Barend Biesheuvel 1:100

Hoi Robin,

Het spuitwerk ziet er goed uit ! Wat voor tape heb je gebruikt ?
Er bestaat nl. speciaal soort tape dat dis soort problemen voorkomt. O.a. te koop bij modelbrouwers.nl in Schoonhoven. Dat is tape op paraffine basis en zou niet zo zwaar moeten hechten.
Overigens heb ik dat al wel gekocht voor mijn maanraket maar nog niet toegepast, dus misschien heb ik straks hetzelfde probleem.

Luc

@Luc,
Ik heb voor het afplakken gebruik gemaakt van tamiya afplaktape, het is perfect spul. Je kunt er heel erg strak mee afplakken en het hecht ook niet heel erg sterk.

Het enige wat het ''mislukken'' van deze spuitklus heeft veroorzaakt is het niet genoeg plakken van de tape. Dit is overigens alleen bij de berghouten gebeurd, door de lastige hoeken en rondingen.

Het meenemen van de verf is waarschijnlijk veroorzaakt door het slechte hechting van de verf op dit stukje.

De tape die je bedoelde is dit parafilm ? Dat is het enige wat ik op de website van modelbrouwers heb gevonden.

@Dordtsebank,
Het onderwaterschip is Dull Red Ts-33 uit de spuitbus-serie van tamiya.

@Iedereen,
Bedankt voor de waardering voor het spuitwerk ed. Was zelf nog wel een beetje sceptisch over het uiteindelijk resultaat. Maar het is allemaal niet perfect helaas, maar wel te herstellen ;).

Nu maar eens een mooie standaard maken voor dit scheepje voor ik er mee verder ga. Anders is het risico van het beschadigen van de roeren en de schroeven veel te groot als ik aan de Barend ga werken.

Gr robin

Robin: Mooi werk! Een prachtige romp. Als de opbouw ook zo wordt...
Petje af!

En die verfprobleempjes:
ach, da's een kwestie van netjes bijwerken met een fijne kwast. Dat hou je vrijwel altijd.

Hallo Robin,

Het is inderdaad een mooi stukkie werk. Wat betreft de hechting kan ik je vertellen dat op de plekken waar je de lak meetrekt, het misschien niet goed ontvet is. Zelf doe ik voor het spuiten de boel ontvetten met wasbenzine maar dat zal je vast wel weten en wat Roel zegt met een fijne kwast bijtippen zie je die plekken dan haast niet meer.

Groetjes,

Peter

Bedankt Roel en Peter, het is inderdaad ook maar een kwestie van kwasten.

Update:
Vandaag heb ik eens goed door kunnen werken aan de Barend, vorige week had ik de schroefassen al geplaatst. En vandaag heb ik gewerkt aan de roeren.

De roeren zijn gemaakt van twee plaatjes styreen(1.5mm) op elkaar waar een gat tussen geboord is voor de as. Alles met de vijl in vorm gebracht en gespoten.

img0995q.jpg

Voor de roeren geplaatst konden worden moesten er ook nog heveltjes gemaakt worden waar de stuurstangen aan konden worden gemaakt. Omdat ik deze verwijderbaar wilde hebben heb ik er eentje gemaakt welke met een inbus vast gezet wordt aan de as.

Ze bestaan uit een afgezaagd stukje servohevel en een stoppertje welke normaal op een schroefas gaat. Zal binnenkort nog wel een duidelijke foto maken van deze constructie.

img0992y.jpg

Zoals ik eerder in dit verslag heb aangegeven zaten de roeren onder het achterdek, en niet onder de opbouw van het achterdek. Bij het maken van het dek heb ik dus ook een rechthoekig stuk extra uitgezaagd om een luikje te maken naar de roeren.

Dit luikje zal aan de voorkant klemmen onder het dek(dit is nog niet gemaakt), en aan de achterkant vastgezet worden met inbusboutjes.
Deze inbusboutjes zullen precies verzinken in de geleiderollen welke gebruikt worden om de trossen op de verhaalkop te brengen.

img0993oc.jpg

De opbouw valt hier dan voor een deel overheen.

img0994.jpg

Als laatste klusje voor de proefvaart moeten de hoofdmotoren nog gekoppeld worden aan de schroefassen en moet de bedrading gelegd worden.

img0990.jpg

De proefvaart zal ik waarschijnlijk gaan doen moet een normaal nicad accupack, maar de uiteindelijke accu moet een lipo worden. Ik zit te denken aan een pak van 2200 mAh van 10 bij 3,5 cm (120 gram ong).

Dit is mij bij andere bootjes goed bevallen en ivm de grote ronding en de smalle romp is dit ook qua gewicht en plaatsing de beste optie.

Tot de volgende update,

Gr robin

Bedankt Herman,

Tijd voor een nieuwe update,

Heb de afgelopen dagen veel kunnen werken aan de Barend dus heb ik ook voor vandaag een updeetje.

Als eerste ben ik maar eens verder gegaan met de opbouw op het achterdek. Dit was nog best een lastig onderdeeltje, er zitten veel schuine vlakken en hoeken in. Dit is het resultaat geworden:
img1009v.jpg

De basis is klaar en nu moet het allemaal nog wat gedetailleerder worden.

Daarnaast ben ik vandaag bezig geweest om het scheepje klaar te maken voor de eerste proefvaart. De motoren zijn aangesloten en vast gezet. De koppelingen tussen de motor en schroefas zijn gemaakt van siliconen slang.
img1007nc.jpg

Toen heb ik tijdelijk wat elektronica er ingelegd, dit is niet allemaal het spul wat er uiteindelijk inkomt. Want de accu is bijvoorbeeld te groot en de ontvanger lag nu nog aan dek omdat de bedrading nog te kort was.
img1004b.jpg

Als laatste nog even testgedraaid voordat het tijd was om voor het eerst een stukje te varen in de sloot. De maiden trip:
dsc00095h.jpg

dsc00096f.jpg

Excuus voor de matige fotos, vanwege het weer was het heel kort even varen. Dus heb met mijn telefoon wat plaatjes gemaakt.

Het varen met dit model is mij boven verwachting goed bevallen, ze is heel stil en vaart lekker. De motoren zijn wel wat oversized, op volle kracht is het net een speedboot.

De romp ligt nu nog erg stabiel in het water, maar ik houdt er rekening mee dat het met opbouw een stuk minder is. Verder heeft ze een mooie kleine draaicirkel van ongeveer 1.5 meter. De boegschroef heb ik nog niet getest, ik ben namelijk nog niet in het bezit van een zender en regelaar hiervoor.

Het volgende dat nu moet gaan gebeuren is het verzinnen van een goede indeling voor de elektronica en de extra functies. En een begin aan de voorste opbouw. In dit laatste zullen de meeste extra functies geplaatst worden zoals dekverlichting, navigatieverlichting, en de radarscanners.

Tot een volgende update,

Gr robin

Jazeker, binnenkort kan ook de visserij inspectie op schaal gaan patrouilleren:D

Een korte update,
Vandaag heb ik even kunnen werken aan het voordek, heb het voorste schot kunnen detailleren met twee deuren, een anker, een trap naar het voorste dek en een brandblusleiding naar de paintstore (links op de foto).
img1011e.jpg

Tijdens het drogen van een aantal onderdelen de bolder gemaakt die op het voordek komen. Toen alles op z'n plek zat heb ik het geheel nog een kleurtje gegeven, dit is hoe het er nu bij staat:
img1012e.jpg

Volgende klusje wordt het bouwen van de ankerlier, zoals te zien is op de onderstaande foto wordt dit ook weer lekker weatheren :banana:
voordek.jpg

Gr Robin

Update

Van het voordek springt ie naar het achterdek, mijn bouwen gaat niet gestructureerd. Het is maar net waar ik op dat moment zin in heb;).

Nadat ik gisteren even bezig ben geweest met de verschansing van het achterdek, heb ik deze werkzaamheden onderbroken om verder te gaan met de opbouw op het achterdek.

Na het plaatsen van wat deuren en roosters besloot ik om de schoorsteen zo goed als af te maken. De basis had ik al eens eerder gemaakt maar er moest nog van alles bijkomen.

Zoals inspectieluiken, een ventilatierooster, trappetje, en de fundatie van de V-sat. Dit alles maken ging allemaal vrij vlot, tijd voor een kleurtje. Matt zwart en het begint zowaar wat te worden :).

Het werk zal zich nu even vervolgen op het gebied van de V-sat, het blijft een lastig klusje om een mooie ronde satelliet dome te maken. (zonder draaibank en dergelijke)

Wat plasticcard, en balsa later en toen stond een redelijke dome welke nu geplamuurd en geschuurd moet worden voor ook deze in de verf kan.

De plaatjes van het gedane werk:

img1015p.jpg

img1016r.jpg

img1017xt.jpg

img1018q.jpg

Excuus voor de niet zo gedetailleerde plaatjes, fotos maken van zwarte oppervlakken is niet top bij kunstlicht. Hoop dat jullie wel een goeie indruk krijgen zo.

Tot een volgende update,

Gr robin

Beste lezers,

Er is de afgelopen dagen weer veel tijd vrij geweest om te bouwen, nog steeds lekker aan het bouwen aan de opbouw op het achterdek.

Eigenlijk bestonden alle werkzaamheden uit het fabriceren van allerlei ventilatieroosters en een fundatie voor de kraan. De roosters zijn van plasticcard met groeven. De fundatie van de kraan is een deel van een viltstift.
img1020y.jpg

img1021m.jpg

img1022pc.jpg

Als laatste heb ik nog een verzoekje, voor de tros doorvoeren ben ik nog op zoek naar 4 oogjes welke altijd bij een standaardservo zitten. Zelf heb ik nooit geweten waarvoor dit gebruikt wordt.
img1023y.jpg

Is er iemand die deze oogjes zelf ook nooit gebruikt en mij er 4 zou willen doneren?
Om nou voor die gekke oogjes een zakje servobenodigdheden te kopen...:rolleyes:

Tot een volgende update,

Gr robin

Zelf heb ik nooit geweten waarvoor dit gebruikt wordt.
Je brengt eerst het bijbehorende bevestingsrubber aan op de bevestigingslippen van de servo.
De busjes duw je vervolgens in de gaatjes in het rubber.
Je kun nu de bevestingsschroeven in de busjes doen en je servo vast schroeven zonder dat je de schroeven in het rubber trekt.
Op deze manier blijft je servo iet wat verend bevestigd in of aan z'n houder

Tijdje niet bezig geweest, maar heb weer wat om over te schrijven:

@Herman, bedankt voor het aanbod ik kreeg dezelfde dag ook nog een voorraadje van een bouwer uit voorhout (das wel zo makkelijk).

@Adam, bedankt voor de uitleg.

@iedereen,

Eerst zal ik beginnen met een paar plaatjes van het varen, heb nog even een wat langere tweede proeftocht gehouden. De eerste was misschien net 5 minuten. De tweede ook op wat groter water gedaan, blijft een scheepje wat erg lekker vaart. Snel, soepel, wendbaar en best wel stil.

En ik ben nu ook echt officieel verslaafd aan zelfbouw, het is geweldig om je volledig van niets opgebouwde rompje door het water te zien glijden. :D

Een paar plaatjes:
img1024pr.jpg

img1031c0.jpg

img1035a0.jpg

img1043e.jpg

Omdat uiteindelijk ook de verschansing op het achterdek eens afgemaakt moest worden (ik keek er steeds tegenop) ben ik daar maar aan begonnen. De rechte zijkanten gingen allemaal redelijk eenvoudig, op een deuk in het dek aan stuurboord na welke eerst opgevuld moest worden.
img1050i.jpg

Na het maken van een aantal malletjes ging de schuine verschansing achterop ook wel aardig.
img1049eq.jpg

Alleen nu heeft zich een probleem gevormd waar ik voornamelijk tegenop zat. De rondingen in de verschansing op de hoeken.
img1051pw.jpg

img1053y.jpg

Heeft er iemand een idee over hoe ik dit met een mooie ronde verschansing op elkaar kan laten aansluiten?

Als laatste ben ik tussen de werkzaamheden bezig geweest met een mooie standaard.

De basis had ik al een eenvoudige standaard van triplex/ multiplex, hier heb ik een kwartronde sierrand tegenaan gelijmd. Vervolgens dit geheel twee lagen Rambo interieur lak Mahonie 770 gegeven waardoor het hout een mooie kleur kreeg. Omdat deze lak zijdeglans was heb ik het geheel nog afgelakt met twee lagen pantservernis hoogglans.

Het resultaat:
img10550.jpg

Als iemand een antwoord heeft op mijn vraag over de verschansing heel graag, en op of aanmerkingen op andere punten zijn ook altijd welkom;).

Gr robin

Hoi Robin,

de simpelste oplossing die ik kan bedenken: van de verticale zij verschansing naar de achterkant van de schuine achterverschansing een schotje erin zetten, dan naar buiten toe alles opvullen met epoxy of vulmiddel, en dan schuren totdat de rondingen erin zitten. Voorzichtig aan, vooral als je epoxy gebruikt omdat dat waarschijnlijk taaier is dan het plastic ernaast.

een misschien elegantere oplossing: langs de buitenkant ervan een stuk karton leggen van de ene naar de andere verschansing, en de plaats van de huidige verschansing erop aftekenen. Dan dat stuk karton plat leggen en het stuk binnen de aftekeningen overnemen op een stuk plastic. En dan bij snijden/schaven/vijlen/schuren totdat het precies past. Maar hoe je er dan voor zorgt dat het stuk er mooi aansluitend en rond staand in blijft..... Misschien door het stuk plastic van tevoren warm te maken en voor te buigen. Maar of je dan de goede vorm krijgt weet ik ook niet.

VrGr,

Theo

Ik zit dit zo eens mee te lezen,

Is een leuk project, mooi vaarbeeld ook

En het plastic is wel te buigen als het warm is, boven een waxine lichtje is al genoeg (paar keer proberen). Het buigt dan wel makkelijk. Dit geheel in de gewenste vorm vasthouden en als het afkoelt blijft het zo staan. Zo doe ik het met de afwerkprofielen op mijn schip. Halfrondjes enzo.

Wellicht een idee..

zat er veel lood bij want hij lag precies op de waterlijn en zonder opbouw is dat niet best.
Het is een schiterend schip zelf al is hij niet af.

Niels

Back