Auto setup/pit board maken en airbrushen

Ik had graag eens een setup of pit board gemaakt en ge-airbrushed.
Ik was dit weekend met een andere rijder aan het praten hierover over welk materiaal en zo er kan gebruikt worden. Ook hier heb ik al enkele zaken gelezen maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik best zou nemen.
De bedoeling is om het bord uit 2 lagen te maken zodat de toplaag aan de onderkant kan geairbrushed worden en dat de bottomlaag en dan onder kan gekleefd worden. Zo zit het "mooie" gedeelte ingesloten tussen 2 platen.

Maar welk materiaal?
- toplaag en bottomlaag in lexan
- toplaag en bottomlaag in plexiglas
- toplaag in lexan en bottomlaag in trespa

Als ik het goed voorheb is plexiglas goedkoper maar is lexan sterker en slag en krasvaster.

En hoe kleef je beide lagen best aan elkaar?

Edit:
Een goeie (Belgische) winkel (eventueel online) waar lexan of plexiglas te verkrijgen is, zou ook nuttig zijn.
Bij de lokale doe-het-zelver is dit slechts in beperkte mate en in beperkte dikte te verkrijgen.

Laatst bewerkt:
Kleven gaat niet tenzij je pvc transparant neemt, maar dan nog heb je kans dat de lijm de verf aanvreet. Rondom een pakking zou wel kunnen. Lassen kan maar ook dan heb je een probleem door de hitte met je verf.

Succes

Kleven gaat niet tenzij je pvc transparant neemt, maar dan nog heb je kans dat de lijm de verf aanvreet. Rondom een pakking zou wel kunnen. Lassen kan maar ook dan heb je een probleem door de hitte met je verf.

Succes

Ik heb ondertussen ergens iets gelezen ivm een pitboard bestaande uit 2 lexan of plexi platen die aan elkaar geplakt werden. 1 van de 2 delen was daarbij ook geairbrushed. Zal de link even terugzoeken.

Geplakt als in; met lijm? Of gelast?

geplakt met lijm

Uit een ander draadje uit de link van Roelof:
Nou de boards worden op het moment anders vervaardigd Carbobrush
Als het een pitboard moet zijn is het op 6mm lexaan gespoten en aan de onderkant afgewerkt met antislipmat
Als het een setupboard moet zijn is het op 4mm lexaan gespoten en daaronder word weer een 6mm lexaanplaat geperst
De lijm is een spraylijm van bison en doordat die geperst wordt hecht die stevig.
En de verf lost niet op als je de lijm maar egaal in lagen eroverheen spuit

De platen worden hier dus gelijmd met een spraylijm en de verf lost niet op.
Ofwel een lexan bord met antislipmat of 2 lexanplaten.

Voor de platen lexan kun je kijken bij modelbouwshops, kunststofbedrijven, en gewone hobbywinkels zoals pipoos... Succes en maak een foto van het resultaat aub

Ga bij een kunstof-boer langs. Hier in Katwijk zit bv Hollaar waar ik al eens dik lexaan gekocht heb.

Wil je van lexaan maken kun je 2 dingen doen.
Als je 2 platen lexaan tegen elkaar wilt verlijmen hou rekening mee dat je in vlakke pers doet want lexaan is boven de 10mm pas 99% vlak en als je 2 platen van 6mm bijv hebt moet het echt in een persgedaan worden.
Ik heb in het begin Lexaan gedaan maar is nooit 100% vlak en ben overgestapt naar 6mm gehard gals vlakker krijg je niet en krasvrij
Lexaan oftewel Polycarbonaat zoals het echt heet is boven de 8mm veel te prijzig plus na gelang wordt het dof van de krassen (is niet krasvast)
Ik spuit dus met waterbasis verf (fascolor) op gehard glas en dek het daarna af met Rccars verf, daarna met bison spuitlijm de antislip verlijmen en op het einde de randen na lopen met seconden lijm

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.150407571736585.28853.149632855147390&type=3

Wil je van lexaan maken kun je 2 dingen doen.
Als je 2 platen lexaan tegen elkaar wilt verlijmen hou rekening mee dat je in vlakke pers doet want lexaan is boven de 10mm pas 99% vlak en als je 2 platen van 6mm bijv hebt moet het echt in een persgedaan worden.
Ik heb in het begin Lexaan gedaan maar is nooit 100% vlak en ben overgestapt naar 6mm gehard gals vlakker krijg je niet en krasvrij
Lexaan oftewel Polycarbonaat zoals het echt heet is boven de 8mm veel te prijzig plus na gelang wordt het dof van de krassen (is niet krasvast)
Ik spuit dus met waterbasis verf (fascolor) op gehard glas en dek het daarna af met Rccars verf, daarna met bison spuitlijm de antislip verlijmen en op het einde de randen na lopen met seconden lijm

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.150407571736585.28853.149632855147390&type=3

Ik had eerst een lokaal adresje gevonden waar ik eventueel lexan tot 6mm kon krijgen. Ik heb nu misschien nog een adresje waar ik lexan tot 12mm kan krijgen.
Ik had ook eerst gedacht aan gehard glas maar daarbij dacht ik dan dat het misschien te "breekbaar" zou zijn. Het is uiteraard sterker dan glas en het breekt wel niet zoals gewoon glas in scherven maar het kan toch breken in kleine brokjes? En dan dacht ik dat lexan als kunststof beter geschikt zou zijn.

Back