Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
eerste batche paaltjes geprint
en nee ze zijn niet goed want de veiligheids beugel is niet mee geprint
voor de rest is het goed gelukt
ik heb er ook waar de palen mislukt zijn boven de telefoon kast maar deze kunnen dan gebruikt worden als losse telefoon
vandaag uren gereden zonder problemen buiten eentje
het is nog steeds dat blok wat terug bezet melding geeft terwijl er niets op staat .
nu de module er onderuit gehaald en een andere gezet en het probleem was weg dus ?????
een fout in de module
mee naar beneden daar is het frisser dan op zolder en aan het testen
een lok dan is er perfecte detectie en een lok en een sluit wagon ook nog steeds geen probleem
pak ik de lok weg en laat de sluitwagon staan geen probleem
begin ik met de wagon te rijden begint de ellende van bezet maelding
hier de twee modules de linker geeft het probleem ;zie je het verschil
de linker is nog eentje van de vorige generatie de linker is nieuwer
gr raf
vandaag wel heel veel gereden en 10 treinen met 15 bakken er achter per stel is volgens mij een beetje veel voor de voeding
ik had na de beginnende problemen ze op 20 volt gezet inplaats van 19 maar alsnog daarjuist was get game over
ze gingen een voor een in de remmen
de voeding was redelijk warm zeg maar dus de oude roco booster er maar tussen zeten volgende week
maar toch nog de module kunnen testen en die gaf nu geen problemen meer
zo twee dagen buiten aan een module baan voor een collega aan het werken geweest
we hebben doorgedaan tot 1 uur deze nacht om de baan zover klaar te krijgen dat hij zelf verder kan
voor de electronica ga ik dan weer 2 dagen naar hem toe
we hebbne de baan reeds zo aangesloten dat we hebben kunnen proef rijden
het is een module baan en zelf heb ik 3 modules die dan weer aan sluiten aan die van hem
als al de modulles (6 stuks)komen we uit op een 8 tal meter .
nu nog zien hoe we het getransporteerd krijgen LOL
de Auto rail 45 begint er ook aardig op te trekken
de verlichting werkt en de vensters staan er in
als ook reeds een paar keer op de baan proef gereden .
nu de gele strepen nog en de dak ventilatoren
vooraan komt er ook nog een stuur cabine maar aan de kant van de motor is er zo weiging plaats dat het daar niet gaat lukken
chassis en dergelijke is allemaal zelf bouw .alsook de delen die onder de kast hangen
allemaal 3D geprint
Gisteren bericht van mijn vriend en zijn baantje past in de extra slaap kamer
er is zelfs nog 20 cm over
hij heeft ook reeds aan het rijden geweest en hier en daar moet er toch nog wat aangepast worden
door het gebrek aan tijd hebben we niet de volledige baan kunnen shotteren
maar daar heeft hij nu tijd voor nu het baantje op zijn plaats staat
hij moet nog wel 4 poten bij halen want hij dacht dat elke module wel toe kwam met 2 poten maar dat blijkt nu toch niet te zijn
zo wat proef rijden en dan maar meteen een video er van gemaakt
de foon was er toch bij dus waarom niet
nu rijden er ook stoom loks mee en die hebben hun eigen problemen door hun lange wielbasis en de 5 assen
er zijn weer 3 plaatsen die aangepast moeten worden om daar de problemen te verhelpen
maar dat is voor morgen
het probloeem aangepakt en het was niet een probleem van de sporen maar van de lok zelf
het veertje van de voorloop as was te zwak afgesteld en zo doende liep deze op bepaalde plaatsen uit het spoor
na het veertje wat meer spanning gegeven te hebben bleek meteen het probleem opgelost
zo om de een of andere reden zijn de twee ledjes vooraan hemelen gegaan
meteen maar ook nieuwe lampen houders gemaakt
de ledjes die er in zitten zie je hier op een sd kaartje
maar mijn ogen worden slechter met de dag
je ziet duidelijk het onderscheid tussen beide . dit is een DDR piko
de draag beugel moet er nog op komen en nog wat verf
zo de lok heeft nieuwe lampjes en dan ziet het er zo uit.
ook de wagons beginnen meer verlichting te krijgen maar dat is een helse job om te doen .
maar we vorderen langzaam
vandaag weer een lok omgebouwd.nieuwe motor er in en een esu v5 decoder
de verlichting omgezet naar led en ook meteen rood/wit wisselend
dan ook de kabine verlichting er in en dan is deze ook weer klaar
nog een stuk of 20 te gaan
en zo rijd hij na de ombouw
nog wat te snel maar de motor moet nog inlopen
eens dit gedaan is dan kan de lok heel langzaam rijden .
een printje voor een zwitserse sluitwagon
er zijn nog een paar uitgangen die je kunt gebruiken om andere ledjes op aan te sluiten
de helderheid is per led in te stellen met de potmeter
dit gebeurt door tijdens het opstarten de pot meter volledig naar rechts te draaien ,
dan komt de processor in programatie modus
en kun je dus uitgang per uitgang instellen .de volgende uitgang kun je weer instellen door de potmeter steeds terug uiterst rechts te draaien.
zijn er geen uitgangen meer die je wil in stellen zet je de potmeter naar links
haal de wagon van het spoor en zet hem er terug op en klaar
Beste Raf,
Ik ben geen treintjes man, maar ik volg je al geruime tijd.
Je oplossingen zijn zo mooi en interessant, dat het leuk is om naar je vorderingen, video's te kijken.
Ik kijk al uit naar je volgende bericht.
Groet, Henk.
Henk treinen doe ik ook al een 45 tal jaren maar de uitdagingen wat elektronica aan gaat dat maakt het plezant
het rijden zelf is ook leuk natuurlijk en het bouwen en landschapen en zo maar de elektronica dat is de uitdaging
bv dit is wat er gebeurt als het nacht word op de baan
hier zijn ze aan het lassen
rolpoorten en verlichting
slagbomen
het paaltje op het einde stond er nog niet dus zakte de slagboom nog een beetje te diep door
proef om een slagboom te printen is dus mislukt gisteren
vandaag nieuwe poging
het probleem was dat hij desondanks de extra ground layer toch nog was los gekomen
deze keer wel gelukt en ook weer niet
ok ik heb de oogjes waar de onderste balk komt aan te hangen zo klein gemaakt dat je er nog geen haar door krijgt laat staan een messing draadje
voor de rest is alles goed gelukt en voor ik aan nummer 2 begin dus eerst de file terug aan passen
maar we hebben reeds een slagboom
zo vandaag wat aan de slag boom gedaan .de servo zit er onder en het programma is aangepast
zondag eens kijken of het werkt zoals ik het bedacht heb
hier een eerder gemaakte voor op de club baan .hij doet daar nog een sprongetje maar de paal waar hij op rust ingesloten toestand was nog niet gezet en daarom dat wipje .