Waarom een echte heli met meer (= dus minder negatief) pitch autoroteert als "ons" komt door het feit dat een echte heli vaak asymetrische rotorbladen heeft. De drag/lift curve van een dergelijk rotorblad is heel anders dan de door ons veelal gebruikte symetrische bladen.
Greetz,
Michiel
Ik denk dat het ook wat te maken heeft met de iets andere sterkte reserve's in een "echte"rotorkop versus een 3-D model rotorkop. Buiten dat, in een "echte"heli heb je een tachometer, in een model niet.... Maar dit probleem begint al bij schaalheli's vanaf ongeveer 2 m rotordiameter en ongeveer 10 kilo vlieggewicht. Dan is het niet raadzaam een pitchcurve in te stellen die lager dan nul graden komt.
Anders loop je het risico tijdens de auto halverwege opeens je rotorkop het te zien begeven, omdat je vanwege het ontbreken van het motorgeluid niet in de gaten hebt dat je headspeed oploopt. Schijnt.... Ik waag mijn heli's niet aan auto's als het niet nodig is....
Groet, Bert