Auto voor speedruns

volgens mij is de riem het makkelijkst verkrijgbare onderdeel als hij kapot gaat, maar waar rijden de euro GT en andere competitiewagens dan mee... meestal met riem ;)
 
16

Een 1/16 is misschien wel een goede keus. Een e-revo 1/16 roller koop je nieuw voor ca. 100euro. Staat breed en daardoor stabiel op zijn wielen. Geschikt voor op straat, ze zijn taai en als je het gas een beetje doseert blijft de aandrijflijn en difjes ook wel een tijdje heel. Ze zijn licht qua gewicht, een 540 brushless is zwaar genoeg, bij voorkeur met een lager kv-getal, 4-polig, b.v. een CC 1410. Die worden wel eens voor niet al te veel geld aangeboden. Op 2x 2S of zelfs 2x 3S lipo´s in serie, genoeg pep uit kleine, goedkope lipo´s. Een 6S ESC, een gebruikte MMP of een nieuwe budget ESC, b.v. een exemplaar van Carmax.

Een voorspoiler er aan freubelen, de taartschep achter vergroten, veren naar beneden schroeven, experimenteren met demperolie, een setje foambandjes monteren en wielstanden aanpassen zodat hij vooral rechtuit wil sturen.

H´m, da´s eigenlijk best leuk op een beperkt budget…


Edit, kies voor ee summit 1/16 roller, daar zitten betere assen onder, een brushed roller, dan past daar direct een
540-motor op de motorsteun. En de wielbasis is ook nog eens 12mm langer dan de e-revo.
 
Laatst bewerkt:
Een 1/16 is misschien wel een goede keus. Een e-revo 1/16 roller koop je nieuw voor ca. 100euro. Staat breed en daardoor stabiel op zijn wielen. Geschikt voor op straat, ze zijn taai en als je het gas een beetje doseert blijft de aandrijflijn en difjes ook wel een tijdje heel. Ze zijn licht qua gewicht, een 540 brushless is zwaar genoeg, bij voorkeur met een lager kv-getal, 4-polig, b.v. een CC 1410. Die worden wel eens voor niet al te veel geld aangeboden. Op 2x 2S of zelfs 2x 3S lipo´s in serie, genoeg pep uit kleine, goedkope lipo´s. Een 6S ESC, een gebruikte MMP of een nieuwe budget ESC, b.v. een exemplaar van Carmax.

Een voorspoiler er aan freubelen, de taartschep achter vergroten, veren naar beneden schroeven, experimenteren met demperolie, een setje foambandjes monteren en wielstanden aanpassen zodat hij vooral rechtuit wil sturen.

H´m, da´s eigenlijk best leuk op een beperkt budget…


Edit, kies voor ee summit 1/16 roller, daar zitten betere assen onder, een brushed roller, dan past daar direct een
540-motor op de motorsteun. En de wielbasis is ook nog eens 12mm langer dan de e-revo.

Zat zelf ookal een beetje meer in de richting te kijken van een Traxxas. Alleen is de summit niet wat zwaarder? Of zit er verder weinig verschil tussen de e-revo en de summit?
 
Tamiya TA04.
Is een oersterke wagen, die veel kan verdragen en voor redelijk weinig te vinden is.
Alleen betwijfel ik of hier een 3s lipo zal in passen doordat de lipo dwars ligt en mogelijk in de weg ligt van de snaar dan..

Mocht ik met zo iets beginnen zou ik absoluut gaan voor aan pancar en deze dan wat hoger van de grond leggen. Het lukt allemaal als je wat creatief bent.
Mijn Tamiya F103 (Formule 1) rijdt al redelijk snel met een 32T formula tuned motor. Ik wil me niet voorstellen wat die bij een 10.5t motor doet..
 
Tamiya TA04.
Is een oersterke wagen, die veel kan verdragen en voor redelijk weinig te vinden is.
Alleen betwijfel ik of hier een 3s lipo zal in passen doordat de lipo dwars ligt en mogelijk in de weg ligt van de snaar dan..

Mocht ik met zo iets beginnen zou ik absoluut gaan voor aan pancar en deze dan wat hoger van de grond leggen. Het lukt allemaal als je wat creatief bent.
Mijn Tamiya F103 (Formule 1) rijdt al redelijk snel met een 32T formula tuned motor. Ik wil me niet voorstellen wat die bij een 10.5t motor doet..

De pan car wat hoger op het wegdek leggen wil wel wat gaan helpen, maar niet helemaal denk ik. Ik neem aan dat de pan car nou niet echt over schokdempers bezit. Dus als een van de banden over een steentje rijd, dan zal de hele auto mee bewegen. En als dit gebeurd, op een hoge snelheid, ben je volgens mij de klos.
 
16 vervolg

Alle 1-16 van traxxas zijn op basis van het zelfde chassis, de Summit is de breedste, de langste en de enige met upgrade assen.

Speedruns, het is zo voorbij, door de hoeveelheid power, de snelheid, een steentje of randje in de weg en de stoeprand. Op snelheid crashen dan ligt je auto gauw helemaal aan poeier en ligt de motor meters verderop, begint het chassis te fikken omdat de lipo´s in elkaar gedrukt zijn. Nou zijn de 1/16´s relatief taai, dat wel. Een live-saver, overweeg het monteren van een gyro, kost ca. twee tientjes.

Een corally cct/pan car of een snaar aangedreven open onroad platform buiten op straat, mijn ervaring is dat dat geen succes is, binnen een minuut problemen met tandwielen en snaren en bij een flinke crash was er eigenlijk altijd wat kapot- kostbare schade. De 1/16 is meer straat bestendig en daarmee ook een goede keus voor je portomonee.
 
Heb je al eens gedacht een HPI sprint 2 flux, zelf heb ik er een en hij rijdt geweldig. Hij is snel en stevig gebouwd. Ik heb m n u al een tijdje en het enige wat ik eraan heb veranderd zijn de tandwielen voor hogere snelheid en hij gaat echt waanzinnig hard nu. De auto is misschien geen roller maar komt wel met goede elektronica en is standaard zeer snel. Er kunnen maximaal 3s lipo accu's in (geen hardpacks omdat ie net zoals de tt-01 de accu dwars heeft liggen en bij een hardpack de snaar raakt. Ik zou deze auto echt aanraden voor speedruns en kan ook gebruikt worden voor driften. Je kan trouwens misschien ook even op Youtube kijken naar mensen die traxxas rustlers ombouwen. Die auto's lijken op snelheden als 160 km/h nog steeds stabiel (wel met dure upgrades erop). Maar als je zon roller van een rustler zou kopen en daar een mmp setje in zet gaat ie zeker wel hard. Nog succes met zoeken naar de juiste auto voor jou en ik hoor graag welke t geworden is.

Gr Gijs
 
Heb je al eens gedacht een HPI sprint 2 flux, zelf heb ik er een en hij rijdt geweldig. Hij is snel en stevig gebouwd. Ik heb m n u al een tijdje en het enige wat ik eraan heb veranderd zijn de tandwielen voor hogere snelheid en hij gaat echt waanzinnig hard nu. De auto is misschien geen roller maar komt wel met goede elektronica en is standaard zeer snel. Er kunnen maximaal 3s lipo accu's in (geen hardpacks omdat ie net zoals de tt-01 de accu dwars heeft liggen en bij een hardpack de snaar raakt. Ik zou deze auto echt aanraden voor speedruns en kan ook gebruikt worden voor driften. Je kan trouwens misschien ook even op Youtube kijken naar mensen die traxxas rustlers ombouwen. Die auto's lijken op snelheden als 160 km/h nog steeds stabiel (wel met dure upgrades erop). Maar als je zon roller van een rustler zou kopen en daar een mmp setje in zet gaat ie zeker wel hard. Nog succes met zoeken naar de juiste auto voor jou en ik hoor graag welke t geworden is.

Gr Gijs

Wel juiste info geven he...De tt01 heeft de accu dus NIET dwars liggen zoals de HPI sprint 2.
 
Zit nu te denken tussen deze auto's:
-Traxxas e-revo/summit 1/16 (VXL)
-Traxxas rustler
-HPI sprint 2 flux
-1/16 Brushless 4WD Mini Rally - Extreme Edition (HobbyKing)
-Super Tamiya tt-01 (klik)

Ja, je leest het goed, VXL en Flux. Ik denk dat de setjes die in de HPI en Traxxas zitten niet slecht zijn.. En dan het hobbyking wagentje; Goedkoop, en leuk om er een ander sterker setje in te zetten. Maar of dat zo'n goed idee is...?
Haast heb ik niet, dus nog even nadenken...
 
Laat de super tamiya tt01 maar al zo.
Voor dat geld kan je een betere wagen hebben dan dat.
En als het geen haast heeft,kijk dan eens naar een 2dehandsje.
Kost je ook minder en dan is het minder erg dan als je je nieuwe wagen in frut rijd. :)
Zeker door blijven gaan,we zijn allen zeer benieuwd naar het resultaat.
Nog een tip,als je uiteindelijk je gerief hebt en je gaat de speedruns doen,bouw dan rustig op.
Verwacht niet dat je het van de eerste keer zal lukken om de auto in bedwang te houden als deze echt snel gaat.
Ook niet direct volgas vertrekken,anders heb je direct kapotte tandwielen en diffs.
Bouw de snelheid geleidelijk aan op en geef kot open wanneer de auto al in beweging is.
Een goede lipo of lipo's doen ook veel,en check vaak je temperatuur van je motor/esc/lipo.
Lipo mag zeker handwarm worden,esc ietsje warmer,bij de motor moet je je hand er minstens 2 seconden op kunnen houden voor je "au" zegt :) of koop een infrarood temp. meter.
Kost niet de wereld en is zeer handig.
Een fan voor de esc en de motor kan ook leuk zijn voor mocht het allemaal toch veel te heet worden.
 
Laat de super tamiya tt01 maar al zo.
Voor dat geld kan je een betere wagen hebben dan dat.
En als het geen haast heeft,kijk dan eens naar een 2dehandsje.
Kost je ook minder en dan is het minder erg dan als je je nieuwe wagen in frut rijd. :)
Zeker door blijven gaan,we zijn allen zeer benieuwd naar het resultaat.
Nog een tip,als je uiteindelijk je gerief hebt en je gaat de speedruns doen,bouw dan rustig op.
Verwacht niet dat je het van de eerste keer zal lukken om de auto in bedwang te houden als deze echt snel gaat.
Ook niet direct volgas vertrekken,anders heb je direct kapotte tandwielen en diffs.
Bouw de snelheid geleidelijk aan op en geef kot open wanneer de auto al in beweging is.
Een goede lipo of lipo's doen ook veel,en check vaak je temperatuur van je motor/esc/lipo.
Lipo mag zeker handwarm worden,esc ietsje warmer,bij de motor moet je je hand er minstens 2 seconden op kunnen houden voor je "au" zegt :) of koop een infrarood temp. meter.
Kost niet de wereld en is zeer handig.
Een fan voor de esc en de motor kan ook leuk zijn voor mocht het allemaal toch veel te heet worden.

Ik denk dat ik tussen de rustler of de merv ga kiezen.. Mijn voorkeur gaat uit naar de merv. Puur omdat er al zoveel mensen zijn die van de rustler al een snelheidsmonster hebben gemaakt, en het dus eigenlijk geen verassing meer is. Als ik begin, ga ik ook zeer zeker filmpjes maken!
 
Van de mini e-revo zijn er ook veel hoor die er een snelheidsbeest van maken.
Maar je keuze is goed,ik zou ook eerder voor de kleine schaal gaan en voor 4wd.
Maakt je auto beter bestuurbaar en dus toch weer ietsje minder kans op grote schade.
 
Aan de slag

Getriggerd door deze discussie maar eens aan de slag, genoeg rommeltjes slingeren waar wel wat mee te bouwen is.

-Slash 1/16 maar heb nog armpjes en assen van de e-revo en de achter spoiler die ik kan monteren
-Body, voor nu nog even een beetle kapje of toch de slash kap
-wielen 31mm 1/10 foamwielen van GP, even experimenteren met de hardheden die ik heb liggen.
-Mamba Max met een 540 speed passion 13,5T.
-2x 7,4v in serie/ 4s (moet die 13,5T maar tegen kunnen ;-)

Maar liever zou ik voor een 380 4-pole gaan, ergens 3000kv die ik dan op ook 2x 2S lipo in serie/ 4s zou kunnen aandrijven, hebben jullie er eentje ongebruikt liggen dan hoor ik dat graag.

Slow build en experimenteren, af en toe een foto. En dan maar ik kijken of dat een beetje hard wil gaan.
 
Begonnen..

Het was wat dubben maar het bouwen is begonnen, met verandering van plannen. De summit 1/16 crawler wordt speedster, het 4wheel steering chassis wordt geruild met het 'gewone' chassis een slash 1/16 en die slash wordt mijn crawler.

Motor op de Summit wordt een 4.5T upgrade rotor of een 5.5T 550 Novak HVpro (die wegen namelijk heel weinig), even proberen wat het beste gaat. Beide hadden geen problemen met 4cells in een Slash 4x4 1/10. Regelaar Mamba Max maar als iemand er nog 1 voor een leuk prijsje wil aanbieden liever een Mamba Max Pro ivm de sensor.

Op de crawler komt een Turnigy 2100kv 4-pole 4263 te staan die nu op mijn Traxxas Rally staat, op de Rally komt een Turnigy 2350KV 4-pole sensor 4268.

Foto's volgen
 
Getriggerd door deze discussie maar eens aan de slag, genoeg rommeltjes slingeren waar wel wat mee te bouwen is.

-Slash 1/16 maar heb nog armpjes en assen van de e-revo en de achter spoiler die ik kan monteren
-Body, voor nu nog even een beetle kapje of toch de slash kap
-wielen 31mm 1/10 foamwielen van GP, even experimenteren met de hardheden die ik heb liggen.
-Mamba Max met een 540 speed passion 13,5T.
-2x 7,4v in serie/ 4s (moet die 13,5T maar tegen kunnen ;-)

Maar liever zou ik voor een 380 4-pole gaan, ergens 3000kv die ik dan op ook 2x 2S lipo in serie/ 4s zou kunnen aandrijven, hebben jullie er eentje ongebruikt liggen dan hoor ik dat graag.

Slow build en experimenteren, af en toe een foto. En dan maar ik kijken of dat een beetje hard wil gaan.
Goed begin!
Heb je al een topic aangemaakt in het bouwverslag gedeelte? Zou dit graag willen volgen.

En nee, inmiddels nog geen merv aangeschaft. Wel een beetje een late reactie, maar er kwam ineens heel veel tussen. Nog even kijken hoe het loopt! Maar het eventuele toekomstplan is er.
 
Inderdaad begonnen

..maar met een beetje veel auto's tegelijkertijd, 5 om precies te zijn. In iedergeval, mbt dit project een tegen valler, foto's gemaakt maar het SD kaartje blijft na de eerste keer crashen, dus foto's lukt even niet.

De summit is nu weer een gewoon 2wiel sturend, diffs geshimt, wat aan het freubelen met veren en olie.

Op motor gebied, een leuk experiment. Een hobbyking 60A regelaar die veel polige motoren aankan op 4 cellen lipo. En een HET-RC EDF-1W-30 - (4400Kv) 6-polige inrunner EDF motortje. Deze motor trok bij de vorige eigenaar in zijn 1/16 alles aan snot (difjes, assen), en dat maakte mij nieuwsgierig. In een EDF unit zou hij 'nominal' vermogen hebben van 1400 watt (?!) bij een formaat van 28x58mm, veel kleiner dan de Novak HVpro 4.5T 550-size maar meer vermogen (de novak is 900watt)??

Ik verwacht ergens uiterlijk dit weeekend een eerste proefrit te kunnen maken, ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.
 
Verder

Het spulletje ingebouwd, een eerste korte proefrit, dit is heel rap....
Twee cells met standaard Slash gearing, da's veel sneller dan 'standaard'. Drie cellen, bijna ontembaar.... Hij maakte wel wheelies maar niet zoals ik verwachte, toen bedacht ik, er zit volgens mij een midden dif in dit chassis. En die servo, daar moet ik ook wat aan gaan doen, tikt/ komt niet altijd terug in het midden. En daarnaast ook veel last van zender storring/ glitching.

Ik had de sympthomen moeten herkennen....
2e proefrit, eerst 3 cellen, toen 4 cellen, het werdt een korte proefrit, maar dit keer omdat de esc in rook op ging. :(

De originele servo die vervelend deed, steeds glitching, ik had het moeten herkennen. Fuck, da's mijn derde esc die naar de klote gaat door die standaard servo's (2 originele ESC's in mijn andere 1/16's). En inderdaad, de bec uitgefikt en daardoor nog meer kapot op de print.

Weer even flink sleutelen, futaba servo er in, gelockt midden dif gemonteerd, de 45T spur uit voorzorg vervangen door een 55T. En de esc door een mamba max vervangen. En nu maar proberen of Max die 6-poles aan kan. Maar wat een verschil, op drie cells, nog 1 of 2 runs en Summit wielen knallen uit elkaar volgens mij (zijn niet getaped), de banden worden tijden het rijden bijna 2x zo hoog. De mamba max weet blijkbaar beter raad met die 6-poles dan die Hobbyking ESC.

Eerste eens wat verder experimenteren met demping en wielen en dan toch maar eens 4 cells lipo proberen :D

In iedergeval, die ET-RC EDF-1W-30 - (4400Kv) motor is werkelijk een heel speciaal motortje, totaal niet te vergelijken met de 380vxl of de 4120kv tuning motor die je kan kopen. Dit motortje is minimaal twee keer zo heftig als de vxl.

Wordt vervolgd.

IMG_0169_zps929d3d30.jpg

IMG_0170_zpsbfbd7147.jpg
 
Back
Top