ASK-18 3.5m

Ik ga voor deze winter een ASK-18 bouwen met een spanwijdte van 3.5m. Het plannetje heb ik ontvangen van Frank Stevens waarvoor mijn dank :yes: !
Ik ben al 'begonnen' met het uitsnijden van de spanten van de tekening. Deze worden gesneden uit 3mm bouwmarkt triplex. Ik had graag balsatriplex gebruikt voor minder gewicht maar dat is hier in BE niet te verkrijgen :nooo:
Morgen ga ik achter de rest van het hout om te beginnen bouwen.
Servo's ben ik al over uit , dit worden de Hitec HS255. Moet voldoen op deze zwever. Sleepkoppeling ga ik ook nog maken. Bouwplank is 210cm x 100cm populieren triplex van 12mm met daarop een plaat 3mm triplex en daarop zachtboard plaat. Normaal bouw ik (bij de HAI 2) op gyproc plaat maar omdat de romp op een helling moet gebouwd worden kan ik dit niet gebruiken.

Als iemand me nog zou kunnen helpen bij de keuze van de LIPO en de BEC, weet niet welk gewicht er ongeveer in de neus moet. Deze is voor thermiek vlucht...

Ik hou jullie op de hoogte.

p1040111cr.jpg

p1040112u.jpg

Zo moet ie worden (kleurenschema)
2021853.jpg
 
Mooi model hoor, word deze volledig in de balsa gezet of is het een frame bespannen met folie?

ik deze volgen.

Mvg Pascal.
 
Romp wordt opgebouwd uit 3mm spanten, met daarop 5x5 balsa liggers, dit geheel wordt nog eens bekleed met 1,5mm balsa. Daarna gaat er folie op ;)
Het is dus geen open constructie.

Lindert
 
Mooi hoor
Als iemand me nog zou kunnen helpen bij de keuze van de LIPO en de BEC, weet niet welk gewicht er ongeveer in de neus moet. Deze is voor thermiek vlucht...
Komt er een motor in dan....? Zo ja, dan moet je iets meer info geven
Zo niet dan zou ik voor gewone sub-C cellen 4,8V gaan. In mijn Ka-8b en Minimoa van deze afmetingen zit iets van 400 tot 500 gram in de neus. De accu's wegen 300 gram (4200mAh) dus zelfs dan moet er nog flink lood bij. Als je een lipo neemt wordt het alleen maar moeilijker om er voldoende gewicht in te krijgen.....
 
Arjan,
Dit blijft een zwever dus er komt geen motor in. Ik dacht een lipo met een BEC te gebruiken voor de servo's. Maar dit is dus geen goede oplossing volgens jou ?
Waar zijn deze Sub-c cellen ergens te verkrijgen? Dan moet ik er gewoon 4 aan elkaar solderen ?
 
Het zijn gewone ontvangeraccu's, bij iedere modelbouwwinkel te verkrijgen. Bijvoorbeeld deze Modellbau Lindinger Onlineshop

Ik weet dat er vaak mensen zijn die voor 5 cellen of een lipo met BEC op 6V kiezen maar persoonlijk snap ik dat niet. 4,8V is prima; gewone standaardservo's voldoen op zo'n model en zijn op 4,8V 3x zo krachtig als je nodig hebt. Datzelfde geldt voor kleine vleugelservo's zoals Hitec HS-82's op de ailerons, die doen het uitstekend op 4,8V.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ga dit met belangstelling volgen...
Ik zou ook gewoon voor gewone ontvangeraccu's gaan.
Misschien twee stuks van 2000mAh, 4 cellen (AA) parallel met schottky diodes ertussen.
Als je dan toch gewicht nodig hebt in de neus...

Veel bouwplezier!
 
Ok, dan ga ik me zo'n pakketje bestellen :)
Alhoewel ik eerst ga beginnen met de romp hier al een vraag over de vleugels...

Eén vleugelhelft wordt opgebouwd uit 34 ribben. Bij de tekening staan 3 ribben op het plan. Nr 1, Nr 20 en Nr 34. Vanaf Rib Nr 20 beginnen de rolroeren.
Zou ik deze ribben kunnen gebruiken als schuurmallen ? Ik maak ze BV uit 3mm triplex en tussen rib 1 en rib 20 stop ik 20 stukjes balsahout. Deze schuurmallen verbind ik dan met elkaar zodat het balsa er tussen zit geklemd (met schroefdraad erdoor) En dan zou ik ze in model schuren. Zou ik deze methode kunnen gebruiken ? Zo heb ik wel perfect ribben.

@Frank: Ik weet dat je alle ribben hebt uitgetekend op een A4 bladje, deze heb ik ook ontvangen. Maar de uitsparingen voor de ribben staan er niet op, en ben niet zo'n tekentalent om die erbij te tekenen ;) En ik denk dat de bovenste methode sneller en precieser werkt.

p1040116o.jpg


p1040117c.jpg
 
Hey mooi hoor Lindert, leuk dat je ook een draadje geopend hebt.
Bij deze een abbo'tje.

Succes met de bouw in ieder geval!

De 3 ribben die op tekening staan, zijn inderdaad bedoeld als achuurmallen, precies zoals jij omschrijft.
 
Ja aangezien dit mijn 2de bouwproject is zou ik graag overladen worden met tips van andere modelbouwers ;)

Super, dan zat ik er niet naast. Mag ik even vragen hoe ik de 2 ribben op mekaar moet uitlijnen ? Gewoon dat de onderste ligger op de zelfde plaats ligt ? Of moet ik de ze uitlijnen op de neuslijst ?
 
Uitlijnen op de neuslijst!
De neuslijst staat namelijk haaks op alle ribben. Als je beide vleugels op de romp monteert, zul je zien dat de voorzijdes van beide vleugels op een lijn staan. Dat geeft een karakteristiek vliegbeeld.
Je stopt 18 (2 t/m 19) ribben tussen triplex ribmallen (1 en 20) en kunt ze dan schuren. Als je de ribben van 2mm maakt, heb je dus een blokje van 36mm dik.Om een wat breder blokje te krijgen kun je tussen elke rib nog een dummy rib stoppen. Deze dummies kunnen ook van een ander materiaal zijn, bijv. depron.
Waarom zeg ik dit?
Rib nr. 20 is al flink wat korter dan rib nr. 1. Je moet dus al flink schuin gaan schuren.
Je kunt namelijk een mooier resultaat verkrijgen als het gehele blok wat breder is.
Als je het geheel hebt geschuurd, kun je er met een (junior) zaagje de uitsparingen uitzagen voor de liggers.
Hetzelfde geldt voor het gedeelte tussen 20 en 34.

Volgens mij noem jij de hoofliggers 'gordingen'. Wat het uiteindelijk ook zijn. Op tekening staan deze aangeduid als 'Holme 4x8 kiefer' (= vurenhout)
Ik hoop dat eea duidelijk is.
Frank
 
Je hebt het helemaal gesnapt..
Ik heb er nog vergeten bij te vemelden dat je de ribben 1, 20 en 34 gewoon moet overnemen op balsa.. Maar dat had je wellicht al begrepen.


Verder zeg je in de beginpost dat de romp op een helling gebouwd moet worden. Dat is echter niet zo. Want je bouwt eerst de onderste helft ondersteboven op een bouwplank en daarna de bovenste helft daarbovenop.
In het draadje van Paul kun je dat zien.

Grtzz Frank
 
Verder zeg je in de beginpost dat de romp op een helling gebouwd moet worden. Dat is echter niet zo. Want je bouwt eerst de onderste helft ondersteboven op een bouwplank en daarna de bovenste helft daarbovenop.
In het draadje van Paul kun je dat zien.

Grtzz Frank

Frank, ik denk dat Lindert bedoeld dat het voorste stuk van de romp schuin moet worden (vanaf de rand van de cockpit tot de neus). Als je dit op de kop bouwt, moet inderdaad de bouwplank ter plekke schuin komen liggen.

dsc0273cf.jpg
 
Inderdaad, dat bedoelde ik Paul :D

Heb vandaag balsa gaan inkopen. Liggers worden 8x5 ipv 8x4 is makkelijk aan te passen. De gordingen zijn van 5x5 balsa (waar ik te weinig van heb meegenomen :mad: )

Morgen ga ik eerst bij een vriend om alles uit te snijden (figuurzaag)

Dan kan ik de ribben ook al maken en kan de opbouw van de romp hopelijk beginnen (alleen even denken hoe ik de helling van 8° moet maken ;) )

Lindert
 
Super bedankt Jacob ! Ik was al een tijdje aan het zoeken naar zo'n lattensnijder :cool:

Gisteravond heb ik 2 balsa latten gedubbeld. Nu konden ze in plaats gehouden worden op de tekening, nat gemaakt en ligt nu te drogen.

Zal vanavond de helling gaan bouwen dan kan ik met de romp beginnen :D

p1040121a.jpg


p1040122u.jpg


Lindert
 
Helling is ook ineen geknutseld. Als men de onderkant van de romp bouwt wordt neus naar omhoog gebouwd. Dit verschil is 8° . De plaat die scharnierend is heb ik op 50cm afgezaag. Dus moet het einde 4cm omhoogkomen om mijn helling van 8° te hebben.

De eerst gording er al opgelegd. Ik hoop morgen de spanten te kunnen uitzagen. Dan lijm ik die tegen de 1ste gording als deze op zijn plek staan wordt de andere gording ertegen gezet. Dan worden alle gordingen geplaatst en wordt hij beplankt met 1,5mm balsa.

p1040129uf.jpg


p1040132d.jpg
 
Lindert,

Kijk even met je mee in dit draadje. Prachtige kist.
Kwam ook het maken van de ribben tegen. Da's niet zo'n makkelijke klus. Zelf richt ik de ribben wél op deze manier uit:


Er zitten natuurlijk heel wat ribben tussen. Bovendien kun je ook een aantal "valse" ribben gebruiken. Dat zijn ribben tussen de genummerde ribben in zitten die je niet gebruikt. Dan krijg je wat minder schuine kanten aan de ribben. De "valse" ribben kun je dan weggooien.
Misschien zijn de meningen hierover verdeeld, maar dit is de manier die mij het beste bevalt.

Succes met de bouw.
Blijf met je meekijken.

Groeten, Jan-Hein
 
Back
Top