Balsahout hoogte/richtingsroer rond maken?

Ik ben een DR-1 aan het bouwen.
Het hoogte- en richtingsroer zijn vierkant aan de voorkant.
Hoe kan ik deze het beste rond maken?
Ik het al een test gedaan met een freesje van Dremel maar dit is erg ingewikkeld.

Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!
 
schaven? en uit eindelijk met schuurlinnen schuren.
eventueel pvc buisje halveren en dan schuurpapier er in lijmen.
 
Ik doe dat met een zelfgemaakt schuurlatje, door een stuk schuurpapier op een kaarsrecht spaanplaat plankje van 25x 8 cm te plakken. Dan komen er geen "hobbels" in de voorlijst.
 
Balsa kan je gewoon schuren, MOET je gewoon schuren.
Een Dremel met schuurschijfje word niks.
Zoals hmeijdam al zegt, met een schuurlatje krijg je het beste resultaat.

GJ
 
Ligt een beetje aan de dikte van het balsa. Als het wat dikker is kan je beginnen met de hoekjes er af te schaven. Eerst 5 kant, dan 7 kant en dan het laatste beetje schuren.
 
Het roer is rond, dan is schaven geen optie.

fokker-dr1-1540mm-holzbaukasten~7.jpg
 
Zo kritisch is het allemaal niet dat je een half buisje moet gebruiken om te schuren.
Gewoon afronden op het oog, zo doet bijna iedereen het.

GJ
 
Ik schuur uit de hand. Vertrouw niet teveel op (schuur) mallen. Voor je het weet is er teveel weg.
Daarom teken ik, als het wat kritisch komt, het hart van het roer af met een balpen(oid). Je ziet dan wanneer je te ver schuurt.
Even ter verduidelijking: is je roer 6mm dik, dan zet je een streep op 3mm.

Edti:
Je zou ook nog op de platte kant van het roer de helft van de dikte van het roer af kunnen tekenen. Dan zie je ook wat daar gebeurt.

Ik hoop dat je me begrijpt[emoji847]
 
De voorlijsten afronden is aerodynamisch inderdaad zeer gewenst.
Achterlijsten nooit afronden.
De achterlijst kun je zonder problemen scherp houden, dat komt het stuurgedrag ten goede.
Eventueel met een heel kleine hoek taps maken, naar kleinere dikte van de achterlijst, maar nooit té abrupt.
De stroming moet netjes aan blijven liggen tot het achterste punt van het roer.
 
De voorlijsten afronden is aerodynamisch inderdaad zeer gewenst.
Achterlijsten nooit afronden.
De achterlijst kun je zonder problemen scherp houden, dat komt het stuurgedrag ten goede.
Eventueel met een heel kleine hoek taps maken, naar kleinere dikte van de achterlijst, maar nooit té abrupt.
De stroming moet netjes aan blijven liggen tot het achterste punt van het roer.

Rick, we hebben het niet over voorlijsten maar over een richtingroer en waarschijnlijk ee plankachtig hoogteroer.
Als dat een beetje afgerond is dan is het prima.
Een echte voorlijst van de vleugel moet je wel netjes, liefst met mallen, afronden.

GJ
 
Ik had het ook over de voorlijsten van het hoogteroer en richtingsroer. Daarom ook het woord stuurgedrag.
Daar loont het de voorzijde van een plank(achtig) vlak netjes af te ronden en de achterkant scherp te houden.

De voorlijst van een vleugel natuurlijk ook netjes rond maken, normaal volgens het vleugel profiel.
Hier lijkt volgens het plaatje sprake van een carbon rondstaf voorlijst van de vleugel die van nature rond is.
 
Dit is een aluminium trap-neus profiel uit de bouwmarkt.
Dat heeft een ronding in de lijst geëtrudeerd.
Daar kan je een strook schuurpapier inplakken. Met fotolijm, of spuit bisonkit.
Als ik in een bouwmarkt loop, staat de geheugen-combinatielade altijd wijd open
voor creatieve associaties. Vandaar dat trapprofiel.

Ter voorkoming van schade of het trekken van pregen, heb ik het afgeplakt met
blauwe Tesa tape. Dat heeft ook smerende werkeing, daar het iets vettig voelt.
Hier een Big Lift onder het mes...


IMG_6480.jpg



Kloek en moedig geschuurd... enzovoort...
Oerigens... op die strip een roerlat voor verf gelijmd met CA...
Want je hebt een handvat nodig. In deze de Big Lift wederom.
Houttypes. Balsa en Gamma Ply (een balsa achtig hout). Voor vliegtuigtriplex
moet je wat meer geduld hebben, maar ook dat lukt.
Altijd strakke bewegingen maken, en zien of je het overige balsa niet stuikt.
Desnoods tape je daar ook op af om daar niet te beschadigen.


IMG_6481.jpg



Mooie rondingen op een viekante KOAS 60 RC1

IMG_9105.jpg



Is dat schuurpapier op, stook ik het af met een proxxon flambeer/soldeer/Crème Brullee 2.300 Cº brander.
Stook je rokend en smokend weg, en kan er een nieuw reepje op.
Laat dat handvat los, dan is de fles CA buitengewoon geduldig.

Uiteraard spuit je niet de lat onder met plak, slechts het snoeistrak gesneden strookje schuurpapier.
Grit is meestal 100 of 120.

Vele van mijn rompjes zijn zo keurig in het gareel gekomen. Vermits de rompen vierkante dozen waren.

Voorlijsten van stabili en kielvlakken gaat hier eveneens keurig mee + een pietsie scherp
Gert en Hermiens Timmermansoog (in de muziek geclassificeerd als DEVCON 5 behangstrippers schaal van Richter)


Checks van de rondingen stabilo en kiel gaan met de grootst mogelijke niftyness
Met een DIY tooltje. Gaatje boren in plankje, en bijzagen wat er van af moet...


C37A1A39-C57D-47EF-A137-2E6B617AE42D 2.jpg



Maarrrrr... hoe je zo een bochtje schuurt ga ik niet verklappen....


2A623FD4-7D3F-4B16-AB39-AEA503FE27AB.jpg



Alle huiswerk goed gedaan, is het weer feest... een ARF voor 80% overgebouwd
En lieverlee de kit maar deels overgetekend. Maar het vliegt als op rails!


IMG_2491.jpg



Al met alle grappenmakerij... het werkt voortreffelijk strak...
Voor iedere bouw moet je wel eens een list verzinnen.

Great Planes verkocht vroeger wel speciale schuurlatjes.
Bijkans is dat alles opgedroogd met het Horizon Hobby zwarte gat...

Succes met de bouw, moet lukken!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik had het ook over de voorlijsten van het hoogteroer en richtingsroer. Daarom ook het woord stuurgedrag.
Daar loont het de voorzijde van een plank(achtig) vlak netjes af te ronden en de achterkant scherp te houden.
Rick, is dat ook het geval bij een rolroer met folie scharnier zoals hieronder?
upload_2023-1-16_13-2-23.png

De roer zijde bovenop een kleine afronding te geven?
In dat geval is het misschien ook beter de vleugelkant recht en de afschuining volledig aan de roerkant te leggen.
upload_2023-1-16_13-6-7.png
 
Maarten,
Dat is ook het geval bij roerspleten, ook daar aan de bovenzijde van het roer (igv scharnieraan onderkant) wat afronden, de achterzijde van het vaste deel scherp.
Wat betreft de afschuining is het eerder anders dan in jouw beide tekeningen.
Je wilt dat de stroming op het naar beneden uitgeslagen roer weer gaat aanliggen dan is het minder gunstig wanneer het roer beneden de stroming van het vaste deel uitkomt.
Om dat te bereiken moet het draaipunt dus aan de achterzijde van de spleet komen. Dus willen we eerder de situatie in de linker tekening en liefst niet zoals die van rechter tekening

Roerspleet.png
 
Back
Top