Ass. Bouw Zeven Provinciën 1:10 Bataviawerf

Ik geloof dat het teak is. Komt uit een afval meubeltje. Laten weken hou ik achter de hand. Ik wil eerst eens kijken of ik het met warmte kan doen zoals in het filmpje. Dubbele tywrap is een poging waard. Dan kan ik het mooi rond aanspannen. Zal wel problemen geven in combinatie met warmte. Ik kan nog kijken of ik eerst de hoepels er rond kan zetten en dan met warmte de duigen wat laten zetten.

Ik heb met tyraps (tywrap?)de duigen aangetrokken, dat ging wel aardig. Daarna tweede bovenste ring en tot slot de volgende middelste ring. Ik heb het dekseltje van de ton er eerst ingelegd voordat ik de boel aantrok.

Voor de duigen kan je ook messing strip nemen - wel te solderen, en ook volledig te vertinnen en te verouderen.
Eén dezer dagen ga ik poging twee starten, waarbij ik er wel aan denk de duigen wat voor te buigen.

Teak kan niet met ammoniak. Tenzij je het hout zwart wilt hebben. De reactie tussen de zuren in het hout en ammoniak maakt het hout zwart.

Eiken kan ook niet met ammoniak - maakt het donker (in de parketwereld noemen ze dat "roken")

Tonnetje - poging 2

Ik ben vanavond even bezig geweest aan een tweede ton - dit maal 7 cm hoog - in het echt dus 70 cm.

Nu eerst een malletje gemaakt en alle duigen met de schuurmachine in vorm geschuurd en op de mal pas gemaakt. De mal is het blauwe stukje zink.

full

Daarna met mijn koningsdag-aanwinst alle duigen rondgebogen:

full

Twee bodempjes van de juiste diameter genomen en alles met secondenlijm aan elkaar gaan plakken. Lastig klusje, ik heb mijn DNA er in elk geval aan toegevoegd (want vingers zaten regelmatig vast):

full

Tonnetje in ruwe vorm (pasvorm was toch niet 100%, sommige duigen met een mesje bijgewerkt). Klaar om te schuren:

full

Daarna strookjes zink 0,4 x 4 mm geknipt, deze met een drijfhamertje iets schuin gemaakt (opgerekt aan één zijde) en tot een ringetje gesoldeerd en vastgeplakt:

full

Tonnetje 2:

full

Ik weet niet hoe hoog de lat uiteindelijk gelegd wordt, want ook op deze ton is het nodige aan te merken. Haring wil er goed in blijven liggen, maar water zal je snel kwijt zijn...;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans het is zeker een mooie start van die tonnen.
Wat je nog kan doen voor de volgende ton.

De zijkanten met grafiet potlood of zwarte stift voorzien van een naad. Dus de lijmvlakken zwart kleuren. Als je dat gedaan hebt. Een Stanley mesje hol maken om dan de tonnen te kunnen schrapen. Dan worden ze mooi glad.

Ik heb op facebook gezien, dat de lat echt heel hoog ligt.

Mijn probleem is dat ik altijd een beetje sjabbie bouw. Vind ik voor mezelf goed genoeg, en het resultaat geeft een model of ander iets waar je aan kan zien dat het al vele jaren gebruikt is. Verder hou ik mezelf altijd voor dat in het echt vroeger ook niet alles 100% perfect was. Het moest zijn doel dienen, niet te duur maar wel functioneel zijn. Persoonlijk denk ik dat wij wel eens te perfect zijn - maar dat is cognitieve dissonantie (= andere omstandigheden de schuld geven van jou matige kwaliteit:rolleyes:)

Ik geloof dat het teak is. Komt uit een afval meubeltje. Laten weken hou ik achter de hand. Ik wil eerst eens kijken of ik het met warmte kan doen zoals in het filmpje. Dubbele tywrap is een poging waard. Dan kan ik het mooi rond aanspannen. Zal wel problemen geven in combinatie met warmte. Ik kan nog kijken of ik eerst de hoepels er rond kan zetten en dan met warmte de duigen wat laten zetten.

Erik, ben je al verder gekomen? Ik ben benieuwd of jouw methode goed werkt. Ik ga aan proefton 3 beginnen.

full

Dit is mijn huidige stand van zaken. Ik moet de diameters nog even controleren want ik heb het idee dat hij wat boller mag staan. En de diameter van de middelste hoepel is te groot. Maar nu kan ik van de ton meten dus dat lijkt me wel te doen. En dan gaan puzzelen met het deksel. In theorie moet het net zo kunnen als in het filmpje. Er zit niets gelijmd. De tweede zal wel lastig worden.

Goeie ton! Kan niet anders zeggen.:o

Je krijgt de vorm wat ronder door de duigen nog iets meer banaanvormig te maken

Bedankt. Om de duigen maak ik me niet zo'n zorgen. Ik ben van het sjabloon idee afgestapt en heb ze uitgetekend in autocad. Dan is het een kwestie van een keer uitprinten en op latjes plakken. Langs de bandschuur en lichtjes afschuinen. Voor de hoepels heb ik twee cirkels uitgezaagd waar ik de strips omheen buig en vastzet. Die diameter moet vrij precies zijn omdat ik de koepels gebruik om de duigen bij elkaar te houden. Ik zit nog te denken een paar cirkels uit te zagen in een klos zodat ik die kan gebruiken om de hoepels goed aan te drukken.

Begint hier al een echte kuiperij te worden, mooi werk mannen :worship:

full

Ik vroeg me af vanaf welke periode de hoepels van vorm veranderden. In de late middeleeuwen lijken het nog twee of meer dunne biesjes ipv één metalen strip.

Overigens, kleine troost: je had vroeger natte en droge kuipers. Als er toch wat doorheen blijkt te lekken, kun je het altijd nog voor droge lading gebruiken.

Wat die ton betreft - inderdaad houten banden! Zo ziet het er wel uit tenminste.

Hoe dat na te bootsen?

full

full

Ik heb wat kleinere hoepels gemaakt en dat is meer naar mijn zin. Er zitten wel wat kiertjes in, maar dat is door wat secuurder de vorm van de duigen te schuren op te lossen. De plakband is ook verwijderd dus de hoepels houden de hele boel nu aan elkaar. Op zich niet verkeerd, want het moet weer uit elkaar zodat ik twee sleufjes in de duigen kan zagen waar de deksels in moeten gaan vallen. Ik heb de tekening van de duigen al aangepast. Ik had nog geen rekening gehouden met het iets kleiner worden in diameter wanneer de ton mooi rond geschuurd wordt.

Wat betreft de duigen. Ik heb ze nu allemaal even breed, maar vraag me af of dit goed is. Het lijkt willekeuriger te zijn. Vanwege minder houtverlies, minder kans op lekken (enkele argumenten die ik online tegenkwam) Ik weet niet of dit vroeger ook zo was. Maar daar is wel uit te komen aan de hand van de omtrek. Eerst maar eens zien of de deksels me gaan lukken.

Laatste woord in het filmpje :)

Wat betreft de breedte van de duigen. Ik was 25-30 stuks tegen gekomen, maar ik kan me voorstellen dat het net als met de breedte van de beplanking in de loop der eeuwen alles smaller werd door de grote vraag naar hout. Ik heb er nu 29 in zitten. Ik was van 30 uitgegaan, maar blijkbaar eentje kwijt geraakt, desondanks paste de eerste hoepel. Daar zal dan wel een foutje ingezeten hebben. Eerste poging 2de hoepel leek meer geschikt voor 30 duigen.

Geflipte gasten:D
Gaf wel aardig weer hoe de jeugd een beetje kon zijn (over de top uiteraard). Ik was zelf net te oud, en mijn kinderen nog te jong. Die kijken/keken meer southpark en family guy.

Ik begrijp wel waarom jouw ton zo strak sluit. Wanneer je de duigen met autocad tekent ben je zeer precies bezig. Ik heb eerst in zink, en daarna in hout een mal uitgezaagd waar ik de duigen tegenaan pas heb gemaakt. Daar kiert het toch al gauw wat meer.

Heb jij nog warmte gebruikt voor het buigen? Uiteindelijk moeten de tonnen in eiken gemaakt gaan worden, dat zal wellicht nog weer anders gaan dan linden, vuren of teak.

Hij is ook niet bepaald waterdicht. Aan de buitenkant valt het niet zo op, maar aan de binnenkant zie je het licht er regelmatig doorschijnen. Ik heb geen warmte gebruikt. Ik kon ze zo nog buigen. Ik weet niet of dat ook met eiken gaat lukken. Zal ook een beetje aan de dikte van de duigen liggen. Daar heb ik een aanname voor gedaan, maar ik denk dat ze wat dikker moeten worden.
Als je me de hoogtemaat en de breedtemaat aan de einden en in het midden doorgeeft, dan kan ik je een tekening sturen waarmee je je mal nog kan controleren. Voor de hoepels heb ik een papiertje rond de ton gewikkeld om de omtrek op af te tekenen. Vervolgens een cirkel getekend met die omtrek en uitgezaagd waar ik de hoepel op in elkaar kan zetten. Zo kan je ze aardig gelijk van maat houden.

Back