Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Blok 19 mm - eerste exemplaar

Bijgaand foto's van mijn eerste poging. Het blok zo rond maken als Erik getekend heeft betekend een hele hoop schuurwerk. Dat heb ik even niet zover gedaan, want m'n hele schuurtje stond meteen vol met stof.

Ook de dikte is niet helemaal conform tekening - mijn eiken plankjes zijn 11 mm ipv 12 volgens tekening.

- blok = eiken
- schijf = beuken
- as = satéprikker (bamboe?)

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Hans en ik moet zeggen dat ik de ronding van de blokken niet zo had verwacht na de foto's van die van de Vasa, maar goed. We hebben duidelijke maten en dat scheelt al een hoop.
Voor zover ik begrepen heb kan het materiaal van de werf komen. Eikenhout voor de blokken, pokhout voor de schijven en groenhart (ipé) voor de assen. Ik weet niet of er ook nog leertjes op komen die de kop van de as afdekt. Da's bij de Batavia wel zo.
Ik ga volgende week een lichteiken bed ombouw oppikken, dan heb ik een mooie voorraad eiken :)
 
gezien de grote hoeveelheid blokken mogelijk een tip om op zoek te gaan naar iemand met bv een programeerbare CNC Freesmachine.
Hans je weet hoeveel blokken je gebruikt hebt voor de Batavia :)

mogelijk eens contact opnemen met deze firma: clasic model waar hij zijn "kleine" blokken laat maken


verder staan er in het boek van Wolfram zu Montfeld enkele goede tekeningen over een samenstel van blokken.

succes ermee ik blijf op de achtergrond volgen
 
Dat hout was sowieso een vraag van mij - ik ga er wel vanuit dat de werf dit beschikbaar stelt. Maar pokhout voor de schijven? Da's wel knoertehard! Lijkt me dat daar wel een alternatief voor genomen mag worden, toch?

En heb jij een eigen zaagbank? je sprak ook al over kersen van een oud kastje, nu een eiken bed, wat dus niet als bed gebruikt gaat worden...
 
Ik weet niet hoe waarheidsgetrouw ze willen zijn in materiaalgebruik, maar pokhout werd wel genoemd.
Ik heb een zaagtafel van de praxis die het wat grovere werk aankan. Daarmee kan ik het hout al wat voorzagen. Voor het fijne werk gebruik ik de proxxon.

@Jan. Ik neem aan dat CNC frezen niet goedkoop is gezien de aantallen. De insteek is, lijkt me, vele handen maken licht werk.
 
Wat betreft CNC frezen - makkelijk? ja - nauwkeurig in maatvoering? ja - alle blokken gelijk? ja - historisch juist? nee. En inderdaad knap duur denk ik.

Ik geloof ook niet dat dat de insteek is. Je mag aan het model ook best zien dat het handwerk is, en als er vroeger 5 leerling timmermannen blokken moesten maken waren ze alle vijf verschillend. Maar ze werkten wel allemaal, en ik denk dat dat het meest van belang was.

Waarom de blokken ook zo rond zijn weet ik ook niet. Afgeronde hoeken kan ik goed begrijpen, met het slepen over het dek, en het niet blijven haken achter tuigage en zo, maar zo ver afronden is nogal wat extra werk, en de vraag is of dat werkelijk gedaan werd. De Wasa blokken zijn daar wel een waarheidsgetrouw voorbeeld van.

Wellicht dat Ted daar iets meer over kan zeggen?
 
Ik ben aan het stoeien geweest met het grootste 1 schijf blok. Deze is 68mm hoog. Ter vergelijking de kleinste er op tekening bijgelegd. Die is 15,5mm hoog. De eerste hoek zit inmiddels grof in vorm. Morgen weer eens verder kijken.

SAM_2207_zps0dd10e05.jpg
 
Uit 1 stuk. Kleurverschil is van wat lakrestanten. Ik had geluk met de sleuven. Twee gaten geboord en daarna lukte het om met een figuurzaagmachine de rest uit te zaken. Hout is 50mm dik dus ik had eigenlijk niet verwacht dat het zou lukken.
 
Voor het vierkant maken heb ik ouderwerts met de hand moeten vijlen.
Het blok is intussen klaar. Er zijn nog verbeterpunten, maar die bewaar ik voor wanneer ik m'n eiken binnen heb. De schijf moet ik nog wel maken.

SAM_2212_zps22478e68.jpg


SAM_2211_zps81fd6ee1.jpg


Als referentie de ton ernaast gezet. Deze keer met zinken hoepels (bedankt Hans). Soldeerwerk heb ik nog even verstopt. Daar moet ik nog aardig wat op oefenen.
 
Over het solderen: heb je een elektrische bout of een brander?

Elektrische soldeerbout, gewone tin-lood gebruiken, normaal soldeervloeistof.

Op het tipje van het zink soldeervloeistof erop doen, met de bout heetmaken en een beetje tin erop smelten.
Idem met de andere kant - contrazijde.

Daarna de twee op elkaar leggen en de bout erop. tin smelt keurig aan elkaar vast. Daarna even schoonmaken met een nat doekje.

Niet op de ton zelf solderen - dat geeft vlekken en brandsporen. De hoepel moet je over de ton tikken.
 
Ik heb een elektrische, maar had geen soldeervloeistof liggen. Dat zal het al aardig verklaren. Soldeerwerk heb ik met behulp van een tang gedaan dus geen brandsporen op de ton.
Het blok is in een laagje transparant naturel eiken gezet.
 
maar had geen soldeervloeistof liggen. Dat zal het al aardig verklaren. Soldeerwerk heb ik met behulp van een tang gedaan dus geen brandsporen op de ton.

Geen soldeervloeistof verklaard een heleboel. Dan wil de tin niet vloeien en krijg je dikke brokken.

Let op met de tang - die trekt een hoop warmte weg.
 
Als je S39 als soldeervloeistof neemt, heel goed het metaal daarna afborstelen/wassen met zeep en warm water, anders bijt op den duur je zink weg.
Op zich werkt harskern soldeer prima, wel eerst kort voor het solderen het zink licht schuren en ontvetten. Op corrosie kun je niet solderen. Er bestaat ook 'soldeer vet' wat de loodgieter gebruikt om koperen pijpen te solderen, dit is ook zuurvrij.
Soldeer vet en hars dient om een laagje over je werk aan te brengen tijdens solderen welke de zuurstof afsluit van je werk, dit om corrosie te voorkomen.
 
Indien alles niet werkt kun je ook een stuk kaars gebruiken. Kaarsvet laat namelijk de tin ook goed uitvloeien. Heb ik destijds van mijn ouwe heer geleerd, die loodgieter was. Deze gebruikte namelijk kaarsvet op plaatsen waar met voedsel, enz.(kaasmakerijen op boerderijen, enz. inderdaad deze zonder R) gewerkt werd.
 
Bedankt voor de soldeertips. Daar zal ik eens mee aan de slag gaan. Ik heb me nu gewaagd aan een vioolblok. Deze keer de kleinste uit de lijst. Die is 46mm hoog. Ter vergelijking, het grootste enkele blok is 68mm hoog.

SAM_2213_zps8d01586e.jpg


Het kostte me 2 uur om het vioolblok in de huidige vorm te krijgen. En zoals te zien is heeft het hier en daar nog wat aandacht nodig. De schijven zijn intussen ook gemaakt. De assen moeten nog wel op dikte geschuurd worden. Eigenlijk met een vierkant aan het einde. Daar heb ik bij het enkele blok mee gesmokkeld. Daar zit een klein stukje vierkant hout los ingedrukt. Al met al een aardige klus. In totaal zijn er 19 verschillende typen en dan weet ik nog niet hoeveel er van elk type gemaakt moeten worden.

SAM_2216_zpsa46a9e55.jpg


Ik ga in ieder geval ieder type uittekenen met een paar sjablonen erbij die als onderlegger kunnen dienen. Die kunnen dan als pdf verstrekt worden. Ik hou het zo veel mogelijk op A4 formaat om het afdrukken makkelijk te houden.
Ik heb er op het moment 5. 2 Vioolblokken en 3 enkele schijf blokken. Mocht er iemand wat willen proberen, stuur dan maat een pb met je mailadres.
 
Wederom professioneel allemaal :cool:.
Ik kan me voorstellen dat het allemaal sneller gaat als je de slag eenmaal te pakken hebt, maar zal dan nog een tijdrovende klus worden.
Ik heb nog wat moeite met het inschatten hoe groot ze nu werkelijk zijn, zou je er een herkenbaar voorwerp langs kunnen leggen of een foto in de hand?
Grt
D
 
Eerste onderdelen waren inderdaad ook om er wat handigheid in te krijgen. En als je bezig bent valt de tijd niet zo op.

SAM_2222_zps6bfbb26b.jpg


Zo dan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top