asche aan zee

zo de opstel sporen rijden perfect nu is het schaduw station aan de beurt.
ik ga dit vroeg doen anders word het te warm boven
uitrichten en aan sluiten en kijken of er geen kortsluiting zit
en dan kan dit ook gepoetst worden en getest

het remmen in het blok werkt ook dus hier kunnen 6 trein stellen worden afgesteld
indien we op een beurs staan dan kunnen er met jeroen zijn uitbreiding in totaal 9 trein stellen worden gezet
dit kan dan voor een mooi afwisselend rij beeld zorgen

gr raf
 
Laatst bewerkt:
vandaag in de vroegte het schaduw station volledig klaar gekregen.het uitlijnen van de smalle bakken is niet zo eenvoudig
op 60 cm heb je meer mogelijkheden om de 3 sporen juist te krijgen
het schaduw station is maar 20 cm breed dus geeft niet veel speling
daarom heb ik het zo gemaakt dat de toekomende sporen op een rubberen darmpje liggen en zo in de hoogte en breedte kunnen geregeld worden
nu opzoek waar de locks gebleven zijn want die zitten in strorage in dozen
gr raf
 
ar45.jpg


deze kap aan het spuiten .ooit eens een stuk of 10 gekocht op ebay
ze kwamen 10 euro per stuk daar kon ik ze niet voor laten liggen
het word een reeks 44 of 45 van de nmbs
deze hebben het meeste in Wallonië gereden
ik heb er ook eentje in de groene kleur en er zijn varianten met een afgeronde of rechthoekige rooster boven de bestuurders cabine
deze zijn nadien van 2 vensters voor zien en de roosters zijn komen te vervallen

Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-04 om 19.29.28_dd33216e.jpg

dus van die andere kappen worden deze ook gemaakt
dan nog de combinaties van enkele ,dubbele en alle andere combinaties van de lampen
dus die 10 stuks geraken wel op mijn gedacht
 
de rode/oranje kleur zit er op maar de verf wil niet goed drogen
de temperatuur moet 18° zijn en dat halen we niet vandaag
maar de verf is er wel goed opgekomen
dus nu achten tot alles uitgehard is

Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-10 om 11.12.42_305064ec.jpg

en hier dan de gespoten versie die niet wil uitharden
alee ze hard wel uit maar zo langzaam maar normaal moet het 18° zijn en het is maar 16° en veel te vochtig
dus wachten voor ik verder kan


gr raf
 
Laatst bewerkt:
het chassis aangepast door er kleinere wielen onder te zetten
de wielen die er eerst onder stonden waren 15 mm en nu zitten er van 12 mm onder
dus het totaal is 1.5 mm gezakt wat zeker het zicht beter doet uitkomen
ook de lima motor(het is een inam onderstel)is vervangen door een cd rom motor
foto volgt later

gr raf
 

je ziet de gespoten kap nog liggen drogen rechts boven
dit is dus op een lima chassis met een cdrom motor in plaats van de originele motor
nu met de kleinere wielen ziet het er een pak beter uit .
de eerste waren 15 mm en nu zijn deze 11 mm dus een redelijk verschil
nu het interieur aan passen en dan de vensters er in zetten en dan proef rijden

gr raf
 

zo de eerste is klaar nog juist de buffers en ruiten wissers
nog een stuk of 4 te gaan in verschillende uitvoeringen en kleuren
de zaventem kleur ga ik of als laatste houden of niet doen want daar gaat echt heel veel afplak werk in zitten

gr raf
 
zo een paar foto's van op de club
ar45 3.jpg
ar45 2.jpg
ar45 1.jpg

geen filmpje want de lok reed als shit op de club baan
daar ik in het test baantje geen wissels heb zitten had ik daarop geen problemen
echter op de club baan zitten in het station veel wissels en de ar 45 wilde daar niet overheen en maakte zelfs kortsluiting
dus voorlopig foto's en hopelijk morgen iets beters
gr raf
 
ar45 a.jpg

aan het tweede chassis begonnen
je ziet hier de cdrom motor zitten
en de ring die geprint is geworden om deze te laten passen in de behuizing

gr raf
 
gisteren geen tijd gehad om een filmpje te maken .
de schakeling waar ik aan bezig ben is nogal ingewikkeld en dan moet je de kop er bij houden

hopelijk maandag
gr raf
 

zo een filmpke ven de ar45
er moeten nog een deel cv's worden aangepast in de decoder want hij rijd nogal ruw
in plaats van langzaam op te trekken schiet hij als een raket vooruit en zo stopt hij dus ook
daar is natuurlijk ook de cdrom motor mee schuld aan maar na het aan passen gaat het veel beter rijden

gr raf
 
  • Like
Reactions: ozy

vandaag wat op de club gaan werken en eens een stomer mee genomen om een test rit mee te maken
de sporen moeten hier en daar nog wat gepoetst worden zo te zien maar voor de rest ben ik tevreden

en dan over de brug terug naar duitsland en zo naar bilzen

gr raf
 
  • Like
Reactions: ozy

ik zag deze voor 39 euro liggen en dacht ?? voor die prijs kun je hem niet laten liggen hé
ik zoek nog chassis voor de ar 45 modellen maar de loc rijd zo goed alleen de wieltjes moeten nog gepoetst worden
er komen nog reizigers in te zitten hoor
gr raf
 
  • Like
Reactions: ozy
Raf, Is die knipperende verlichting geholpen met een elko? Verder een leuk ding. Gr. Klaas.
 
ja klaas daar zit een powerpack in
.het probleem is dat als dat er inzit ik de decoder niet meer kan programmeren
ik zou dan elke keer een draad moeten los gaan solderen
dit is een foutje waar esu (waar de decoder vandaan komt)nog geen oplossing voor heeft
of je moet hun veels te dure packs kopen dan gaat het opeens wel
powerpack esu.jpg


46611164212_76b34bd6eb_z.jpg


als je dan ziet waarmee je het zelf kunt maken dan is een draadje los solderen plots een pak geld

gr raf
 
thalys ombouw.jpg

dit zijn de gemakkelijkste wagons om er licht in te zetten
van de pickups gaan twee draadjes omhoog tot onder de bult
daar zet ik dan een gelijkrichter met 7805 ,een 1k weerstand en een zo dik mogelijke condensator
deze laatste zit er nog niet in ze zijn besteld

gr raf
 
zo vandaag de shaffer koppelingen ingebouwd
nu is het wachten op een onderdeel van de boogie want dat wij reeds bij de aankoop kapot

gr raf
 
  • Like
Reactions: ozy
een olaerts ar45 op de werk bank liggen
het model is er eentje van de eerste generatie en heeft een 20 tal jaren niet gereden
nu wilde de eigenaar er mee gaan rijden en ??? niks
licht en dergelijke werkt maar rijden doet hij niet
hier thuis het ding open gedaan en dan opzoek naar de fout
als ik de cardan er uit haal dan draait de motor wel dus die is goed
dan uitgevogeld hoe de boogie uit het chassis geraakt
na dat ik dit er uit had kon ik kijken wat er aan de hand was
blijken twee tandwielen die op de assen zitten gebarsten te zijn
maandag kijken of ik bij olaerts twee nieuwe kan bekomen .
het lijkt bij de treinen van verschillende merken wel een rage te zijn dat tandwieltjes barsten

gr raf
 
Back
Top