Ik heb vandaag de Momentum weer even uitgelaten!
Afgelopen week kwam een 2de 2S accu binnen, aangezien ik wat lood toe had gevoegd bij de 500 heb ik er een 800 bij genomen en het toeval wil dat de 500 met lood precies even zwaar is als de 800 (i.e. 45gram)
Ik heb in totaal een half uurtje op het veld gestaan en dat was voor mijn vingers precies genoeg: geen pijnlijke handen deze keer en wel heel wat wijzer!
Er stond nu bijna geen wind, 3 of 4 m/s, dus ik kon nu goed trimmen en kijken hoe hij stuurt. Maar eerst starten en dat is nog niet perfect.
Op het propje heb ik een stukje binnenband gedaan en dat was veel en veel te strak. De bladen werden zo hard tegen het rompje gedrukt dat het motortje niet wilde optoeren. Ik heb het rubbertje zo dun geknipt als ik kan en nu doet hij het nét wel en soms nét niet. Als het propje even verkeerd staat start hij niet en dat was hier weer het geval.
Daar moet ik dus wat aan doen. Hoe hard hij omhoog kan moet ik nog een beetje aftasten. Hier ging ik nog vrij vlak omhoog en met de motorlooptijd op 7 seconden kwam hij tot 44 meter. Dat is inderdaad ongeveer waar ik de Helios ook naartoe gooi (al had ik dat vandaag niet gekunt in die witte bende)
De altis geeft een veel rommeligere verloop van de vlucht dan ik het ervaren heb, maar je ziet dat ik nog zoekende ben naar hoe ik hem wat netter de bocht om moet sturen. Bij iets grotere hellinghoeken valt de neus een beetje, meestal is dat een teken dat het cg te voorlijk is en na een mini duiktestje kwam hij best snel weer terug dus dat bevestigd dat ook. Ik zal kijken wat ik daar nog aan kan verhapstukken.
Maar goed....op naar de 2de vlucht!
Hatseflats! thermiek!!
Hier ben ik iets stijler geklomen, hij kan ook verticaal volgens mij, en meteen 10 meter hoger dan de eerste start. De bochtjes waren niet zo rommelig maar het was een smalle bel waar ik maar niet lekker in gedraaid kwam. Ik pakte telkens maar de helft mee en dat zie je in de Altis terug. De vlucht had langer gekunt maar mijn cameraman begon te piepen dat de accu leeg begon te raken, niet geladen voordat ik de deur uit ging, dus die wilde ik eerst even het zwijgen opleggen.
Toen een 3de start op de 500 accu
Hoorbaar lager toerental dan bij een volle en warme accu, het was ook gewoon heel koud en daar houden lipo's niet van.
Maar hij bleef weer redelijk hangen, toen een duikproef gedaan om te bevestigen dat het cg idd nog wat naar achteren mag en vervolgens weer even een nulletje gepakt op 25 meter hoogte...lekker!!
Toen de broekzak-warme 800 accu er in en geprobeerd op dezelfde plek als daarnet te starten.
Dat lukte wel, die stijgende lucht van daarnet oppikken niet. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de bochtjes lekkerder vind vliegen met alleen rol of met beide knuppeltjes tegelijk. Richting heeft in ieder geval maar heel weinig nodig om al merkbaar te zijn en dat is meteen het grootste verschil t.o.v. de Helios: die deed geen reet op richting en deze dus duidelijk wel.
Ik had de Helios niet bij me dus ik heb nu geen direct vergelijk gemaakt maar in de lucht merk ik weinig verschil met vliegprestaties t.o.v. die Helios. De DLG is 100 gram lichter dus die kan net wat langzamer, vrij logisch, maar erg groot is het verschil niet.
Toen begon ik het langzaam koud te krijgen en heb ik alleen nog wat startjes gedaan om wat te trimmen en te 'voelen'
55-60 meter is dus heel goed te doen in 7 seconden, en volgens mij zit er meer in want hij kan stijler omhoog dan ik nu doe.
Dat was even een heel leuk half uurtje!
Oh ja...ik had een cameraman bij me:
Sommige titels zijn maar kort in beeld dus scherp blijven! Ik had geen zin of tijd om heel uitgebreid wat te maken en de laptop waar ik nu even op werk heeft heel veel moeite met HD beelden dus ik kon tijdens het knippen en plakken niet zoen wat het resultaat was.
Maar de Momentum komt een paar keer goed in beeld dus dat is fijn. Volgende keer zal ik vragen nog wat verder naar achteren en hoger te gaan staan

Ik denk dat ik de Momentum een leuk ding vind!

