balsa uitdeuken?

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

ik heb een mini-DLG met een massive balsa vleugel. maar deze heeft in de voorlijst nu een paar deuken door het werpen (ergens tegenaan komen). is dit makkelijk uit te deuken?? vanavond komt er even en fotootje van.

grt robert

Een licht deukje kan je nat maken, dan zet het balsa weer uit.
Een diepere deuk kan je goed nat maken en dan de strijkbout ertegenaan houden.
(Als de nerf gescheurt is krijg je het niet meer helemaal goed.)

Dit geldt natuurlijk voor onbekleed/onbewerkt balsa.

Als je vleugel met folie bekleed is, kan je natuurlijk een reep folie wegsnijden, maar dan moet je opletten dat je niet in het hout snijdt, want dat gaat ten koste van de stevigheid van je vleugel.
Als je vleugel met glasdoek o.i.d. is bekleed wordt het simpel plamuren en over schilderen.

Zelfs een (klein) deukje in met folie bekleed balsa kan je herstellen door met een injectienaald wat water in het balsahout te brengen. Vervolgens met een strijkijzer of fouliebout het water is stoom laten veranderen. De houtcellen zwellen weer op en de deuk is weg.

Als het zo erg is dat het bovenstaande niet meer helpt:
Beschadigde plek rechthoekig uit de vleugel snijden, en een passend stuk balsa ervoor in de plek lijmen. Dan in profiel schuren.

Als het zo erg is dat het bovenstaande niet meer helpt:
Beschadigde plek rechthoekig uit de vleugel snijden, en een passend stuk balsa ervoor in de plek lijmen. Dan in profiel schuren.

Ik neem aan dat je hier bedoelt dat van twee zijden schuin ingesneden wordt (ongeveer onder 45 graden), zodat achter de buts een rechte hoek ontstaat.

Groet Huib

Ik neem aan dat je hier bedoelt dat van twee zijden schuin ingesneden wordt (ongeveer onder 45 graden), zodat achter de buts een rechte hoek ontstaat.
Dat kan ook, bij een kleine beschadiging. Maar bij een grote kan je een rechthoekig stuk wegsnijden. Ik deed het lang geleden al toen we alleen nog maar UHU-Hart hadden... nu met epoxy is nog veel meer mogelijk.

geld dit ook voor kromme hoogteroeren?? ik heb hier een zwever die een krom hoogteroer heeft en deze wil ik graag weer recht hebbne ;)

Nou, alle suggesties hierboven gaan over het herstellen van kleine beschadigingen.
Een krom roer, daarbij stel ik me voor dat de kromming over een zekere lengte zit.
Is het bespannen? Zo niet dan kan je het vast wel stomen. Keteltje water, handschoenen aan, en boven de stoom tegen de kromming in buigen.

het roer is denk ik ongeveer 40-50cm breed en is bespannen met oracover, maar het is over de gehele lengte krom getrokken. hoe kan ik dit dan het beste recht krijgen?? ik plaats dit hier even omdat ik hiervoor niet opnieuw een ander draadje ga openen. ik probeer vandaag nog even foto's te plaatsen ;)

Was het roer al krom voor het bespannen? Je kan proberen de bolle zijde verder te krimpen met de bout wat heter, misschien dat 'ie dan recht trekt. Anders bespanning er afhalen, roer stomen zoals hierboven beschreven en gelijkmatig opnieuw bespannen ... lijkt mij.

ik heb de zwever zo gekregen maar ik denk dat ie later pas krom is getrokken, anders bouw ik wel een nieuwe van balsa, dez keer wel massief want dat ik lekker makkelijk ewrken en zoveel bouwervaring heb ik nou ook weer niet. gewoon naar de maten van het orgineel

Dan zou ik eerst proberen of je 'm recht kan krijgen door de bolle kant extra te krimpen.
Lukt dat niet, dan is het eenvoudig om de Oracover eraf te strippen, hem recht te stomen en dan opnieuw te bekleden. (Als je 'n nieuwe maakt moet je die toch ook lakken of bespannen).
Als 't allemaal niet lukt kan je altijd nog een nieuwe maken.

dan moet ik ook weer appart naar zwolle of groningen om oracover te halen, ik kijk wel even wat ie doet, of gewoon 5 meter bestellen bij hobbycity :D kost toch maar 13 dollar

Back