Autonoom Vliegen?

Ik heb even zitten kijken, en ik moest bij de eerste link al erg lachen.
Micropilot. Ze hebben autopiloot bordjes, de goedkoopste is 2000 dollar,
en ze hebben ook nog het lef om het "Disposable control" te noemen.
Of ze zijn daar knettergek, of dat spul is van het caliber militaire doeleinden.

Maar ik blijf nog eventjes die topics lezen om te zien of er nog wat menselijkere opties zijn. ;)
 
Dat klopt volgens mij niet

Het klopt dus wel :)

http://www.lenticularis.nl/regelingmodelvliegen.pdf




Ik vind ook dat er over UAV/FPV nogal dramatisch gedaan wordt.
Waarom vind men dit gevaarlijker dan bijvoorbeeld een pylonracer, een scheermes dat met dik 300km\u rond jankt,

Er wordt helemala niet dramatisch over gedaan?

Waar het om gaat, zowel met UAV als met FPV, is dat er mensen zijn die hun toestellen buiten zichtbereik laten vliegen. DAT is waar 'men' ophef over maakt..


Als iemand ergens kritiek op heeft, wil dat niet perse zeggen dat hij/zij zich er druk over maakt.
 
.............Een passagiers vliegtuig met automatische piloot is in principe hetzelfde, de piloot kan onderweg naar de turkse riviera op zijn gemak zijn bammetjes zitten eten, maar daarmee is zon apparaat niet even gevaarlijk als een hxo5KvvTzXY[/media] automatische boeing zonder piloot aanboord......

Het is een beetje :offtopic: maar wat je hier aanhaalt is GEEN vol automatische boeing zonder piloot aanboord. Het is een Airbus die door een fout van de piloot de bomen in ging.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind ook dat er over UAV/FPV nogal dramatisch gedaan wordt.
Waarom vind men dit gevaarlijker dan bijvoorbeeld een pylonracer, een scheermes dat met dik 300km\u rond jankt,
of een fijne jetcat met idioot snelle turbine motor die met zijn flinke gewicht gewoon dwars door een huis kan stampen,
of een levensgrote 5 meter zwever die zo de andere provincie in vliegt en vaak ook nog RUIM boven de kilometer gevlogen wordt,
of... kortom je ziet waar ik heen ga.. genoeg andere dingen om je druk om te maken in de "gewone" model vliegerij.

Sven, dit is niet om lullig te doen. Je hebt in het opzicht van "wat is gevaarlijker" gewoon domweg gelijk. Maar daar gaat het helemaal niet om.
Als een overheid zich er mee moet gaan bemoeien, is "waarom vinden we dit nu eigenlijk gevaarlijk?" de enigste vraag die zij zichzelf NIET zullen stellen.... Dan gaan ze gewoon op zoek naar manieren om "het gevaar" te verbieden!
En dan zijn de ongelukken die er met andere soorten modellen kunnen gebeuren, niet het argument wat gebruikt gaat worrden. Dat zijn gevallen waarbij het fout zou kunnen gaan met iets wat gewoon toegestaan is. Dat is van een heel andere orde, dan bezig zijn met iets wat NIET toegestaan is! Als er dan ook maar heel iets fout gaat, heeft men gelijk een stok om de hond te slaan. Bijvoorbeeld: in Nederland is brommerrijden toegestaan, te hard brommerrijden, en je brommer opvoeren, niet.
Het zal dus nooit mogelijk zijn, om vanwege een paar te hard rijdende brommers het brommerrijden te verbieden. Maar men praat er al wel over om brommers "tamperproof" te maken, ofwel technisch zodanig uit te voeren, dat zelf onderhoud plegen danwel je brommer opvoeren niet meer (op slechts met heel veel moeite) mogelijk is. Met een minibike mag je niet op straat rijden. Ook al heb je een leren pak en de modernste beschermingsmiddelen aan, je bent de pineut als je gepakt word. Als je in korte broek en met teenslippertjes aan je voeten en een oude gebleekte helm op je knar op je motorfiets de snelweg op gaat, is er juridisch gezien niks aan de hand...

Wat nou, als een aantal mensen met gemodificeerde modelvliegtuigen gevaarlijke dingen gaan doen (in de ogen van de overheid dan, want met je opmerkingen over turbinekisten ben ik het met je eens). Dan loop je dus het risico, dat als wij er zelf niet duidelijke regels over hanteren, de overheid dat gaat doen. En dan kun je dus gaan denken aan dat zelf te bouwen modellen verboden gaan worden (want er is geen controle op de apparatuur die je er in stopt) en er alleen nog maar kant en klaar schuim spul met vast ingebouwde apparatuur verkocht mag worden of zo.

Nogmaals, die regeling voor brommers is al serieus in de politiek besproken (en gelukkig afgeketst) maar je moet niet gek kijken, als straks massaal UAV gevlogen word door het verkrijgbaar worden van apparatuur daarvoor, nog weer later de boel strikt aan banden gelegd gaat worden.

Want hoe je het ook wend of keert, UAV vliegen is in Nederland gewoon verboden. Of het nou werkelijk gevaarlijk is of niet, en of er nu takken van de modelbouw zijn die nóg gevaarlijker zijn of niet, doet helemaal niet ter zake. Helaas.....

Wil je UAV vliegen, koop dan zo'n ding, en ga bezig, want ik ben niet degene die het je verbied. En ik gun je van harte succes, dat meen ik serieus. Maar de discussie "Waarom.... (vul zelf maar in)" is gewoon een zinloze. Als je namelijk in de problemen komt, zal de overheid die discussie namelijk ook niet met je aangaan, maar je gewoon een bon geven (of erger).

Groet, Bert
 
Wat nou, als een aantal mensen met gemodificeerde modelvliegtuigen gevaarlijke dingen gaan doen (in de ogen van de overheid dan, want met je opmerkingen over turbinekisten ben ik het met je eens). Dan loop je dus het risico, dat als wij er zelf niet duidelijke regels over hanteren, de overheid dat gaat doen. En dan kun je dus gaan denken aan dat zelf te bouwen modellen verboden gaan worden (want er is geen controle op de apparatuur die je er in stopt) en er alleen nog maar kant en klaar schuim spul met vast ingebouwde apparatuur verkocht mag worden of zo.


Groet, Bert


Sven,
Naar aanleiding van bovengenoemde terecht punt van Bert (een alinea uit het eerdere bericht) moet je nog even naar mijn post 18 kijken.
Teletube is een door mijn bedachte uitvoering waarin ik, direct op het beeldscherm kijkend het model kan besturen.
In het "schermomhulsel", de tube, heb ik een groene en rode led aangebracht die voor mij weergeven of ik stuur of de "tweede piloot". De set is dus met een eigen ontvanger uitgerust en ziet middels een schakelkanaal welke zender aanstaat.

De range van het systeem is vele kilometers en ik heb dus kennis van hoogte en vario. Kan zelfs kiezen of ik boven of onder de boomtoppen vlieg!

Kun je je voorstellen wat je daarmee kunt aanrichten!
Neem erbij in gedachte dat ik vroeger specialist bewapening was bij de luchtmacht.

Foto in later instantie bijgevoegd
full


Op de foto is de "tube" niet zichtbaar.
Wel zie je de pitotbuis voor de metingen aan de rechter vleugeltip evenals de camera met pylon voor de metingen op de "imperial"
De LED indicatoren die je op de videoopname ziet zijn vóór de camera gemonteerd.
De videozender met de spriet antenne hangt aan de linkerzijde van het toestel en is niet zichtbaar. Deze spriet steekt onder de romp uit voor 360 graden "zicht" naar de ontvanger.

Vliegers van "het eerste uur" zullen het toestel misschien nog herkennen, een afgeleide van de Jonni van WIK ontwerp "jaar kruik"
De veldwachter zal denken "Äch modelvliegtuigje!". Maar ook een wolf in schaapskleren als we naar het kleurtje kijken(LOL)

Cees

Don't shoot the messenger!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bert, Hezik & Cees,

Jullie pennen lange posts hier neer om vervolgens allebei te beweren dat het jullie niet uit maakt? Ik krijg sterk de indruk dat jullie geen juristen zijn, dat is niemand hier schat ik zo, dus elkaar van juridisch advies gaan voorzien is een beetje koffiedik kijken. Niet heel erg zinvol lijkt me, en ik heb ook niet de indruk dat er iemand van een andere mening overtuigd wordt.
Waar jullie alle drie lijken te denken, is dat 'de overheid' zeer onredelijk/irrationeel is, en dat dus(?) alle acties van de overheid in 'ons' nadeel uit zullen pakken. Terwijl er juist sprake is van een forse deregulering, als ik een van Hezik zijn pdf links goed begrepen. In de praktijk is die zelfs nog groter, over 'wildvliegen' wordt naar ik begrijp ook niet moeilijk meer gedaan (is ook mijn ervaring).
Je mag best bang zijn dat je vergunning door de gemeente politiek wordt afgepakt, maar als dat zoals gezegd dat met niet rationele argumenten gepaard gaat, heeft het geen enkele zin om dan maar anderen te dwingen net als het braafste jongentje in de klas te doen, dat had bijvoorbeeld in Bert zijn geval totaal geen invloed. In dat geval doe je er beter aan de lokale politiek goed te begrijpen en dat goed te kunnen spelen, maar dat is een totaal andere sport/hobby.
 
hezik zei:
Even voor de duidelijkheid: luchtfotografie zonder vergunning daarvoor is in Nederland gewoon verboden.
heb je een link naar die regel/wet? Want in die pdf over regeling modelvliegen van een pagina terug is daar niets over te vinden.
 
Sven,
Naar aanleiding van bovengenoemde terecht punt van Bert (een alinea uit het eerdere bericht) moet je nog even naar mijn post 18 kijken.
Teletube is een door mijn bedachte uitvoering waarin ik, direct op het beeldscherm kijkend het model kan besturen.
In het "schermomhulsel", de tube, heb ik een groene en rode led aangebracht die voor mij weergeven of ik stuur of de "tweede piloot". De set is dus met een eigen ontvanger uitgerust en ziet middels een schakelkanaal welke zender aanstaat.

De range van het systeem is vele kilometers en ik heb dus kennis van hoogte en vario. Kan zelfs kiezen of ik boven of onder de boomtoppen vlieg!

Kun je je voorstellen wat je daarmee kunt aanrichten!
Neem erbij in gedachte dat ik vroeger specialist bewapening was bij de luchtmacht.
[...]
Ik snap bij nader inzien de richting van je post niet. Je quote zegt min of meer dat iedereen maar zo braaf mogelijk moet doen want je er zouden wel eens regels gemaakt kunnen worden die in ons nadeel zijn, maar vervolgens laat je trots je vliegtuig zien waarmee je de regels met de voeten treed. Een paar kilometer ver weg of onder de boomtoppen vliegen is tenslotte geen 'goed zicht' meer.
 
Ikzelf zie eigenlijk het verschil niet tussen een toeristen foto en een uit zon model in de lucht,
maar daar zit geloof ik nog iets uit de oorlog achter (spionage fotos).
Als ik uit het raam ga hangen en ik maak een foto van de tuin van de buren, dan ben ik een boef?

Maargoed, wat is nu eigenlijk het verschil tussen een apparaatje dat je model recht aan de horizon houd,
en iets dat je model gewoon voor je bestuurd met GPS?
Dan zijn veel les kisten echt fout bezig lijkt me dan toch?
Natuurlijk, zon ding niet uit je zicht laten vliegen lijkt mij gewoon gezond verstand,
maar je mag je model toch wel autonoom om je eigen clubveldje laten cirkelen bijvoorbeeld?

En dat "stil zijn, want anders breekt de pleuris uit" lijkt me allemaal een beetje overdreven.
Auto's met cruise control zijn er ook nogsteeds, zelfs autos die autonoom afstand houden op je voorganger (volvo).
En gewone vliegtuigen mogen toch ook autonavigeren?
Het is een enorm verschil, maar het komt er toch gewoon op neer dat bijde piloten nog achter de knuppel zitten?

Tsja, ik vind het een moeilijke zaak..

En FPV vliegen of UAV vind ik eigenlijk niet zo heel veel op elkaar lijken.
Als je met een ski bril op je snuit staat is het toch wel wat anders dan gewoon kijkend naar je model met de sticks los.

En wat je er mee aan kunt richten is hetzelfde als een gewoon model,
alleen verder van je vandaan lijkt me. ;)
 
JiB: ik vind 'debaten' leuk en modelvliegen is een hobby van mij. Dus inderdaad, post ik er lange stukken over en tóch maak ik mij er niet druk over en mag je wat mij betreft je gang gaan.

Wat betreft luchtfotografie, de regeling modelvliegen verwijst ook naar de luchtvaartwet.

De specifieke wet heet 'besluit luchtfotografie'.

wetten.nl - Wet- en regelgeving - BWBR0002327

Het is verboden zonder vergunning van Onze Minister van Defensie boven Nederlands rechtsgebied uit luchtvaartuigen te fotograferen of te doen fotograferen.
2.Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor het fotograferen uit luchtvaartuigen, die worden geëxploiteerd voor het vervoer van personen of goederen voorzover
a. het een vlucht betreft, waarbij de plaats van bestemming of van vertrek buiten Nederland is gelegen of
b. het een vlucht betreft tussen twee in Nederland gelegen plaatsen en deze vlucht geschiedt in overeenstemming met een gepubliceerde dienstregeling.

Wildvliegen bestaat inderdaad helemaal niet, juridisch gesproken.
 
Bert, Hezik & Cees,

Jullie pennen lange posts hier neer om vervolgens allebei te beweren dat het jullie niet uit maakt? Ik krijg sterk de indruk dat jullie geen juristen zijn, dat is niemand hier schat ik zo, dus elkaar van juridisch advies gaan voorzien is een beetje koffiedik kijken. Niet heel erg zinvol lijkt me, en ik heb ook niet de indruk dat er iemand van een andere mening overtuigd wordt.
Waar jullie alle drie lijken te denken, is dat 'de overheid' zeer onredelijk/irrationeel is, en dat dus(?) alle acties van de overheid in 'ons' nadeel uit zullen pakken. Terwijl er juist sprake is van een forse deregulering, als ik een van Hezik zijn pdf links goed begrepen. In de praktijk is die zelfs nog groter, over 'wildvliegen' wordt naar ik begrijp ook niet moeilijk meer gedaan (is ook mijn ervaring).
Je mag best bang zijn dat je vergunning door de gemeente politiek wordt afgepakt, maar als dat zoals gezegd dat met niet rationele argumenten gepaard gaat, heeft het geen enkele zin om dan maar anderen te dwingen net als het braafste jongentje in de klas te doen, dat had bijvoorbeeld in Bert zijn geval totaal geen invloed. In dat geval doe je er beter aan de lokale politiek goed te begrijpen en dat goed te kunnen spelen, maar dat is een totaal andere sport/hobby.

Ik ben inderdaad geen jurist, dat heb je goed:D

Ik dwing niemand het braafste jongetje in de klas te zijjn, en beweer ook niet dat de overheid irrationeel of onredelijk is. De regelgeving die er hier en daar bestaat, is dat helaas soms wel.
Wat er in mijn geval wel of geen invloed zou hebben, doet zelfs ook niet ter zake. De kern van wat ik wil zeggen is het volgende: ALS (en ik zeg nadrukkelijk ALS) de overheid moet gaan reguleren omdat ze zich daar door de omstandigheden toe geroepen voelt, dan krijg je de situatie, dat alle regels met elkaar in overeenstemming moeten zijn. Dat heeft tot gevolg, dat sommige dingen volgens de ene regel wel, en volgens de andere regel niet kunnen worden toegestaan. In dat geval wint de "niet"-regel het. Dat heeft niks te maken met onredelijkheid, maar gewoon met het feit dat de ambtenaar of uitvoerende instantie waar je op dat moment mee te maken hebt, gebonden is aan de regels die de overheid hem ten uitvoer gegeven heeft. Daarom is het in mijn ogen belangrijk, dat wij geen dingen doen die een regulering door de overheid uitlokt dan wel in de hand werkt. Als er op dit moment sprake is van een de-regulering door de overheid, dan zeg ik: vooral zo houden.


je kent "mijn geval" niet, maar ik kan je verzekeren, dat dat niks met lokale politiek te maken had, maar puur met landelijke regelgeving, die het verlenen van een vergunning onmogelijk maakte, op grond van redenen die zelfs helemaal niks met modelvliegen te maken hadden.
Een van de regels waar we tegenaan liepen, was het feit dat zodra je instructie geeft met een apparaat (model in ons geval) wat daar klaarblijkelijk specifiek voor bedoeld is (en dat valt moeilijk te ontkennen als je met twee aan elkaar gekoppelde zenders op het veld staat) dan ben je bedrijfsmatig bezig, en als bedrijf heb je een milieuvergunning nodig. Het doet helemaal niet ter zake of je wel of niet een bedrijf bent in werkelijkheid, voor de definitie van die regel ben je een bedrijf. Punt uit. Dit staat helemaal los van modelvliegen, als ik bezig was geweest met lesgeven in "Barbeque aansteken" of zoiets onbenulligs had dit ook van toepassing geweest.
Andere regel: zodra je een activiteit in de openbare ruimte, niet speciaal daarvoor aangewezen, beoefent met meerdere personen tegelijk, en als daar een klaarblijkelijke voorafgaande afspraak over gemaakt is (en dat kan geconcludeerd worden uit het feit dat je met meerdere mensen op hetzelfde tijdstip en dezelfde locatie, en met enige vorm van regelmaat, dezelfde activiteit staat uit te oefenen), dan is er sprake van "een verenigingsverband". Of je nou wel of niet een officiele vereniging bent, je bent dan toch vergunningplichtig, omdat je voor de wet geacht word een vereniging te zijn. Ook deze regel heeft niks met modelvliegen te maken, en geld ook als je gezamelijk aan openluchtkantklossen zou doen. Welke vergunning je daadwerkelijk nodig hebt, hangt weer van de activiteit af, maar in het geval van modelvliegen is dat vrij duidelijk. Uiteraard zul je als je met een paar man met modelzeilbootjes bezig bent, minder snel last hebben als wanneer je met een groepje brandstof aangedreven speedboten of auto's bezig bent, maar hiervoor gelden precies dezelfde regels, en ze gelden ook voor ons modelvliegers. En aangezien je niet inje eentje kan lesgeven, was ik dus alleen daarom al de pineut.

Arresteren kan men je niet, wegsturen en je activiteit verbieden wel....

Inderdaad, over wildvliegen word helemaal niet moeilijk gedaan. Ik vlieg nog steeds op de lokatie waar we toen weggestuurd zijn, en er word mij geen strobreed in de weg gelegd, zelfs niet door de natuurbeschermer die de zaak aangespannen heeft (al kijkt hij altijd wel zuur als hij ziet dat ik bezig ben, maar hij weet dat hij me niks kan maken, en wil ook zijn goodwill bij de gemeente niet in gevaar brengen). Echter, ik vlieg daar nu in mijn eentje, en ik haal het niet in mijn hoofd daar nog een lesje te draaien.

Waarom nou dit hele verhaal:

Ik probeer aan te geven: Het woud van regels is dicht, erg dicht. Het is in mijn ogen dus van belang, dat we met zijn allen proberen, UIT dit woud van regels te blijven. Als je de aandacht op je gaat vestigen door dingen te doen die niet mogen of onverantwoord zijn, dan ZAL men een regel vinden die jouw activiteit verbied, wat je activiteit ook is.

Het lijkt me een goede zaak als iedereen zich aan een zekere reeks gedragregels houd, in plaats van met argumenten als "wat kan dat nu voor kwaad" toch zijn eigen gang te gaan. Ik heb dat laatste geprobeerd, en het werkt NIET!
En als de KNVvL de partij is die die regels opstelt, dan is dat te verkiezen boven dat deze regels door de overheid opgesteld gaan worden, want dan blijft er vanwege dat dichte woud van omliggende en in elkaar gestrengelde regels waar je mee te maken krijgt, weinig meer over van wat er nog kan en leuk is.... (en ook dat heb ik aan den lijve ondervonden. Wij hebben nu een vergunning, maar we hebben bijvoorbeeld letterlijk een laptop op het veld nodig, om na iedere vlucht kunnen berekenen of we ons geluidsquotum nog niet overschreden hebben....)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
heb je een link naar die regel/wet? Want in die pdf over regeling modelvliegen van een pagina terug is daar niets over te vinden.

HIER een link naar een ander draadje waar duidelijk wordt dat fotograferen en filmen vanuit (model)vliegtuigen nog steeds verboden is. Je kan er wel een vergunning voor aanvragen!
 
Weet iemand mischien ook waarom die regel er is?
Als ik mijn camera over de schutting houd zie ik meer boeven dingen dan van 300 meter in de lucht lijkt me. ;)
 
Autonome vlucht

Een tweetal interessante links
ArduPilot main page - DIY Drones

De ontwikkelaar van deze 2e autopilot gebruikt het voor zwevers en dan met name voor stabilisatie van de zwever tijdens het thermieken, maar ook de functie RTL (Return To Launch).
gentlenav - Project Hosting on Google Code
Super leuk om zoiets te ontwikkelen met relatief goedkope componenten.

De discussie op dit forum verloopt een beetje tussen "autonoom" (en buiten het zicht en wil van de vlieger) en "autopilot".
Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat je niet een of ander object autonoom een rondje Nederland kunt laten vliegen.

"Autonoom" binnen het zicht van de vlieger waarbij de vlieger ook die autonome functie kan uitschakelen (autopilot dus eigenlijk) kan toch geen probleem zijn? Eigenlijk is dat niets anders dan zo lang mogelijk met je vingers van de sticks afblijven

Dat sommigen dat wel en anderen geen uitdaging vinden blijft een persoonlijke zaak.

Als er deelnemers aan dit forum zijn die hier mee aan de slag willen, dan hoor ik dat graag.

Ronald Rooij
 
Hoi Ronald,

De adurino manier had ik ook al gevonden, echter lijkt die wat pittiger te zijn dan ik verwacht had. ;)
Het zelf ontwikkelen lijkt me erg moeilijk, en mischien ook wel een beetje gevaarlijk als je daar nog geen kaas van gegeten hebt.

En inderdaad, mijn intenties zijn dan ook niet om zon apparaat even letterlijk een rondje rond de kerk te laten vliegen.
Maar het leek me wel eens leuk om hem automatisch een doel in de buurt te laten fotograferen.
Bijvoorbeeld een roestige oude tractor in de verte, of gewoon een kalme rondvlucht filmen rond een mooie vlieg locatie.

Ik vind het bijzonder spul, maar ik zie het echter niet zo zitten om met pic programmers en machinetaal te gaan priegelen. ;)
 
Met pic programmers aan de slag gaan lijkt me geen goed begin, de pic is een beetje over zijn populariteit heen, waarschijnlijk omdat het avr platform net weer iets makkelijker is. Arduino heeft daar zeker aan bijgedragen, mijn ervaring met arduino tot nu toe was ook positief. Nu alleen nog een 'normale' ontwikkel omgeving zoals eclipse, dan wordt het helemaal mooi.
Maar om je vraag direct te beantwoorden, Ronald: Ja ik heb plannen om met ardupilot aan de slag te gaan, en wel meer dan alleen plannen in huis! (Nadeel is dat ik wel meer plannen heb, zoals een combat controllertje op basis van de servo vertrager van HK voor 8 dollar).

Voor dat luchtfotografie 'probleem' is natuurlijk een heel eenvoudige oplossing: ieder jaar als vereniging een vergunning aanvragen. Zelfs op het formulier staat er al een knvvl hokje om je vinkje in te zetten (doelgroep).
 
De PIC is nog steeds even populair als altijd en makkelijker om te beginnen dan AVR's. Met een paar weerstandjes maak je al een programmer.

Er is voor de PIC een ontwikkelomgeving die werkt in Eclipse (gewoon C), of bv. een supermakkelijke 'programmeertaal voor dummies', in de vorm van PICBasic.
 
Ik heb even met de ntwikkelaar van het UAVDEV board gemaild, vooral omdat ik geinteresseerd was in de complexiteit van het ontwikkelen van een thermiekzoek/centreerfunctie. Uit zijn antwoord en de rest van dat forum begrijp ik dat er een best actieve groep van gebruikers is.
Ik zie het vooralsnog wel zitten om te gaan proberen.

Ik zie ook mogelijkheden om software-ontwikkelaars voor de 1 op 1 zweefvliegerij (bijv open source XCSoar) en uit de model-wereld aan elkaar te knopen.
Als het UAVDev board 'goed' is in het centreren van thermiek, dan kan het ook een enorme hulp zijn voor de instrumentatie in de 1op1 zweefvliegerij.
Nu maken de centreerhulpen daar vooral gebruik van GPS en Pitot/TE-drukken.

Gr
Ronald


Hi Ronald,
Thanks for your recent question about using an autopilot to seek out thermals.By the way, my primary interest is sailplanes.
Seeking thermals is well within the capabilities of the available technology, and that particular function is high up on my list of things to do next year. I confident that it can be done, and done quite effectively.
There is a team in place that is continuing development of the "UAV DevBoard" system. We have a fully functioning autopilot that has proven performance.
Take a look, for example, at
Ben Levitt's recent post. What you will see there just scratches the surface, we have even more exciting ideas planned for next year.

For example, I have recently worked out a very accurate way to determine 3 dimensional wind velocity (including up/down) in real time from gyro, accelerometer, and GPS data, and I am in the process of implementing it. From there, it would not be too hard to develop firmware for the autopilot to seek and lock onto thermals.

Best regards,
Bill Premerlani
 
Back
Top