitten kijken en misschien heb je hier wat aan wat betreft het mechanische gedeelte.
Je zou het kunnen modificeren voor de Beaufighter.
thum_41194910c600e796a.jpg

Mvgr hans

Back