Ik zou zeker ook nog eens goed kijken naar die bussen waarin jij je vleugelverbinder schuift. Je weet hoe ik erover denk/dacht. Misschien kun je op foto's van de eerste en latere vluchten ontdekken of de V-stelling veranderd is? Gr. Dirk.
V-stelling Toevallig kwam ik nog dit plaatje tegen van de echte en nou maak ik me toch wat minder zorgen over plaatjes van mijn 31 waar de v-stelling ook meer lijkt als in het echie Bij de echte is het 2 maal 2.5 graden; bij mijn 31 is het 2 maal 2.3 graden ... @Dirk Wanneer mijn constructie(methode) het begeeft ben jij de eerste die het hoort
Deze foto's vertekenen het beeld. In de tot nu toe gemaaakte vluchten heb ik geen excessieve V-stelling vast kunnen stellen en ik moet toch zeggen dat ik wat meer vertrouwen heb in mijn eigen real-time waarnemingen . Nu even terug naar de constructie. Een potentiele zwakke plek is de houder die de vleugelstift op zijn plek houdt. Dirk gaf al eerder aan dat een voorwaartse of achterwaartse (zwiep) beweging van de vleugel wat vervelende belasting zou kunnen geven. Mede door Dirks commentaar is daarom een extra versteviging aangebracht. Dit alles heeft echter geen invloed op de V-stelling. Deze ligt gewoon vast ! Zelfs wanneer er speling zou ontstaan, dan zal 1mm speling op die plek resulteren in maximaal 35 mm extra V-stelling. Op de foto's lijkt dat veel meer echter ........ Ergo; vertekende foto' s (?)
der Rote baron 1/2 Gisteravond eindelijk de (al lang verwachte) gelegenheid gehad een bezoekje te brengen aan de Rode Baron, zeg maar Christian. Een gezellig avondje en heel wat mooie spulletjes kunnen bekijken. Christian Baron mag dan vooral bekend zijn om zijn theoretische artikelen wat betreft aerodynamica, liggerberekeningen, mallenbouw etc. maar die indruk is na het bezoek van gisteravond helemaal verdwenen. Vlgs. mij bouwt hij zich helemaal suf Het project waar hij nu aan bezig was betrof de Moswey. Een vriend van hem had het nodige freeswerk gedaan en die vleugel zag er prachtig uit. Het bijzondere aan dit projekt was verder dat er eerst voor elk onderdeeltje seperaat mallen gemaakt waren. Erg mooi. Meer info hierover vinden jullie op zijn site. Roter Baron Buiten dit verhaal over modellen ook zijn andere momentele werkstuk bewonderd; een portaal - 3d freesbank. Kan alleen maar WOW zeggen. Echt een duizendpoot die man. Al met al een leerzaam avondje en Christian's uitnodiging om nog eens bij langs te komen zal zeker niet onbeantwoord blijven. Nog een leukigheidje; op een schap in zijn bouwhok stonden een aantal rompen van kisten die in bewerking waren. Er stond een wel erg bekende romp tussen, Berrie ..... Over zijn vleugelberekening die in eerste instantie een te zware vleugel opleverde voor de 31 (in mijn ogen dan, te zwaar) hebben we het gisteravond niet gehad. Dat bewaar ik dan maar voor een vlgd. keer
Vandaag gingen wij (mijn vrouw en ik) naar mama resp. schoonmama. Maar dan wilde ik ook wel even bij de vliegclub van Arno langs. Eens even kijken hoe die ASH31mi van hem (met mijn profieladvies ) nu in het echt vloog. Ik moet eerlijk zeggen FANTASTISCH!!! De opzet was toentertijd om er een echte thermiekkist van te maken. Nou dat is gelukt. Toen hij van de sleper loskwam dacht ik dat Arno ging file-parkeren op 300 m hoogte. Zo langzaam, echt onverstelbaar. Maar ook: zonder overtrek of ander lastig gedrag. Enne ... 7 meter in de lucht is indrukwekkend. Echt. Zo stabiel! Ik moet eerlijk toegeven : een pracht kist die garant gaat staan voor vele uren thermiekgenot. Er is maar 1 min-puntje aan de kist: de linker remklep wil niet dicht als hij tijdens de vlucht is geopend. Op de grond stilstaand geen probleem, maar in de lucht wordt hij kennelijk klem gezet door de luchtstroom. Arno: ik heb ervan genoten vanmiddag. Gr. Dirk.
bedankt voor de bloemen Nog een paar starts gemaakt nadat jij weg was vanmiddag maar de thermiek was afwezig; dat gebeurt me niet zo heel vaak maar vandaag wist ik niet weg te komen Dat file parkeren was trouwens op 400 meter; met die spanwijdte verkijk ik me ook keer op keer wat de hoogte betreft. Die remklep is inderdaad zwaar kl.t... (in de rechter vleugel overigens) Heb nadat jij weg was nog enkele dingen geprobeerd (en de landing anders ingedeeld en dus wel op het veld geland) maar die klep werkt niet optimaal Heb nu eignlijk maar besloten de servos te vervangen door exemplaren met wat meer power (niet goedschiks dan maar kwaadschiks) Er zit nu dacht ik Volz Micro Max in met een koppel van, ik meen, 32 Ncm en dat gaan Graupners DES 567's met 57 Ncm worden. Zoals al eerder gememoreerd zit ik met mijn zwp nog niet helemaal op de door jou berekende ideale waarde (160 mm vkv); ik zit nu nog op 155 mm vkv. Heb vanavond een en ander aangepast en bij vliegbaar weer morgen (hoorde van Bert dat zijn Wilga nu weer vliegklaar is) ga ik met deze 160 mm vkv, de berekende positie dus, vliegen. Je hebt trouwens nog iets anders leuks gemist; bij de laatste twee starts heb ik de kist van een dikke honderd meter hoog en een 250 meter bovenwinds aangedoken en over het veld laten komen (op een metertje of 10 hoog). Prachtige sound bij het voorbijkomen en ruim voldoende energie voor een mooie turn en lekkere landing ben benieuwd (vooral of het morgen vliegbaar is)
Ik heb bij mijn ash-26 ook last gehad van een spoiler (of bedoel je de spoiler niet?) Ik kwam er ook maar niet achter hij had voor mijn gevoel ruimte genoeg. Maar als hij vloog boog de vleugel wat waardoor hij klem kwam te zitten. Toen ik het afdekplaatje wet korter had gemaakt was het over. Misschien zit het bij Arno ook daarin al had ik gfk vleugels.
Hi Bertus Het probleem zit hem bij het weer naar binnen laten lopen van de remklep (spoiler) Ik weet echt niet waar het blokt maar een van die krengen krijg ik niet meer helmaal dicht nadat ik ze vol geopend heb gehad. Op rechts blokt de klep (ik weet niet waar) en blijft dan ca 10-15 mm open staan. En dat remt heftig !! Aangezien ik nu echt niet meer weet wat kan blokken ga ik maar meer kracht gebruiken (een sterkere servo dus !)
Ik weet er alles van dat die dingen remmen. Erg slecht voor je humeur. Pas wel op dat je niet te veel ampere door je spulletje jaagt. Ik blijf zelf altijd liever tobben tot ik weet waar het in zit. Wd 40 wil ook wel eens (tijdelijk) helpen.
Welnu Arno, dan hebben we vandaag een remkleppenprobleemdag gehad. Mijn RK servo in de ASW17 begaf het spontaan tijdens de landing, wel kleppen uit en daarna niet meer in, geen beweging meer in te krijgen. Vanavond meteen gewisseld voor een werkend exemplaar. BTW Arno, al iets aan de Braunschweiger TEK Duese gedaan??
Die armpjes waarop die klep-platen gemonteerd zitten, die dus omhoog draaien, daar zit aan de achterkant een nok op die ervoor zorgt dat dat armpje niet door de wind naar achteren kan kantelen. Die nok glijdt langs de binnenkant van de achterkant van de remklepbehuizing (zo zit het in ieder geval in alle model-schremp-Hirth-kleppen die ik tot nu toe in handen heb gehad). Loopt die nok niet ergens tegenaan/overheen, waarna hij moelijk terug kan als de remklep door de wind naar achteren wordt gedrukt? Dat zou je toch droog moeten kunnen testen bij jouw thuis op het grasveld. Klep open, op één punt naar achter duwen (bij een armpje) en dan op de zender weer de klep in trekken. Zo moet je toch kunnen achterhalen of het daar ergens zit ... ?! Een test of het aan de buiging van de vleugel ligt is op het grasveld natuurlijk ook vrij eenvoudig uit te voeren. Optillen aan een tip en dan de remklep bedienen ... Lijkt me een pausibel verhaal van Bertus, en eenvoudig te testen ... Ik zou niet te vaak een buitenlanding in zo'n knollenveld willen maken met die kist. Dat kost na verloop van tijd toch echt een wielmechanisme of een paar wieldeurtjes, .... En de boer wordt boos? Dirk.
Nog niet Arnout; er zijn wat andere complicaties geweest en ik heb per week maar twee dagen voor dit werk
Arno, Welk type verstoorders heb je toegepast? Hopelijk niet het type met de bewegende delen opgebouwd uit twee gewone verstoorders.
Ik heb ze bij WF Modellbauzubehör - Landeklappen vandaan; zijn inderdaad wel uit twee delen maar zag/ziet er netjes geconstrueerd uit
Mogge Arno, Op die site die jij aangeeft staan ook drie mooie plaatjes, en daarop kun je heel mooi die nokjes zien waarover ik het had. Hier bijvoorbeeld, bovenin die rode cirkels. Gr. Dirk
Een mogelijk "klempunt" ontdekt en gecorrigeerd; reden hiervoor was dat de afdekklep niet excact onder 90 graden tov de mechaniek stond/staat Desondanks komen er toch ook andere servo's in. Wordt vervolgd deze week want vandaag wordt het vliegen niets meer