Balsa porie vuller.

WillydeWoofer

Forum veteraan
Ik heb een paar spuitbussen gekocht, om voortaan vliegtuigen te spuiten.
Een witte primer zit erbij. Ik meende daarmee te beginnen, maar nou zou ik eerst een porie vuller moeten gebruiken!?
Welke is het meest geschikt?

Wil je mooi glad hout hebben, dan moet je zeker een porienvuller gebruiken.

Welke maakt niet uit.
Deze bijvoorbeeld:

Ook voorkom je dat het (balsa)hout alle verf opzuigt.
Tussen de lagen even schuren en het wordt mooi glad.

Gr. Jan

Dat is best aan de prijs.
Heb je gezie hoe groot die pot is? Ik betaalde 8 of 9 jaar geleden €8,50 voor een potje van 250 ml, zelfde merk zelfde spul.
Da's €34 per liter, en lang geleden (inflatie???)
Dus valt reuze mee...

hou ff rekening dat je eerst een paar test stukken maakt
tegenwoordig met dat watergedragen spuit spul vreten ze elkaar nogal vlot op
al vaker gemerkt dat bv als je een tik te vlot met blanke lak over de kleur gaat, dat hij ook afstoot
goed drogen is in zoverre altijd handig, maar nu helemaal

ook die balsa vuller, ff kijken of daar een (kunststof?) primer tussen moet, anders is de hechting niet best

an sich heb ik totaal geen problemen met het watergedragen spul trouwens..
zat projecten waar het goed zit, en mooi eruit is gekomen.
valt me alleen op dat de zaken nu een stuk kritischer zijn

hou ff rekening dat je eerst een paar test stukken maakt
tegenwoordig met dat watergedragen spuit spul vreten ze elkaar nogal vlot op
al vaker gemerkt dat bv als je een tik te vlot met blanke lak over de kleur gaat, dat hij ook afstoot
goed drogen is in zoverre altijd handig, maar nu helemaal

ook die balsa vuller, ff kijken of daar een (kunststof?) primer tussen moet, anders is de hechting niet best

an sich heb ik totaal geen problemen met het watergedragen spul trouwens..
zat projecten waar het goed zit, en mooi eruit is gekomen.
valt me alleen op dat de zaken nu een stuk kritischer zijn
Ik ga zeker eerst een stukje proberen.

Heb je gezie hoe groot die pot is? Ik betaalde 8 of 9 jaar geleden €8,50 voor een potje van 250 ml, zelfde merk zelfde spul.
Da's €34 per liter, en lang geleden (inflatie???)
Dus valt reuze mee...
Natuurlijk heb ik dat gezien. Vroeger was de boterhammenworst ook ooit 15 guldencent per 100 gram. Maar die tijd is geweest dus vergelijk ik huidige prijzen met huidige prijzen.

Daar komt nog bij dat kleinere hoeveelheden doorgaans duurder zijn dan grotere verpakkingen. Dus ook die vergelijking gaat niet helemaal op tussen toen en nu. 250ml kost nu bij Toemen 11,95.

Het door mij aangehaalde alternatief kost 12 euro voor dezelfde 1000 milliliter als die van Aeronaut en is ook gemakkelijk te verkrijgen.

Als het kwalitatief veel minder is hoor ik dat graag. Ik heb het nog niet gemerkt.

Als het kwalitatief veel minder is hoor ik dat graag. Ik heb het nog niet gemerkt.
Ik ken het spul niet, maar het lijkt mij. aan de beschrijving, zowel als de recensies te oordelen, eerder een plamuur-achtig iets toe dan een poriënvuller, bedoeld voor heel HARDE ondergronden. Niet een in het oppervlak van een poreuze houtsoort trekkende vuller die met een kwast aangebracht moet worden. De omschrijving "pasta" doet vermoeden dat je het er zowat met een spatel op moet smeren.
Als het voor jou werkt, prima natuurlijk. maar gevoelsmatig, alweer, aan de beschrijving te oordelen is het niet iets wat IN de porieën dringt om ze te vullen, maar een laagje wat op de oppervlakte ligt. Wat ZOU kunnen betekenen dat als je het te ver wegschuurt, je de poriën weer open hebt liggen.
Puur afgaand op de beschrijving, zou ik dit nooit overwegen op Balsa te smeren, omdat je er nogal veel van nodig zou hebben en dus meer gewicht toevoegt dan met Poriënvuller.

Ik heb ooit een Charter Rompje voor en na de behandeling met poriënvuller 2 lagen, en gladschuren) gewogen en dat was minder dan 20 gram verschil...

Ik ken het spul niet, maar het lijkt mij. aan de beschrijving, zowel als de recensies te oordelen, eerder een plamuur-achtig iets toe dan een poriënvuller, bedoeld voor heel HARDE ondergronden. Niet een in het oppervlak van een poreuze houtsoort trekkende vuller die met een kwast aangebracht moet worden. De omschrijving "pasta" doet vermoeden dat je het er zowat met een spatel op moet smeren.
Ik ga helemaal mee met Brutus dit is inderdaad zo dik als plamuur en komt zeker niet in de poriën.
Je kan dan net zo goed een papje maken van gips en dat erop smeren geeft hetzelfde effect.

Grt John

Back