Ondanks dat er overal bouwverslagen staan van deze heli zijn diegene met Hyperion servo's dun gezaaid. Geen schokkende bouwverschillen maar een paar kleine aanpassingen. Voor wat het waard is..
Setup:
- FBL kit met stock motor & blades
- CC 80HV,
- CC BEC Pro (rev.2)
- MicroBeast
- Spektrum AR6200 (aangepaste printsporen)
- 3x Hyperion DS20xSMD
- Hyperion DS20xGCD
--------------------------------
Als eerste de CC 80HV checken..
..zo te zien geen 'Weber' versie
--------------------------------
Esc en servo's op bakboord..
--------------------------------
De eerste mod.: De elevator servo zit onder de anti rotation bracket.
(Anders dan bijv. bij de DS610 moet de HP servo aan de buitenkant tegen het frame worden gemonteerd omdat hij niet door het gat tegenover gestoken kan worden, en omdat anders de ballink ook niet mooi onder de sleuf v/d ARbracket zit.)Om genoeg + pitch te krijgen heb ik de onderkant v/d bracket uitgeroegd.
De aanpassing bleek bij lange na niet genoeg!
Deze wel (12° pitch & full (fwd) elevator)..
--------------------------------
De 2e mod. is die van de tray binnenin het frame. Deze heb ik verlengd d.m.v. een strook plexiglas zodat ik de rx aan de achterkant kan plaatsen.
--------------------------------
Tray voorzien van klitteband
--------------------------------
Servo met 3.3mm. dikke nylon arm
--------------------------------
Tail + ESD mod.
De tail control unit loopt zoals bekend alles behalve soepel...
De asjes uit de links verwijderd. Die draaien soepel in hun behuizing. De wrijving zit dus tussen de kunststof delen die onderling of langs de aluminium delen draaien.
De kunstof links wat gevijld en net als de asjes gesmeerd..
De tail case:
De werkzaamheden m.b.t de ESD mod.
Het voorste deel v/d boom blank gevijld..
Gaatjes geboord en draad doorgevoerd..
binnenkant (draadjes een beetje uit elkaar gewerkt)..
..en om de boom..
--------------------------------
De motor, bracket en lager:
Het lager met bison kit in het huis gelijmd:
--------------------------------
Ook de kop is (uiteraard) uit elkaar geweest, het vet uit de druklagers gehaald en opnieuw goed ingevet; "Finless' style".
Zoals bij bijna alle bouten ook die v/d spindle grondig gereinigd en voorzien van borging.
De "Delrin" links met bovenaan een alu 'vork'; sterk en m.i. bloedstollend mooi!
BEC op stuurboord:
De draden v/d ESC samen met de voedingsdraden voor de BEC voorzien van stekkers.
De BEC wordt aangesloten d.m.v. Deans..
--------------------------------
Terug bij de elevator servo. Omdat deze dus van buiten tegen het frame gemonteerd moest worden steekt hij verder uit dan de canopy holder. Langere tapeinden van M3 boutjes gemaakt en de zichtbare delen (L/R) voorzien van alu busjes (stukjes skid)..
--------------------------------
Roll/pitch servo:
Door de maten van de Hyperion SMDx servo's liep de link van één v/d roll servo's aan tegen de rand v/d main pulley. Om de geometrie v/d 3 links niet te verstoren was de ball aan de buitenkant v/d servo arm plaatsen m.i. geen optie.
Als eerste de servo's zover mogelijk links bovenin de hoek van hun bracket gemonteerd.
Daarna een dunnere servo arm op de bewuste servo geplaatst. Helaas was dat niet genoeg.
De bij de kit geleverde twee servo spacers zijn te dik maar bij de servos zitten bruikbare spacers. Die en een klein beetje kunststof verwijderen van de ball link was nèt genoeg om, met enige beperking v/d originele speelruimte (link aan swash verdraaid), te kunnen bewegen.
Servo spacers..
Ruimte tussen ball link en pulley na aanpassingen..
--------------------------------
BeastX op parboiled gyro tray, hot glue op stekkers..
De Beast heeft trouwens net als de rx een eigen voedingskabel.
De voedingskabel v/d rx zit samen met één v/d signaalkabels, vandaar dat de batt/bind poort vrij is.
Om met de bijgeleverde kabels van de Beast te kunnen werken moest de RX omgekeerd op de tray worden geplaatst (extra klitteband op tray aangebracht). De antennes door de zijopeningen in het frame..
--------------------------------
En voor nu de laatste. Niet scherp maar geeft wel een beeld v/d vijf(!) geleidende clamps.
---------------
Met dank aan: Dirk - "DFlyer"
, "xp7amrkr", "RigidHeli", "Mercuriell", "Finless" Bob White, e.a.
Gr. Bob
Setup:
- FBL kit met stock motor & blades
- CC 80HV,
- CC BEC Pro (rev.2)
- MicroBeast
- Spektrum AR6200 (aangepaste printsporen)
- 3x Hyperion DS20xSMD
- Hyperion DS20xGCD
--------------------------------
Als eerste de CC 80HV checken..

..zo te zien geen 'Weber' versie

--------------------------------
Esc en servo's op bakboord..

--------------------------------
De eerste mod.: De elevator servo zit onder de anti rotation bracket.
(Anders dan bijv. bij de DS610 moet de HP servo aan de buitenkant tegen het frame worden gemonteerd omdat hij niet door het gat tegenover gestoken kan worden, en omdat anders de ballink ook niet mooi onder de sleuf v/d ARbracket zit.)Om genoeg + pitch te krijgen heb ik de onderkant v/d bracket uitgeroegd.

De aanpassing bleek bij lange na niet genoeg!
Deze wel (12° pitch & full (fwd) elevator)..

--------------------------------
De 2e mod. is die van de tray binnenin het frame. Deze heb ik verlengd d.m.v. een strook plexiglas zodat ik de rx aan de achterkant kan plaatsen.

--------------------------------
Tray voorzien van klitteband

--------------------------------
Servo met 3.3mm. dikke nylon arm

--------------------------------
Tail + ESD mod.
De tail control unit loopt zoals bekend alles behalve soepel...

De asjes uit de links verwijderd. Die draaien soepel in hun behuizing. De wrijving zit dus tussen de kunststof delen die onderling of langs de aluminium delen draaien.


De kunstof links wat gevijld en net als de asjes gesmeerd..

De tail case:

De werkzaamheden m.b.t de ESD mod.
Het voorste deel v/d boom blank gevijld..

Gaatjes geboord en draad doorgevoerd..

binnenkant (draadjes een beetje uit elkaar gewerkt)..

..en om de boom..

--------------------------------
De motor, bracket en lager:

Het lager met bison kit in het huis gelijmd:

--------------------------------
Ook de kop is (uiteraard) uit elkaar geweest, het vet uit de druklagers gehaald en opnieuw goed ingevet; "Finless' style".
Zoals bij bijna alle bouten ook die v/d spindle grondig gereinigd en voorzien van borging.
De "Delrin" links met bovenaan een alu 'vork'; sterk en m.i. bloedstollend mooi!

BEC op stuurboord:

De draden v/d ESC samen met de voedingsdraden voor de BEC voorzien van stekkers.
De BEC wordt aangesloten d.m.v. Deans..

--------------------------------
Terug bij de elevator servo. Omdat deze dus van buiten tegen het frame gemonteerd moest worden steekt hij verder uit dan de canopy holder. Langere tapeinden van M3 boutjes gemaakt en de zichtbare delen (L/R) voorzien van alu busjes (stukjes skid)..

--------------------------------
Roll/pitch servo:
Door de maten van de Hyperion SMDx servo's liep de link van één v/d roll servo's aan tegen de rand v/d main pulley. Om de geometrie v/d 3 links niet te verstoren was de ball aan de buitenkant v/d servo arm plaatsen m.i. geen optie.
Als eerste de servo's zover mogelijk links bovenin de hoek van hun bracket gemonteerd.
Daarna een dunnere servo arm op de bewuste servo geplaatst. Helaas was dat niet genoeg.
De bij de kit geleverde twee servo spacers zijn te dik maar bij de servos zitten bruikbare spacers. Die en een klein beetje kunststof verwijderen van de ball link was nèt genoeg om, met enige beperking v/d originele speelruimte (link aan swash verdraaid), te kunnen bewegen.
Servo spacers..

Ruimte tussen ball link en pulley na aanpassingen..

--------------------------------
BeastX op parboiled gyro tray, hot glue op stekkers..

De Beast heeft trouwens net als de rx een eigen voedingskabel.
De voedingskabel v/d rx zit samen met één v/d signaalkabels, vandaar dat de batt/bind poort vrij is.
Om met de bijgeleverde kabels van de Beast te kunnen werken moest de RX omgekeerd op de tray worden geplaatst (extra klitteband op tray aangebracht). De antennes door de zijopeningen in het frame..

--------------------------------
En voor nu de laatste. Niet scherp maar geeft wel een beeld v/d vijf(!) geleidende clamps.

---------------
Met dank aan: Dirk - "DFlyer"

Gr. Bob
Laatst bewerkt: