asche aan zee

nog 4 stuur printjes solderen dan zijn ze allemaal vervangen op de nieuwste stand
minder stroom verbruik en bedrijfs zekerder
de oudere worden dan omgebouwd om de seinen te sturen .
daar deze nu met de wissels werden mee gestuurd maar het was eigenlijk niet juist
want als je van spoor 7 naar spoor 5 wil dan moet spoor 7 op oranje gaan
wil je van 5 naar 7 dan moet spoor 5 op oranje gaan en spoor 7 uitrij moet rood blijven
dit kan dus nu met de oudere printjes wel geschakeld worden
gr raf

om de jocadis 5001 te kunnen laten rijden moet ik dus inderdaad aan het chassis beginnen vijlen .
de twee boogies draaien niet vergenoeg om door een normale bocht heen te komen
dus de loc moet helemaal uit elkaar en dan vijlen maar .
wel voorzichtig dat ik niets kapot doe natuurlijk

gr raf

zo een mooie loc met een mooie sleep er achter
wel plezant dat je zo nu en dan eens een vreemde loc op je baan krijgt
deze loc is een roco en volledig uitgerust met geluiden
32 functies zijn er mogelijk niet normaal wie kan dat allemaal onthouden mijn gedacht

gr raf

aan de noordkant een beetje uitgebroken om de klimspiraal te kunnen installeren .
de neergaande kant gaat ook verdeeld worden in blokken zo heb ik meer iets meer stockage ruimte tijdens de bouw.
Het schaduw station gaat met de tijd meer dan 10 sporen bevatten dus daar kunnen 20 trein stellen op gesteld worden .
er komt ook de mogelijkheid om gewoon rond te rijden zonder door het schaduw station te moeten gaan
WhatsApp Image 2022-07-27 at 6.57.56 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-27 at 6.57.47 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-28 at 9.14.25 AM.jpeg

de eerste ring is reeds gelegd maar het probleem is ik moet naar onder bouwen
dus eerst moet alles gepast worden en dan terug uit elkaar gehaald worden om de rails te kunnen leggen .
en ja ik kon langs onder beginnen maar dan uit ervaring van anderen komt toch net die laatste ring niet uit en zit je in de shit
ik heb een helling van 2° en tussen de onderste ring en die daar boven zit 8 cm opening
gr raf

de eerste ring ligt er in en kan getest worden .
dan vandaag de tweede er in proberen te krijgen en kijken waar het strand wat rails aan gaat
voor de binnen rails heb ik er genoeg maar de buitenste daar moet ik er bij gaan halen
straks filmpke van de test

WhatsApp Image 2022-07-29 at 1.57.09 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-29 at 1.57.17 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-29 at 1.57.26 PM.jpeg

zo vandaag weer wat verder gedaan aan de spiraal.
de binnen baan krijgt om de 3 rails een massa en stroom aansluiting .
de buiten baan daar krijgt elke flex rail massa en stroom
volgens sommige op de club is dit niet nodig want bla bla bla
maar een lok met een sleep personen wagons van een 5 meter lang waarvan de wagons ook nog eens verlicht zijn dat trek serieus stroom
daarom zoveel aansluitingen en beter 1 teveel dan 1 te weinig

nu ben ik moeten stoppen want de rails zijn op dus morgen nieuw halen
er moeten ook nog steunen komen maar deze zet ik later omdat anders in de kleine ruimte nog minder plaats is dan nu

gr raf

vandaag nog bezig geweest en nu aan de voorlaatste ring .
maar nu zijn de schroefjes weer op doeme toch
seffens foto's
nu eerst een pizza naar binnen werken
WhatsApp Image 2022-07-30 at 7.46.40 PM.jpeg

zo bijna voltooid
het linker gedeelte moet aansluiten met het rechter deel wat je nog juist tegen de muur ziet
morgen gaat er niets gedaan worden wegens boten perikelen maar maandag gaat dit stuk dus weer voltooid zijn
dan kan ik aan het schaduw station beginnen

gr raf

Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2022-08-01 at 9.37.03 AM.jpeg

proef opstelling van het schaduw station .
ik ga het zo proberen dat ik niet steeds door het schaduw station moet om terug op het hoofd spoor te komen
ik kan nog schuiven en verplaatsen tot het me goed uit komt

WhatsApp Image 2022-08-01 at 11.34.27 AM.jpeg

tweede opstelling na positieve info via pb
ik kom nu uit het schaduw station en ga dan terug op de klimspiraal naar boven
het voordeel is nu dat ik op het doorlopende spoor geen aftakkende wissels moet bereiden .
ook niet aan de andere kant van het station dus minder kans op ontsporen
en ik kan nog eens 2 opstel sporen extra leggen
dus er kunnen of 1 lang stel op gezet worden of 2 korte want de totale stock plaats brengt op 18 trein stellen

kom ik daar mee toe ????? dat zal de tijd uit wijzen denk ik

gr raf

eerste ritje berg op met 10 bakken aan de haak .vooral het sluitlicht geeft veel wrijving maar ja een trein zonder sluitlicht
de sporen moeten nog eens proper gemaakt worden als alles is afgewerkt want nu heeft het niet veel nut
ook gaat dezelfde wagon op 2 plaatsen uit de sporen dat moet ook nog verholpen worden

gr raf

verder aan het schaduw station dan maar
de eerste bak staat in elkaar maar ik ben moeten stoppen want het is daar te warm aan het worden (lees ik smelt weg)
straks kan ik dan met de omloop beginnen zodat ik steeds als ik een bak bijzet dit opschuif en alsnog kan blijven rijden
de opstel sporen kunnen nadien nog bij gelegd worden als ik er bij kan kopen op beurzen en zo

WhatsApp Image 2022-08-03 at 11.27.07 AM.jpeg

zo het begin en het einde is er reeds .
nu nog 4 meter er tussen dan zit ik aan 6 meter opstel sporen .
nu efkes te warm om verder te doen daarom verder met de wissel sturingen .
gr raf

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
WhatsApp Image 2022-08-03 at 4.31.07 PM.jpeg

zo nog wat verder met de baan .
maar veel te warm om bezig te blijven mijn gedacht alleen de lijm droogt super snel en dat is dan weer een voordeel

dit moet nog verstevigd worden maar eerst opmeten want zo te zien word het groter dan de lengte van de bakken
maar ik kan de omloop kleiner krijgen maar dan vermoed ik dat er een probleem gaat komen met de lange wagons wat ontsporen aan gaat
WhatsApp Image 2022-08-03 at 5.48.52 PM.jpeg

ok dus met de grotere bocht verlies ik ongeveer 1,5 meter schaduw station .
de kleinere kan ik om de hoek leggen zeg maar en zo win ik 2 meter in het station
dus dillemma wat ik ga moeten gaan doen
maar het heeft tijd ik ben nog niet zo ver
gr raf

Laatst bewerkt:
zo vandaag dit afgewerkt tot zo ver ik kan trouwens.
WhatsApp Image 2022-08-06 at 1.23.41 PM.jpeg

de andere kant is reeds los uitgelegd en daar begin ik vanavond aan als het terug wat frisser is
als deze drie delen klaar zijn kan ik pas meten hoeveel ik er tussen moet maken
het totaal gaat tussen de 5 en 6 meter zijn maar ik maak het liefst dan 2 delen die even lang zijn

gr raf

de andere kant er tegen gezet en er kan 2,95 meter tussen
dan heb ik een 5 meter lang schaduw station .
ik voel het alles komt goed LOL

gr raf straks foto

Vandaag geen tijd voor foto's of mijn vriend moet er genomen hebben
hij heeft ook een module gemaakt en vandaag hebben we die gepast of die tussen die van mij kon gezet worden
desondanks we een mal gebruikt hebben toch een 4 mm verschil aan een kant van jeroen zijn module
gelukkig hadden we de koppen op printplaat gesoldeerd en was na het los solderen en opnieuw positioneren in orde.
en kon er proef gereden worden
dan nog een lok van jeroen onder handen genomen want die had platte band
daarna alles opgeruimd en weg geborgen en dus klaar voor morgen om servo's onder de wissels te zetten
gr raf

ok gisteren avond nog goed doorgedaan en dus vandaag alle servo motoren er onder gezet als ook de slag geprogrammeerd
dit is dus weer een afgesloten hoofd stuk
nu een esu V3 decoder die uit een lok komt ombouwen zodat hij de wissels kan aan sturen .
het gaat zijn dat het werkt of de decoder brand op liefst het eerste .
dit is meteen ook de proef om een Micro V5 in te kunnen bouwen in een kraan die op de haven staat
de V5 heeft meer functie uitgangen dus meer mogelijkheden
gr raf en straks proberen een filmpke te uploaden als het werkt

ok het werkt en nu zijn de mogelijkheden eindeloos .
door de configuratie zo te zetten kan je meerdere wissels stellen om van bv spoor 1 naar spoor 8 te gaan
en dit allemaal op 1 consist adres
WhatsApp Image 2022-08-09 at 2.42.42 PM.jpeg

hier zie je dedecoder en tussen printje ingebouwd .
de bedrading is meters korter en de wissel is meteen ook van de sein sturing voorzien .
gr raf

Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2022-08-09 at 4.02.52 PM.jpeg

zo de bekabeling is bijna gedaan en kan dan morgen vast gelegd worden
nu verder met de seinen aan te brengen zodat boven op de baan ook wat te zien is .
dan de bak nog van de nodige doorverbindingen voorzien dat hij compatible is met de rest van de baan .
op deze bak komen geen stop secties en dergelijke om dat bij jeroen thuis als hij aan het rijden is dit niet noodzakelijk is wegens een heel klein baantje
gr raf

Back