Balsahout

• Topicstarter Topicstarter Feather
  • Startdatum Startdatum
F

Feather

Guest
Beste mensen,

Ik ben hier niet voor modelvliegtuigjes te bouwen (sorry!), maar ik ben voor school bezig met een project. We maken een skateboard, skateboards worden gemaakt van esdoornhout, maar aangezien dit zo vreselijk duur is, is ons aangeraden om Balsahout te gebruiken, modelvliegtuighout dus (toch?)

In ieder geval, ik heb heel internet afgezocht naar houthandels waar ze dit hout enkellaags verkopen, maar tevergeefs.

Aangezien jullie hier allemaal zo heerlijk actief zijn met het bouwen van modelvliegtuigjes etc vraag ik me heel erg af waar jullie dat hout vandaan halen! Dus, mail me, of stuur me een berichtje. Ik woon in brabant, maar in principe is buiten brabant geen probleem...

PS. ik kon niet echt het geschikte subforum vinden om het berichtje te plaatsen, sorry

Groetjes Veerle (en Juul)

Modelvliegtuigje? Ai, dat zijn alvast 10 minpunten ;)

Als je even verteld waar jullie wonen, kan iemand hier jullie verwijzen naar de dichtsbijzijnde modelbouwzaak. Ik denk dat balsa niet sterk genoeg is.

Hallo,

Ik persoonlijk denk ook dat Balsa niet voldoende sterk is om te skateboarden. Ik zie niet direct iemand van die halsbrekende toeren maken op een skateboard van balsa!!! Als dat maar goed komt ... ;)

Balsa kun je alvast in elke modelbouwzaak terugvinden.

Groeten,
Jeroen

We wonen in Uden.

En, balsa is wel degelijk geschikt voor skateboarden, in combinatie met de lijm wordt het sterk genoeg. Ik heb meerdere mensen gesproken die er ervaring mee hebben, helaas beschik ik niet over telefoonnummer of whatever anders had ik ze natuurlijk allang gebeld ;)

Balsa is wel goed poreus en als je dat kan benutten met een goede hars oid dan kan het een redelijk sterke combi worden :)

in Uden, dus

boven de intertoys (sorry voor de reclame;)) zit een modelbouwwinkel. deze heeft ook een kast met balsahout. als je de trap oploopt, staat deze kast rechts van de ka$$a.
er zijn verschillende soorten balsa plankjes (wat maat betreft). goed uitzoeken welke je nodig hebt.

let wel op, want er ligt naast balsa-hout, ook vuren hout. balsa hout kun je herkennen aan het feit dat het heel erg zacht is.

de bovengenoemde winkel is de dichtstbijzijnde winkel. anders zul je naar Den Bosch, Eindhoven of Waalwijk moeten. maar bovengenoemde winkel heeft een héél hoge kwaliteit balsa-hout.

post wel hier je vorderingen van je skateboard, wij zijn natuurlijk ook wel benieuwd hoe het eruit komt te zien en of het werkt.

... balsa is wel degelijk geschikt voor skateboarden, in combinatie met de lijm ...
En een paar lagen glasweefsel, zoals bij surfboards. Nets als balsa verkrijgbaar bij de modelbouwzaken hieronder:
Mega Geurts Modelbouw, Oss
Peter Toemen, Den Bosch
Verspaget, Eindhoven
Hobby-In, Waalwijk
Hobma, Elst

MegaGeurts bestaat niet meer!

Uden heeft hogere kwaliteit balsa dan Hobby-in (sorry:s)
Toemen wil ik het niet over hebben (want winkelbesprekingen zijn verboden:twisted:)
bij Verspaget heb ik nog nooit balsa zien staan, maar ik kom daar dan ook zeer weinig
Hobma ken ik niet

conclusie: in Uden heb je hoge kwaliteit hout en je hoeft er niet ver voor te reizen;)

Misschien is (vliegtuig) triplex een betere keuze? Is ook niet al te duur!
Ik bedoel als je balsa gaat lamineren wordt het nog duur lijkt me?

Laatst bewerkt:
Gamma triplex ken ik niet dus kan ik niet over oordelen maar bij de Karwei is de kwaliteit bedroevend slecht helaas..

guys, thanks voor alle reacties. het is hele lief van jullie maar jullie hoeven ons verder echt niet te helpen met het proces van het maken ervan, want dat is allemaal al gereed.

triplex is trouwens niet geschikt, we moeten echt enkellaags hout gebruiken.

we hebben ons proefmodel wel met multiplex gedaan, maar dat was alleen om te testen of de mal werkt :) de plank is er goed uitgekomen, maar de vorm die erin zat was minimaal.

ik ga in ieder geval morgen bij de intertoys langs :D

bedankt alvast, en ik zal wel wat foto's posten!

ik weet niet of de foto werkt XD

dit is het proefmodel, het zijn 2 triplex platen (in mijn vorige post zei ik multiplex, was foutje)

hij is rechts een beetje gescheurd, dat komt door de stijfheid van het triplex en de enorme kracht die erop gezet wordt, maargoed, het was maar ene proefmodel :D

Back