Ash-31

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arno888, 9 mrt 2009.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Heel mooi! Veel succes met de maiden en de nieuwe job natuurlijk.
    Zaterdag 12-sept ben ik weer in de buurt.
    Dan laat ik wel wat van me horen.

    Dirk.
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.552
    Locatie:
    Schoonhoven
    Arno, succes met de maiden! Altijd weer een spannend moment na gedane arbeid. Dat het goed mag aflopen!
     
  3. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Arno,

    suc6 met de maiden en vergeet niet Frenske een hoedje op te zetten tegen zonneslag, mocht de zon toch plots te voorschijn komen :smile:

    mvg

    Dirk
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Frenske heeft gelukkig meer haren als dat ik heb :)
    en het is bijna droog ; de laatste bui trekt nu over .............
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Succes met deze mooie kist!
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    YES​


    meer goed nieuws later vanavond
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hij vliegt !!
     
  8. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Vol verwachting klopt ons hartje :cool:
     
  9. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Vertel!!
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    9 maart 2009 tot aan 13 augustus 2011

    zijn 887 dagen, of 126 weken of 29 maanden of 2 jaar en nog wat, later :confused::confused:

    Maar vandaag, 13 augustus om 17.35 was het dan eindelijk zover. Gelukkig was Bert er ook wel voor te vinden om tussen de buien door naar het veld te komen met zijn Wilga (3W110 aan boord) en met de hulp van Loek er nog bij (links op de foto) was het een perfecte setting voor de eerste vlucht:)

    [​IMG]

    Natuurlijk de gebruikelijke plaatjes

    [​IMG]
    zo ziet 7 meter zweefkist er uit

    [​IMG]
    en zo die 7 meter met een trotse eigenaar

    Verder waren nog aanwezig bij deze eerste vlucht, mijn vrouw en zoon en nog een vriendin van ons.
    Een heerlijke setting dus waarbij alle goed gemeende en deskundige adviezen :confused: verder ontbraken :):)

    Over de twee starts die we hebben kunnen maken kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: Super en precies vlgs de verwachting! De starts achter de Wilga waren een eitje waarbij ik er eigenlijk best wel blij mee was dat ik de kist makkelijk, steunend op een vleugeltip snel in balans kreeg en waarbij 10 meter rollen genoeg waren om los te zijn van de grond. En de Wilga moest vervolgens best wel werken voor de kost ! De sleep zelf was super stabiel en de ASH nam eigenlijk van meet af aan een mooie positie in, net wat hoger als de sleepkist ! Een eerste vreugdekreet mijnerzijds dat ik de koppeling onder de romp heb geplaats (een centimetertje of 10-13 achter de neus) en niet in het puntje van de neus;). Na het loskoppelen was niet veel nodig om de kist netjes te laten vliegen. 2-3 tikjes up misschien en het vloog en best netjes ook nog :) Zoiets van stabiel heb ik nog niet zo heel vaak meegemaakt :) en de doorbuiging/flexibiliteit van de vleugels was ook net echt ;)
    Aileron settings kom ik nog wel op terug maar met alleen de buitenste ailerons was het mogelijk om heel netjes de kist op zijn kant te zetten en mooie thermiekbochtjes te draaien :) Van mezelf weet ik dat ik de bochten ook voor een groot gedeelte meestuur met hoog/laag. Hierop bedacht en gewaarschuwd door een eerdere grote kist had ik de uitslagen op het stab. aangepast en ik zat heel netjes in de buurt van wat ik wilde en verwachte.
    Met 2 vluchten, want toen kwam de regen weer terug, kun je natuurlijk niet zo heel veel doen maar een vlgd keer zal ook het zwp wat naar achteren verschuiven. Dat zat nu op 150 mm vkv maar dat was te ver naar voren naar mijn smaak dan ! Ook even snel wat geprobeerd met de thermiekstand (flaps en ailerons 3 - 5 mm down) en met de Strecke instelling ( fl.en ail. 2 mm up) en ook daar leek de kist netjes op te reageren.

    Jammer genoeg was er ook een technisch probleempje waar ik tijdens de landing achter kwam; een remklep die niet meer netjes sloot en waardoor de tweede landing in het korenveld eindigde (paar metertjes tekort voor de baan) maar dat mag de pret en het voldane gevoel bij mij niet drukken.
    Al met al ben ik na deze twee eerste starts meer als tevreden en heeft dit toestel voldoende potentie om een meer als goede thermiekkist te worden. En dat was mijn eigenlijke doelstelling!! geen ragbak maar een thermiekmonster :rolleyes:

    Kan dus alleen maar zeggen :proost::proost:
    Mijn dag kan niet meer stuk :D
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2011
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Dat is zéér goed nieuws !!! PROFICIAT MET DE GESLAAGDE MAIDEN.....
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dank je wel :D:D
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Van harte! Ik weet het, het geeft altijd een fijn gevoel zo'n geslaagde maiden...
     
  14. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Arno,

    Ook van mijn kant vanuit Boxmeer de Hartelijke felicitaties met de maiden.

    Super om te lezen dat alles naar wens verlopen is en dat het vliegbeeld (bijna) helemaal naar wens is!

    Ik zie je vanzelf een keer met die kist op een BIGGS-treffen!

    grt, Louis
     
  15. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    Gefeliciteerd Arno en succes met je nieuwe baan!
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Hallo Arno

    Vanuit een hotel in Frankrijk (Tournus) proficiat met de 'Maiden' :thumbsup:

    Hetty en Har van Melick
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ha die Allard,

    Wat goed van je dat je hier meeleest :)
    Weet nog goed hoe ik me voelde na de eerste starts met de L'il Al en jouw elektronica aan boord; dit is net zo ;) alleen nog een tikkie heftiger :):)
     
  18. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nou, groeten en felicitaties vanuit Limburg!

    Is allemaal heel mooi geworden en ben blij voor je dat alles zo goed is verlopen! :celebrate:
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Arno van harte.

    Het is een prachtbak geworden.
    Hoe verder je het zaartepunt (rustig aan) naar achter doe hoe beter hij thermiekt.
    Wel zal hij vervelender overtrekken, maar als je dat in de hand heb een heerlijke thermiekbak.
    Succes met hopelijk nog vele vluchten
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Arno,

    Gefeliciteerd met je geslaage maiden! Goed man. :proost:
    Volgende keer filmpje?! :yes:



    Mbt. tot dat ZW-punt:
    • We hebben in die FLZ's toentertijd gerekend met stabilitätsmaß=15%, en daarmee kwamen we uit op een ZW-punt op 145 mm achter de neus vd vleugelwortel, met een instelhoekverschil van 3.2graden.
    • Tegenwoordig vind ik 10% reëler voor een ervaren piloot. Dat levert een ZW-punt van 160mm bij een instelhoekverschil van 1,7 graden.
    • Beiden met ontwerp Cl=0,8
    Dan weet je hoever je zo'n beetje kunt gaan.

    Gr. Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2011

Deel Deze Pagina