Baleniera Olandese 1:60 Sergal

aan de boeg beplanken tot het berghout mag denk wel hoor het is maar hoe je de tekst interpreteert ; de boeg word gedobbeld zegt witsen maar hoe hoog zegt hij er nu net niet bij. tot aan het berghout kan dus zeker wel.

Erik,

Ik had gehoopt wat meer over de dubbeling te vinden door de definitie van kalfateren uit te pluizen, en met name over het herstellen van schade en het vervangen van de dubbeling, maar helaas nog niets zinvols gevonden.

Wel heb ik hierbij ontdekt dat het woord kalefateren eigenlijk breeuwen betekent en uit het Arabisch komt: 'qalfata' (13e eeuw); bron: etymologiebank.nl

Terugkomend op jouw opmerking over de breeuwnaden van de post van 3 mei:

...Ik zit nog te dubben of in wel of geen breeuwnaden in de romp ga doen. Nu vallen de planken me wat te weinig op. Maar het moet ook niet te overheersend gaan worden. En de verdubbeling moet ook nog...

Ik denk dat van de breeuwnaden onder een laag van teer en vervolgens een dikke laag loodwit, hars en zwavel niet veel meer zichtbaar zal zijn geweest.

Volgende scriptie lijkt me wel de moeite waard (zie onderaan blz 27, maar heb het nog niet geheel uitgeplozen)

"Scheepsjournaal - Een studie naar een VOC-scheepswrak in de bodem van de gemeente Lelystad"
Scriptie%20versie%2020112012.pdf
via
https://openaccess.leidenuniv.nl

Grt
Diederik

Bedankt Diederik. Ik heb hem binnengehaald. Mooie afbeelding staat er in.

OHR01_0193_V.JPG

Waar ik eigenlijk op doelde waren de planken boven het onderwaterschip. Volgens Otte Blom sluiten deze voor 2/3 vlak tegen elkaar aan en werd de resterende V groef gebreeuwd. Op de Batavia zie je de breeuwlijnen ook. Al vallen ze door de donkere houtafwerking wat minder op.

dscf3873.jpg

Ik wil kijken of ik dat kan reproduceren. Wat me trouwens ook op viel aan de eerste afbeelding is de lijn van het onderwaterschip. Die lijkt bij de voorsteven mee te lopen langs het onderste berghout. Dit viel me eerder op bij de afbeelding van Storck.

AStorck1690Walvisvangst_bij_de_kust_van_Spitsbergenkl_zps64662f70.jpg

Ik zit er over te denken dit ook te doen. Zo wordt meteen de verdubbeling volledig gewit. Ik kan me ook wel voorstellen dat de beschermlaag daar best wat hoger mag zitten.

Het eerste dek is op de waterloopgangen na gereed. Het is wat meer verouderd dan het op de foto lijkt. Ik twijfel alleen nog of ik hem transparant af lak of er een laagje licht eiken overheen zet.

full

Daar ga ik nog een proefstukje voor maken. Vandaag heb ik er 1 voor de romp gemaakt. Beetje lastig op foto te krijgen, maar ik denk dat ik er uit ben.

full

full

Voor de romp heb ik 2 lagen rustiek eiken gebruikt en de naden met een drukpotlood geaccentueerd. De berghouten wilde ik eigenlijk ook in rustiek eiken, maar omdat deze opgebouwd zijn uit twee latten bleef je kleurverschil zien (onderste berghout boven onderwaterschip). Het alternatief is warm wengé. Daarmee kan ik de kleur meer egaal krijgen. Onderwaterschip is opgebouwd uit twee lagen matte white van Adm. paints met een laag rustiek eiken erover. Komt wat donker over op de fotot, maar strookt redelijk met de kleur op de Storck afbeelding. Ik moet wel wat meer schuren om een egaler effect te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch even een vraag Erik;
Ik zie op de foto van het dek dat er schaarstokken liggen, maar in het midden ook een koningsplank (die lijkt namelijk iets breder, en lijkt ook even breed als de schaarstokken)
Ik ben even terug gegaan naar post 133 en daar is het duidelijk te zien.
Ik weet niet beter dan dat er óf schaarstokken, óf een koningsplank werd gebruikt.
Is dat bij walvisvaarders anders, of ligt het aan de foto?
En hoort dat dan ook niet op het kampanjedekje?
Schaarstokken lopen (bij mijn weten) over de dekken waar de masten dooheen lopen, zo ook door het kampante dek

Het was een kleine concessie die ik heb gedaan om met de meegeleverde roosters mooi uit te laten komen. In theorie kwam ik een mm te kort. Achteraf gezien was het voor de kat z'n viool want de planken zijn een fractie breder dus het had zonder gekund. Het andere dek dat je ziet is het bakdek. Ik ben er van uitgegaan dat ieder dek met roosters ook schaarstokken krijgen dus kampanje dek zal ze ook krijgen. Het voorste dek heeft geen rooster. Ik heb nog gekeken want meestal zie je ze daar ook. Maar ik had te weinig plek om er één kwijt te kunnen. Ik zal nog even rondneuzen of ik wat meer over de schaarstokken kan vinden.

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag zitten puzzelen op de verschansing. De bouwbeschrijving (linker variant) geeft niet meer op dan een laag noten aan de binnenkant en een potdeksel op het rahout (als ik het goed heb). Dat klopt in mijn ogen niet echt. Dus ik heb om te beginnen spanten toegevoegd en deze afgedekt volgens tekening Zeehaen. Ik geloof dat het op de Batavia ook zo is uitgevoerd.

full

Eerst twee varianten met potdeksel op het rahout. Maar toen realiseerde ik me dat alleen bij de kuil een enkele zit. De rest heeft een tweede (de varianten eronder) Dat werd een rare overgan dus heb ik net als bij de Zeehaen het potdeksel tegen het rahout gezet in plaats van er op. Dan moet ik wel wat van m'n eerste beplanking weg gaan steken.
Zelf leun ik nu naar de meest rechtse variant. Dan moet ik wel de rahouten een profiel gaan geven dus wordt het tijd om de ingevijlde breekmesmethode te gaan testen. Dat bewaar ik geloof ik maar voor komend weekend. Tot die tijd kan ik me wel met de waterloopgangen bezig houden.

Erik, ik besef nu pas dat ik de foto hierboven van de afwerking van de huid gemist heb en nu pas zie: ik moet zeggen dat je een realistisch effect hebt bereikt, mooie tinten. Ook het onderwaterschip vind ik errrug geslaagd:yes:, eigenlijk op een eenvoudige manier hetzelfde effect bereikt als bij mij, maar dan met minder hoofdbrekens :puppydogeyes::onweer:

Wat betreft de verschansing zou ik ook neigen naar de meest rechtse (of middelste) variant, maar weet niet wat 'correct' is.
Als je onverhoopt vastloopt op de breekmesjes: geef een gil, ik heb er intussen redelijk wat gemaakt en weinig tot vrijwel geen latjes mee verziekt. Ik moet wel bekennen dat ik tot nu alleen met perenhout het trucje heb uitgevoerd.

Bedankt Diederik. Ik heb intussen een eerste test gedaan op notenhout en het viel niet tegen. Wordt wel weer een geduldwerkje.
Wat betreft het onderwaterschip moet nog blijken of het op een groter vlak eenvoudig gaat. Ik heb het idee dat ik behoorlijk glad moet gaan schuren om de vuilgele laag er een beetje gelijkmatig op te krijgen.
Ik heb ook nog wat met de opbouw van potdeksel e.d. zitten stoeien. Ik heb hem toch liever op het rahout dan erachter. Dan kan ik de overgang van het lage deel naar het hogere deel voor mijn gevoel mooier maken en is het kopse hout bij de overgang ook afgedekt. Een beetje zoals bij de dolphyn.

SAM_1618_zps3046ff7a.jpg

Met het potdeksel achter het rahout kan ik de ronding bij de verhoging niet afdekken.

Dus weer een nieuwe variant gemaakt.

full

Het potdeksel zelf is ook wat minder dik. Dit gaat hem denk ik worden.

potdeksel moet zeker op het raahout erik anders kan men het raahout niet vastmaken aan de spanten.
ook moet enkel het raahout een muluurtje in gemaakt worden de rest van de berghouten zijn gewoon recht hoekig.

je berghouten op de doorsnede zitten ijgelijk nog niet goed.
zal eens kijken of ik er wat bij kan tekenen want de berghouten moeten zo zitten dat ze ook goed zitten voor de binnen kant.

user38049_pic190082_1400186244_zpse4a7fbb3.png

het berghout onder de overloop of verdek moet zo zitten dat er een bout van het berghout naar de plank kan gaan waar de balken op liggen.

het berghout er boven zit vast aan de eerste plank boven de waterklos ook hier op het verdek en overloop.

of je er nu nog een berghout tussen het bovenste berghout en het raahout zet maakt niet uit dat mag maar is niet echt nodig of je moest het mooi vinden .

het raa hout is met de bovenkant van de spanten gelijk en door de spanten gebouwt en daar boven op komt het pot deksel.

;)

Bedankt voor de informatie Dirk. Ik ga nu geen extra berghouten meet plaatsen, dat wordt me wat te druk, maar zal er rekening mee houden bij een volgend project. Bij deze verdeling heb ik onderstaande afbeelding gevolgd.

full

Ik zal nog een 3dtje opzetten zodat ik kan laten zien hoe ik aan 2 muluurtjes kom

Het woord was voor mij ook nieuw, maar ik vermoed dat het het halfronde profiel in het rahout is.

full

Dit is een beetje het idee. De kleuren ben ik nog niet over uit. Maar de twee gele stroken zijn die met het profiel er in. Bovenste doorsnede eerdere post is t.p.v. het lage deel. De onderste t.p.v. de hoge delen. Daar komt de fortuining dan weer boven. Met in het zwart de potdeksels

2 muluurtjes /QUOTE]

Wat zijn dat nou weer:confused:

Germt,

't wordt je vergeven. 't Is eigenlijk Vlaams dialect afgeleid uit het Frans.

Moluur = sierlijst van gips op de overgang van muur naar plafond. (Denk aan moule of mouleren)

Ik heb acht jaar in Vlaanderen gewoond in een huis vol Kempenaren en die houden er een geheel eigen taal op na, dus het was voor mij aanleren en meekletsen of verzuipen :D.

Zo ook
blaffetuur = vensterluik
chambrang = deur of raamlijst (Middelnederlands sambrande, Oudfrans chambrande)
"Hij was zo poepeloere dat hij met z'n kabien tegen de chambrang liep"

Of in een vergelijkbare context:
"moede nen toek oep ouw kabien ?" = moet je een klap voor je smoel ?
Net als 'cabine', de voorkant van een vrachtwagen (=camion) of bestelbusje (= camionette).

Politieagent = snuske (snorretje) of swuntje (zwaantje, verwijst naar de slippen van de jas van oom agent in de 19e eeuw)

De Kempenaren articuleren tenminste nog redelijk, de West-Vlamingen slikken hele woorden in waardoor het soms niet meer te ontcijferen valt.
Spreek zo snel mogelijk uit:
"druutsdruut nls trintrinterin" = de ruit is eruit en als het regent, regent het erin...

enz. enz. enz
Ik kan zo nog tot de vroege uurtjes doorgaan, maar Dirk zal hier vast veel meer over weten te vertellen.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt:
Germt,

't wordt je vergeven. 't Is eigenlijk Vlaams dialect afgeleid uit het Frans.

Moluur = sierlijst van gips op de overgang van muur naar plafond. (Denk aan moule of mouleren)

Ik heb acht jaar in Vlaanderen gewoond in een huis vol Kempenaren en die houden er een geheel eigen taal op na, dus het was voor mij aanleren en meekletsen of verzuipen :D.

Zo ook
blaffetuur = vensterluik
chambrang = deur of raamlijst (Middelnederlands sambrande, Oudfrans chambrande)
"Hij was zo poepeloere dat hij met z'n kabien tegen de chambrang liep"

Of in een vergelijkbare context:
"moede nen toek oep ouw kabien ?" = moet je een klap voor je smoel ?
Net als 'cabine', de voorkant van een vrachtwagen (=camion) of bestelbusje (= camionette).

Politieagent = snuske (snorretje) of swuntje (zwaantje, verwijst naar de slippen van de jas van oom agent in de 19e eeuw)

De Kempenaren articuleren tenminste nog redelijk, de West-Vlamingen slikken hele woorden in waardoor het soms niet meer te ontcijferen valt.
Spreek zo snel mogelijk uit:
"druutsdruut nls trintrinterin" = de ruit is eruit en als het regent, regent het erin...

enz. enz. enz
Ik kan zo nog tot de vroege uurtjes doorgaan, maar Dirk zal hier vast veel meer over weten te vertellen.

Grt
Diederik

Nee, Diederik, ga nog maar even door - ik lach me een kriek!:D:D:D

Niet kleinerend bedoeld - ik hoor dat graag!
Ik kom regelmatig in België en moet af en toe de oren spitsen om te horen wat er gezegd wordt - heerlijk!
De eerste keer dat ik Dirk sprak moest ik me ook even schrap zetten...

ja sorry jongens maar soms ken ik de nederlandse woorden er niet voor of kom ik er niet op maar het inderdaad de sierlijst op het raahout.

wij gebruiken erg veel woorden die uit het frans komen gewoon omdat het hier vroeger vol napolionnetjes zat en als je frans sprak was je de man :)

vooral benamingen van iets worden nog veel in het frans gezecht maar het is gewoon zo ingeburgerd door de jaren dat je denkt dat het gewoon vlaams is en er niet bij stil staat dat het ijgelijk een woord is dat uit het frans komt.

Het schiet niet zo op op het moment. Ik ben begonnen met de waterloopgangen, maar daarvoor moet ik eerst de wand van de bak bekleden. Volgens de beschrijving zijn dit verticale planken. Ik wil ze echter horizontaal en overlappend doen. Ook de luiken ga ik van scharnierkant en afmeting veranderen. De montage daarvan vergt nog wat aandacht.

SAM_2070_zpsc9958c5b.jpg

Ik heb ook wat gesloopt. Maar dat is om er beter bij te kunnen. Door het overstek van het dek kon ik er lastig bij en ook daar moet nog een wand beplankt worden. Kan ik meteen staanders zetten waarop de fortuining geplaatst kan worden.

SAM_2071_zpsa62b5e4f.jpg

De braadspil ga ik ook vervangen. Ik wil geen multiplex in het zicht en ik vind hem nogal hoog. Lijkt me lastig bedienen.

SAM_2075_zpsc4f47f5d.jpg

Ik heb ook een begin gemaakt met de verdubbeling. Vanaf het onderste berghout evenwijdig met de waterlijn richting voorsteven en dan z'n loop volgen.

SAM_2077_zps1d438a35.jpg

Het stukje tussen het berghout en eerste plank wordt ook nog verdubbeld en dan richting kiel.

Erik,

wat is dat kleine spantendingetje voor het potje cetabever? Rare knik naar beneden in de kiel.

Back