Banking/gain probleem

Heb een probleem: De vstabi ziet de gain instelling maar als ik deze in idles schakel en de banking op 0/1/2/3 instel ziet deze ze niet,dus weet niet of de gain meegeschakeld wordt in de idles/vliegfases!(ik gebruik een Graupner mx22 zender)
Wat doe ik niet goed?

Ik gebruik de banking niet. Ik ben dan TE bang dat ik wat vergeet in een bank waardoor hij raar gaat doen.
Maar de gain wordt volgens mij PER bank ingesteld, daarvoor is het banking nou juist.
Banking regel je met één kanaal. Afhankelijk van de ATV output van dat kanaal schakelt hij een bank in.
Als je één kanaal koppelt aan flightmodes moet dit mogelijk zijn. Dat moet je zien aan de servo monitor in je zender.

Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in.
Ik vlieg altijd op één setting. Voor wedstrijden met hover en vliegmodes kan ik me voorstellen dat je de Agility terugschroeft met hover figuren.
Maar bij normaal hobby vlieggedrag is het gewoon onzin. (naar mijn mening).

Ik gebruik de banking niet. Ik ben dan TE bang dat ik wat vergeet in een bank waardoor hij raar gaat doen.
Maar de gain wordt volgens mij PER bank ingesteld, daarvoor is het banking nou juist.
Banking regel je met één kanaal. Afhankelijk van de ATV output van dat kanaal schakelt hij een bank in.
Als je één kanaal koppelt aan flightmodes moet dit mogelijk zijn. Dat moet je zien aan de servo monitor in je zender.

Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in.
Ik vlieg altijd op één setting. Voor wedstrijden met hover en vliegmodes kan ik me voorstellen dat je de Agility terugschroeft met hover figuren.
Maar bij normaal hobby vlieggedrag is het gewoon onzin. (naar mijn mening).

Banking is anders ideaal als je instellingen wilt testen. Zijn eindpunten/gains kloppen, alleen luistert de vbar niet dan.

Ook is banking ideaal bij verschillende toeren.

Als nog niet erg kundig vlieger zie ik wel enkele voordelen. Ik gebruik de banks nog niet, maar ben het wel van plan :

- zoals Bart zegt om te testen. Bank 0 heeft instellingen waarmee ik 'tevreden' ben. Ik kopiëer die naar Bank 1, en kan daar dan met alle perimeters spelen om te kijken wat beter en wat slechter is. Wordt het beter pas ik de betreffende parameter aan in bank 0, zoniet blijft hij zoals hij is...dat kan allemaal gebeuren met de bluetoothmodule en de PDA, zonder naar de PC te moeten om de opgeslagen files te moeten herinstalleren

- ik ben lerende, en heb de heli's vrij hevig afgesteld om mijn flips, halve piroflip, tictocs en dergelijke te oefenen, maar nu ben ik volop bezig met achteruit vliegen. Dat ging erg moeilijk in het begin, en daarom dat ik daarvoor een iets gezapiger cyclic en rudder wil, zou toch handig zijn om dat in een andere bank te hebben, specifiek voor oefenvluchten 'achteruit vliegen', en binnenkort moet ik mijn inverted FFF ook eens gaan bijschaven, en dan wil ik in het begin ook een heli die niet te fel reageert...

Dat zijn zo voorbeelden van toepassingen zoals ik het bank switching zie.

Je kunt inderdaad verschillende gains koppelen aan verschillende vliegfases/idles.

Check je mail! Je krijgt een nieuwe firmware.

Over de banking. Zoals je normaal ook staartgains(rotorgain kan vaak ook wat hoger bij lagere toeren) zou schakelen bij verschillende toeren. Neem de logo als voorbeeld. Normal is bank 0, idle 1 is bank 1 etc. Idle 1 2080 rpm, daar heeft de staart net wat meer gain nodig dan op idle 2, 2300 rpm. In het begin toen ik zoekende was naar de perfecte staart op 2080, had ik idle 1 en 2 2080rpm maar wel 2 banken. Kon ik meteen 2 verschillende setups proberen.

Verder heb ik op normal een conservatieve setup, bij elke heli. Alles niet te fel, normal stick response. Mocht er ooit eens wat geks gebeuren, elektronisch of mechanisch, dan is naar normal schakelen 'safe'. Ik vlieg amper in normal dat wel, puur voor optoeren.

Zijn ook veel mensen, die af en toe eens keihard willen speedvliegen. Die hebben bijv. ook een andere stick response, t.o.v 3D. Meer pitch, 15 graden, andere limit voor opboomen. Zo kun je net nog wat harder gaan, maar wel echt op het randje van de stabi.

Ik kopieer altijd de 'normal' bank 0 preset naar alle banken. Dan is de basis goed zoals gyro richting etc. Enige wat ik dan nog verander is in het eerste scherm bij bank 1 en 2. (Heb geen idle3)

Het is geen must, maar ik vind het wel een prettige feature dat ik bij elk rpm, voor mijn gevoel, de heli 100% kan afstellen.

nieuwe firmware!

Er is een nieuwe firmware uit die het probleem dus oplost. Nieuwe main units hebben dus ook de mogelijheid om sat. RX'n te gebruiken. Blijkbaar is er ergens iets fout gegaan bij de overstap van het oude naar nieuwe kastje en de firmwares. Iedereen die dus pas een nieuwe vbar heeft maar zonder de RX ingangen op de main unit kan het beste eerst de nieuwe firmware inladen om eventuele problemen te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Back