Baja 5b - krijg geen brandstof / slaat niet meer aan

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door AcidKing, 24 aug 2013.

  1. AcidKing

    AcidKing Guest

    Kunnen ze moeilijk missen als ik enkel met de carb aan kom zetten.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Wel als ze enigszins verstand hadden gehad van jouw auto/motor, want dan hadden ze geweten dat de carburateur niet rechtstreeks op de motor gaat en dat de vorm van de aansluiting van de carburateur op de isolator anders is dan die van de isolator op de motor. De pakking die je nu hebt kan dus nooit aansluiten op én de carburateur én de motor.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2013
  3. AcidKing

    AcidKing Guest

    Zou kunnen.
    Echter heb nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen.
    Wat is precies de isolator?
    Vermoed een of ander blokje tussen de carb en de motor, maar kan dit via de zoekfunctie niet duidelijk krijgen.
    Wordt veel over gepraat maar ik zie geen foto's.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Dat is dus je isolator. Als je de manual erbij hebt, staat er vast wel een onderdeel/bestelnummer bij.
    En anders: isolator hpi baja - Google zoeken
     
  5. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
  6. AcidKing

    AcidKing Guest

    Ok, thx.
    Ondertussen heb ik de motor in zijn geheel uit het frame gehaald.
    De vorige eigenaar heeft naar eigen zeggen net een nieuwe zuiger + veer erin gezet.
    Als ik erin kijken lijkt het allemaal netjes en glad.
    Maar ik kan met de hand/vinger makkelijk door zijn TDP heen draaien.
    Er komen dan ook bubbels naar beneden.
    Vermoed dan ook dan de compressie nagenoeg weg is.
    Daarnaast is 1 van de schoepen van het vliegwiel afgebroken, weet niet of dit effect heeft op de ontsteking, volgens mij niet gezien het ontsteking mechanisme in het midden zit.

    Wat betreft de weerstand van de compressie.
    Hoe veel kracht zou je bij een goede compressie moeten zetten?
    Is de eerste motor van dit formaat waar ik mee werk dus heb geen vergelijkend iets.
    Enkel een 1.1 4 cilinder van een auto.
     
  7. snoeksel

    snoeksel Forum veteraan

    Lid geworden:
    24 feb 2008
    Berichten:
    6.264
    Locatie:
    (Stucadoorswerken) Velserbroek
    Met een nieuwe zuiger en veer zou je hem aan je trekstarter op kunnen tillen,zonder dat ie zakt.Dat schoepje zou evt voor onbelans in je vliegwiel kunnen geven.Maar of dat zo een vaart loopt
     
  8. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    ik begrijp niet waarom altijd meteen de cilinder van zo'n blokje gedraaid word??
    Hoe kun je nou iets constateren als hij open licht?? En als je hem dan open hebt, dan weet je nog niks, als je niet weet waar je naar kijken moet. Misschien geen compressie? nou daar had je hem niet voor open hoeven te draaien. Bubbels?? Hoe kan dat nou, er kwam toch geen brandsof bij?? Ook met een versleten zuigerveer loopt hij. Maar nu je hem toch open had heb je er natuurlijk meteen even een nieuwe zuigerveer op gezet...

    Vooraan beginnen, en niet op het einde. Je begint bij de bougie, daarna brandstof, en daarna lucht. Is net zo moeilijk als tot 1, 2, 3 tellen. Mag ik eens een hele simpele vraag stellen, hoe staan je sproeiers?

    O ja en ik zal de heren even uit de droom helpen, de carburateur past niet rechtstreeks op de cilinder. Dusss....Tenzij je een boormachine gebruikt om de gaten aan te passen. Dus zit er isolator tussen.

    Ik zeg isolator krom en sproeiers niet goed staan. En eigenlijk denk ik ook aan de gasstang, maar ja daar heeft een bedrijf naar gekeken, dus daar zou geen speling op mogen zitten. Mag ik vragen welk bedrijf?
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Misschien een idee dat TS gewoon even een paar foto's plaatst? Scheelt weer een hoop gegis en praat een stuk makkelijker...
     
  10. AcidKing

    AcidKing Guest

    Ik heb de motor niet uit elkaar gehaald, enkel uit het chassis.
    Ga geen cilinderkop/motor demonteren terwijl ik nog niet weet wat eraan scheelt.
    Via de in en uitlaat kan ik het overgrote deel van de cilinder/zuiger zien en dat lijkt allemaal mooi glad te zijn.

    De sproeiers staan terug gedraaid in de standaard posities volgens manual van HPI.
    Low needle: 1,25 slagen open
    High needle: 1,5 slagen open

    Bubbels komen voorbij zodra de motor in zijn TDP positie wordt gedraaid.
    Zie je dus langs de zuigerveer komen wanneer er in het inlaat/uitlaat kanaal wordt gekeken.

    De isolator zat wel degelijk op het blok, had er overheen gekeken toen de motor nog in het chassis zat.

    Het bedrijf waar ik langs ben geweest is een bedrijf welke onderhoud doet aan allerlei tuin gereedschap. Zitten dezelfde motoren in dus vandaar dat ik daar ben geweest voor de pakkingen van de carb.

    Vandaag nogmaals geprobeerd met nieuwe bougie en starter vloeistof (bussen die je ook voor auto kan gebruiken). Nog geen plofje...
     
  11. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Afstand van het vliegwiel al gechecked?
     
  12. AcidKing

    AcidKing Guest

    Dat is mijn volgende punt.
    Kwam een beschrijving tegen over het afstellen ervan en ga checken of die goed staat.
    Als ik me goed herinner staat die nagenoeg tegen het vliegwiel aan.
     
  13. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    ff simpel houden...

    Wordt de bougie nat als je hem aan probeert te trekken?
    Vonkt de bougie (test dit ook even met de hand)
     
  14. AcidKing

    AcidKing Guest

    Bougie vonkt.
    Heb ook een nieuwe gehaald maar dit gaf geen verschil.

    Of hij nog nat wordt zal ik morgen moeten checken, zal ff tankje aan moeten sluiten.
     
  15. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    ok dus jij rijd met een tuingereedschap motortje ;)
    is leuk maar bij deze tuinmachines komen onze problemen nagenoeg niet voor.

    2 vragen:
    1. zit er speling op je gasstang.
    2. is je isolator krom.



    Ik neem aan dat je vonk hebt, zodat je je vliegwiel en alle andere zaken die met ontsteking te maken hebben niet hoeft te controleren. Het is wel belangrijk dat dat allemaal goed staat, maar als je vonk hebt en alles zit vast, dan moet hij lopen. Maar ok als je het toch perse wil controleren, De ruimte tussen het vliegwiel en de ontsteking moet een cartonnetje van een blisterverpakking dik zijn. Dus je draait de 2 bouten los van de ontsteking duwt zo'n cartonnetje ertussen en draait het vliegwiel met de magneten naar boven tot bij de ontsteking en je ontsteking zakt precies op zijn plaats zodat je hem kunt vastdraaien.
    Maar nogmaals dat is niet cruciaal voor het niet aanslaan van je blokje.

    De punten 1 en 2 zijn veeeeeel belangrijker.
     
  16. AcidKing

    AcidKing Guest

    Gasstangtje heb ik gecheckt hier zit geen speling op.
    De isolator is niet krom, sluit strak aan op zowel het blok als de andere kant.
     
  17. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Als je de carb losschroefd kom je de volgende onderdelen tegen:
    Van buiten naar binnen:
    Carburateur
    Pakking
    Isolator
    Pakking
    Cilinder.

    De carburateur heeft een vacuum brandstof pomp. Deze werkt op onder druk vanuit je carter.
    Dit vacuum gaat via de isolator naar de carburateur. Hiervoor zitten er kleine gaatjes in de pakkingen en in de isolator.
    Het onderste kleine gaatje moet vanaf de cilinder tot de carburateur open zijn en doorlopen.
    Ook mag er geen lekkage zijn anders werkt het niet.
    De isolator is krom voordat je het weet, iets te hard aandraaien is genoeg.
    Dit onderdeel kost een tientje oid. Bestel dit met 2 pakkingen en plaats deze onderdelen goed om. Dwz het pulsgaatje doorlopend van cilinder tot carburateur.

    Hiermee moet je blokkie kunnen lopen.
    Mvg
     
  18. AcidKing

    AcidKing Guest

    Kon het niet laten dus zojuist weer de schuur in gedoken.
    Snel ff de trekstarter op het blokje geschroefd en de benzine tank erop.

    Paar keer trekken en zowaar even wat gebrom.
    Heb de uit knop niet aangesloten.
    Denk niet dat dit het is gezien ik wel vonk heb als die wel is aangesloten.

    Heb 'm daarna niet meer aan de praat gekregen.

    Er komt nu wel brandstof in de cilinder.

    Daarnaast heb ik het idee dat het bedrijfje een pakking is vergeten in de carb.
    Aan de kant van de primer zit het membraam.
    hoor daar ook nog een pakking te zitten?
    Volgens de tekening van HPI wel, als ik het goed bekijk.

    Ik ga morgen avond naar JFC racing om wat spullen te halen.
    Zal nog even een isolator en pakkingen bij de bestelling op zetten.
     
  19. AcidKing

    AcidKing Guest

    Gister bij JFC Racing geweest voor een aantal onderdelen.
    Tevens een en ander besproken en eens gekeken wat de weerstand bij een nieuw blokje is.

    Dit is met mijn huidige blokje niet te vergelijken.
    Het huidige blokje zou je wel aan kunnen trekken met een dropveter zo weinig weerstand is er.
    Gelijk maar een nieuwe motor meegenomen om in ieder geval verder te kunnen.

    Het huidige blokje zal ik later verder inspecteren en reviseren mocht dit nodig zijn.
     
  20. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    :):):):):p:p:p:p:banana::banana::banana::newbie::newbie:
    Hij doet het niet ,koop ik toch een nieuwe.
    geintje.:p
     

Deel Deze Pagina