Balsa bewerken zodat het harder wordt ?

er word gevraagd hoe je balsa hard kan maken,

p.s. van methanol word je blind!!
van spuitlak krijg je OPS,
van balsastof stoflongen.

Gewoon niks versterken maar niet gebruiken.....

Koop een dun triplex plaatje of de genoemde timmer plaat.

Gebruik de huidige balsa plaatjes als mal.
Overtrekken, zagen, erop schroeven.

Versterken wordt uiteindelijk zwaarder en een hoop gedoe.
Triplex plaatje is in 1 keer klaar en stevig en toch licht.

Walla

Hoi allemaal en vooral Plotterwelt,

vandaag heb ik een dagje verlof. Dus vanmorgen goede moed naar de Gamma met een voorbeeld stukje van het freeskitje van Plotterwelt. Nee, dat hebben we niet ! Probeer houthandel xx. Dus ik naar de (nabijgelegen) Brico. Nee, dat hebben we niet ! Probeer houthandel xx. Ik nog een laatste poging bij de Snuffelmarkt. Identiek antwoord, zelfde houthandel xx.

Dus ik effe Googlen en 3,5 km verder stond ik aan houthandel xx. Die bekeek het stukje wat ik meehad als sample en zei "wa is me da ? Da hout da ken ich nie zunne". Maar hij gaf niet op en ging met me op zoek. Hij dacht dat het Canada hout was (van Plotterwelt).

Toevallig had hij net een plaat besteld voor iemand die met treintjes bezig was en liet me dat gezaagd zien. Dit bleek populieren triplex te zijn. Leek licht en sterk, dus waarschijnlijk goed voor mij. Maar ik kon/mocht het niet kopen, want dit was enkel op bestelling.

Maar, hij kan zo'n plaat enkel krijgen in 2m44 op 1m22, veel te veel voor mij dus. Plus de prijs ligt op 15 EUR. En bestellen duurt 2 weken. :-(

Dus niks Gamma (in Belgie) en dus nog steeds geen hout. Johan, for crying out loud, kan jij me niks met de postduif opsturen of eens hard gooien mijn richting uit ? :-)

Met al die chemische brol hou ik me trouwens liever niet bezig.

Groetjes,

Davy

He plotje dat hout van je hebben ze nu bij de gamma in Apeldoorn.
Dus met Manfred in de buurt is het nu zo gepiept.

Han.

Goed te horen dat jouw verzorging ook geregeld is.
Hanskin en Gamma is wel een perfekte kombinatie.;)

Voor Davy gaat vandaag ook een stuk richting belgie.
Gistern lag ik op de OP tafel en kon toen niks doen (alleen slapen):D

dat is toch de "pappenholz" die we kennen?

Het is geen " waaibomenhout "
In Belgie word het denk ik niet verkocht en in Nederland alleen bij verschillende Gamma,s.

Mvg Johan

Ik denk dat ik opnieuw Plotje eeuwig dankbaar moet gaan zijn ! :-)
Ik kijk er alleszins naar uit.

groetjes,

Davy

Hey Plotje,

ik heb de platen vandaag aangekregen waarvoor mij super dank.
Heb wel gezien dat ze wat te kort zijn om het hele stuk van voor tot achter in één keer te bedekken, maar dan doe ik het gewoon in twee delen...

Hopelijk volgende week weer wat bouwtijd...

Groetjes,

Davy

Plotje en alle anderen,

vandaag nog eens eventjes tijd gehad. ik ben begonnen met de grootste plank uit te snijden en aan elkaar te lijmen aangezien 1 stuk niet lang genoeg was. Daarna heb ik het voorste plaatje voor het neuswiel gemaakt.

Man man man, wat werkt dit materiaal leuk. En toch zo sterk en toch zo licht... Echt wel cool.

Daarna begonnen met hoekjes uit lichte triplex te maken waarop ik de 2 plaatjes kan gaan schroeven. Aangezien kids in bed liggen en ik dus niet meer mag frezen en schuren, maar gestopt. Zal voor volgende dagen zijn.

Groetjes,

Davy

Wij willen toch ook dat dat kruis de lucht in gaat .:D

Ik heb het nog effe druk om een sleper in opdracht te bouwen en dan ga ik eens kijken hoe ik het beste mijn retract,s in een kruis kan bouwen.

Mvg Johan

Kijk eens hoe mooi alles is uitgesneden nu ! :-)

normal_Kruis45.jpg

normal_Kruis46.jpg

normal_Kruis47.jpg

Groetjes,

Davy

De Gamma timmerplaat heb ik zojuist uitgezocht. Het is erg licht en sterk, maar is geen balsa. Het hout heet Albizia (handelsnaam Batai). Elke Gamma kan het bestellen in 3mm, maar dan moeten wel 25 platen gelijktijdig afgenomen worden. Vele inkopers nemen het 3mm materiaal niet op voorraad omdat het wat kromtrekt en dan blijft het in de schappen liggen.

Overigens kan balsa heel goed met papier of kraftpapier versterkt worden. Natmaken en opstrijken met Rambo pantserlak (waterverdunbaar). Na drogen is nauwelijks gewicht toegevoegd, en de plaat is beresterk geworden.

Back