Austria Elefant

Eh, heren, even voor de duidelijkheid: hij is nog niet helemaal klaar. Ik krijg de indruk dat iedereen denkt dat hij klaar is voor de eerste vlucht. Het scheelt niet veel, maar er moeten nog wat dingen gebeuren, zoals wat laatste stuurstangen aanbrengen, ontvanger/accu/schakelaar mooi inbouwen, achterophanging schaats aanbrengen, vleugels dun lakken, uitwegen. Nog een weekje en hij is klaar.

Die vlieghal is een oude hangar op vliegbasis Valkenburg. Super voor indoor vliegen, lekker veel ruimte. Helaas gaat het binnenkort verbouwd worden tot musical theater :(.

de eerste vlucht voor de elefant is hopelijk niet in die hal :p het zou snel mislopen.

ja, blijkbaar denken velen dat hij af is...

hij is nog maar net gespoten! :p
geef fotor nog een goeie week, en dan kan hij even zuchten.

We weten wel dat er nog wat dingetjes moeten gebeuren, maar we proberen die laatste loodjes zo licht mogelijk te maken door ons enthousiasme zoveel mogelijk te tonen. Dit alles in de hoop dat deze mooie kist snel haar maiden krijgt.

Succes met de laatste loodjes en de maiden flight Raymond!

Een boeiend project :-D
Het resultaat mag er zijn. Met grote interesse heb ik dit draadje gevolgd.
Ik ben van overtuigd dat het jou is gelukt om modelvliegers te stimuleren zelf een eigen modelvliegtuig te gaan bouwen. Tegenwoordig zie je steeds meer ARF vliegtuigjes op het veld verschijnen. Daar is niets mis mee. Maar ik vind het belangrijk dat vooral jonge modelvliegers geprikkeld worden om ook zelf een vliegtuig te gaan bouwen. Door zelf te bouwen doe je een enorme schat aan ervaring op. Ook het vliegen met een zelf gebouwd toestel geeft veel meer voldoening. Je leeft als het ware mee tijdens het vliegen. Het hele bouwproces zit ingebakken in je hersenen en alles wat het vliegtuig in de lucht doet beleef je intenser.
Ik verheug me nu al enorm om deze Elefant live in de lucht te zien.

Johannes

Hier 1 van de stille maar trouwe lezers met abbo!

Schitterende kist!

Het is dat ik moeilijk kan eisen dat je de 1e week van juni op de WaKu moet vliegen anders deed ik het :p;) Dan zijn wij er met een man of 15 ook namelijk, zou mooi zijn om de Fant daar te zien vliegen.

Ik ook maar even

Nou als we toch aan het complimenteren zijn... Ook hier een enthousiaste meelezer. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik met Fotor mee ga naar de Waku. Ik zal de Elefant dus statig zien opstijgen en weer zacht zien landen (nee, geen crashes).
Ook complimenten voor de prettige schrijfstijl van Fotor en de moeite die hij neemt om foto's te maken. Het filmpje van het bekleden was briljant.

Dit is een van de top-draadjes in het zweef forum. De andere pareltjes zijn (wat mij betreft):
Ik lees eigenlijk nooit een boek, ik lees het forum ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
ok, ok, ook vanaf hier nog even: Hulde! Leuk verhaal en elke keer weer spannend of er alweer iets nieuws bij staat :).

Mooie uitspraak Leon, Heb helemaal geen tijd voor boeken, het forum is veel te leuk!
Over topdraadjes gesproken, mocht je nog even tijd hebben, dan kan ik deze nog aanraden:

bouwverslag-alouette-ii-belgian-air-force
Gaat wel over de bouw van een Helikopter, dus niks zwevends. Maar zelfs als je een hekel aan heli's zou hebben is dit nog mooi! Alles gemaakt door actionmannetjes.
Die man was volgens mij even veel tijd kwijt aan het verslag als aan het bouwen zelf :)

En deze is ook leuk: modelvliegen-china
Avonturen van een Brabo in China die daar gaat modelvliegen. Hij verteld ook veel over hoe het daar in het dagelijks leven allemaal werkt en wat er wel of niet kan. Veel en leuke foto's ook!

huh? Geen flauw idee waarom ik België tiepte ipv China... Zoveel lijkt dat toch niet op elkaar? hahaha
Ja en als je het dan in je oorspronkelijke post corrigeert dan slaat de mijne nergens meer op... :confused:

Eigenlijk heb ik altijd wat bedenkingen bij posts als "Prachtig... ga zo door!" (hoewel dit wel meteen het ergste voorbeeld is).
Als ik iets erg mooi vind aarzel ik soms tussen het geven van support (wat je net zo goed per PB zou kunnen doen) of niks zeggen waarmee je het draadje overzichtelijker en meer to the point houdt.

Laatst bewerkt:
Bart, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik ben ook niet zo van het uitroepen van al mijn gedachten. Als ik wat schrijf wil ik wel iets bijdragen. Voor het spuien van alle gedachten en meningen hebben we al een andere zweefvlieger (de meeste zullen wel begrijpen wie ik bedoel).
Verder zijn complimenten ook niet waar ik een draad als dit voor start. Natuurlijk is het leuk om af en toe te horen dat men het mooi vindt en dat er actief meegelezen wordt, maar de hoofdredenen heb ik enkele postings terug genoemd.

Toch wederom dank voor jullie positieve woorden. Het geeft aan dat enkele van mijn doelen bereikt zijn (anderen vermaken / inspireren / mee laten leren). Top!

ik durf bijna niet meer te posten, maar ook hier een stille meelezer;) super mooi gemaakt, en het resultaat mag er zijn!!

De achterbevestiging van de schaats heeft wat creativiteit gevergd.
Volgens de tekening zou ongeveer onder het zwaartepunt een blokje hout moeten zijn ingelijmd tegen een rompspant voor het bevestigen van een rubber voor de schaats. Ik heb de gok gewaagd en heb in de romp geboord. En verdomd, het stuk hout zat er :). Je moet wel even een drempel over om in zo'n mooie romp een dik gat te boren....
full

De vering wordt verzorgd door een bout met 2 veren er omheen. De grote ring aan het eind wordt op de romp gelijmd (hij is krom gebogen in bijna dezelfde kromming als de romp). Hier stoten de veren straks tegenaan. Het blok hout in de romp moet voorkomen dat de ring naar binnen wordt gedrukt door de rompwand. De moer op het eind voorkomt dat de schaats naar beneden valt als het vliegtuig het luchtruim kiest. Deze moer komt dus in het gat in de romp te liggen. De kleine ringen zijn ter ondersteuning van de veren en om de hoogte goed te krijgen.
full

In de schaats is een gat gemaakt waar de kop van de bout in wordt gelijmd.
full

En zo gaat het eindresultaat er dan uitzien.
full

Nog een plaatje op zijn kop om de tekst op de zijkant te laten zien. De stickers zijn in zwart mat, prachtig. De D op de zijkant komt ook nog, maar die was iets te groot uitgevallen. Een kleinere moet nog worden gemaakt.
full

Mooi systeem zo, simpel maar effectief.
En over die drempel, daar kan ik in komen, ik zou daar ook niet zo happig op zijn.
Zelf moet ik de bespanning van de vleugels van de Cirrus nog open snijden om de remkleppen erin te zetten maar... het idee alleen al.

Nog even een zeikpuntje. De boutkop wordt in de schaats gelijmd. Ik heb zo'n vermoeden dat bij de eerste de beste landing met zijwind de schaats een zijdelingse tik te verwerken krijgt, en de boutkop eruit breekt. Het zou misschien beter zijn de bout met een moer aan de schaats te bevestigen?

Vincent, ik begrijp je idee met de moer niet helemaal.
Ik heb ook gedacht over het uitbreken van de bout. Dat zou inderdaad kunnen gebeuren. De schaats zelf kan enigszins kantelen, dus ik hoop dat het meevalt. Daarbij zal ik sowieso niet happig zijn op dwarswind met dit vliegtuig vanwege de spanwijdte en de lage vliegsnelheid (geeft grotere drifthoek dan hoge vliegsnelheid).
Het zit al vastgelijmd, ik zie wel hoe het gaat houden.

Nu de grote broer klaar is :music:

even een update van het kleine zusje(3m)
er moet nog veel gebeuren maar toch begint het op een Austria Elefant te lijken:yes:

full

full

full

De vleugels zijn met een smeltdraad gesneden uit een stuk hardschuim. waar normaal de ligger(s) zit is de vleugel in de lengte opengesneden en is er een hard houten lat van 30 x 4 mm ingelijmd. vervolgens alles netjes plamuren&schuren en daarna rollen met een lakroller.
De verf die ik heb gebruikt is Histor perfect finisch hoogglans(muurverf).
De praktijk moet nog aantonen dat de vleugel sterk/stabiel genoeg is:mrgreen:

...een hard houten lat van 30 x 4 mm ...
Die ligt vlak, neem ik aan... zou die het gewicht aan kunnen? Zo op de foto's oogt het heel iel, maar het is toch 3 meter span...?
(edit) Nee hij zal wel niet vlakliggen maar rechtop staan... lijkt me nog steeds spannend...

Back