Ariel
PH-SAM
Raymond,
Ik probeer jou optimaal advies te geven.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is het belangrijk om van een onbekende
en bekende te maken. De houten constructie van de Elefant vleugel is voor zoveer ik het op afstand kan zien sterk genoeg voor normaal gebruik.
Als je nu koolstofvezels aan de bovenzijde aanbrengt, moet je weten
hoeveel krachten zij kunnen opnemen.
Of met andere worden, hoeveel koolstof moet je aanbrengen zodat de vleugel qua sterkte aan jouw verwachting voldoet.
Er is niets mis met een ribbenvleugel en koolstof liggers. Maar deze liggers moeten wel dusdanig gedimensioneerd zijn dat zij de maximale buigkrachten kunnen opvangen.
Nu is het vlees nog vis.
Ik ben niet tegen het aanbrengen van koolstof, mits je hebt uitgezocht hoeveel koolstoof nodig is om de vleugel sterk genoeg te maken.
Als je ook aan de bovenkant koolstof gebruikt, (natuurlijk voldoende vezels) heb je een vleugel zo stijf als beton.
Waarvoor kies je?
Een voorbeeld hoe het niet moet.
Hier zie je een vleugeldoorsnede van een Graupner Soaring Star.
De hoofdligger is van massief kiefer (grenen) gemaakt.
Deze massieve hoofdligger is omsloten door een GFK-slang.
Boven en onder de hoofdligger zijn stroken Unidirectionale koolstofvezels aangebracht. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat dit een sterke constructie is.
Maar toch is deze vleugel gebroken bij een normale belasting tijdens de lierstart. Het probleem van deze vleugel is veroorzaakt door de verhouding van koolstof, glasvezels en hout.
een
Johannes
Ik probeer jou optimaal advies te geven.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is het belangrijk om van een onbekende
en bekende te maken. De houten constructie van de Elefant vleugel is voor zoveer ik het op afstand kan zien sterk genoeg voor normaal gebruik.
Als je nu koolstofvezels aan de bovenzijde aanbrengt, moet je weten
hoeveel krachten zij kunnen opnemen.
Of met andere worden, hoeveel koolstof moet je aanbrengen zodat de vleugel qua sterkte aan jouw verwachting voldoet.
Er is niets mis met een ribbenvleugel en koolstof liggers. Maar deze liggers moeten wel dusdanig gedimensioneerd zijn dat zij de maximale buigkrachten kunnen opvangen.
Nu is het vlees nog vis.
Ik ben niet tegen het aanbrengen van koolstof, mits je hebt uitgezocht hoeveel koolstoof nodig is om de vleugel sterk genoeg te maken.
Als je ook aan de bovenkant koolstof gebruikt, (natuurlijk voldoende vezels) heb je een vleugel zo stijf als beton.
Waarvoor kies je?
Een voorbeeld hoe het niet moet.
Hier zie je een vleugeldoorsnede van een Graupner Soaring Star.
De hoofdligger is van massief kiefer (grenen) gemaakt.
Deze massieve hoofdligger is omsloten door een GFK-slang.
Boven en onder de hoofdligger zijn stroken Unidirectionale koolstofvezels aangebracht. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat dit een sterke constructie is.
Maar toch is deze vleugel gebroken bij een normale belasting tijdens de lierstart. Het probleem van deze vleugel is veroorzaakt door de verhouding van koolstof, glasvezels en hout.


Johannes