Ardunio

• Topicstarter Topicstarter Dafje
  • Startdatum Startdatum
D

Dafje

Guest
Hallo

Heeft iemand ervaring mee met een Arduino?

Ik ben een vrachtwagen wasstraat aan het bouwen( schaal 1-14/16) en ben nu aan het punt voor de aansturing ervan uit te zoeken.

Heb 2 rolpoorten en en een beweegbare complete wasstraat .

Op de rolpoorten zitten 2 motoren en op wasstraat nog eens 3.

Wil de rolpoorten en wasstraat ook met infrarood sensors /eindschakelaars laten aansturen voor te openen/sluiten na bepaalde tijd en de wasstraat ook op een bepaalde tijd start en stopt.

Ik ben aan het uitzoeken als een Ardunio geschikt is voor deze allemaal aan te sturen?

Er zijn ook veel verschillende ardunio's op de markt maar heb eigenlijk geen idee welke hiervoor meest geschikt zou zijn ( als het al mogelijk is?

Misschien zijn er modelbouw collega's die hier wat ervaring mee hebben en met eventueel verder mee kunnen helpen?

Mvg

Dafje

Ik heb geen ervaring met Arduino, wel een beetje met Cubieboard, maar je besturings-eisenpakket lijkt me peanuts voor de lichtste Arduino. Motoren alleen aan/uit schakelen, geen ramp-up/-down nodig neem ik aan?

Meer Arduino projecten op het forum, vergeet niet op enter te klikken:
Zoeken: Zoekterm(en), alleen in titel: arduino OR ardunio (18 resultaten)

Je vraag staat nu in een helicopter subforum, was dat de bedoeling? uit bovenstaande zoek-opdracht bleek dat Arduino projecten in dit subforum schitteren door afwezigheid. Verplaatsing van discussie vraag je d.m.v. klik op waarschuwingsbordje
report.gif
naast je openings-bericht. Dat kan/mag iedereen. Gebeurt meestal al binnen een uur (behalve op zonnige dagen :wink:).

ik heb met een arduino uno een led kubus gebouwd, een simpele 2x2x2...
op zich is de programeer taal van een arduino wel te begrijpen...
begin eerst simpel, 1 motor aan/uit en breid dit uit...
zo heb je meerdere succes momentjes,
want als je alles tegelijk doet en er gaat van alles fout, gooi je het aan de kant en doe je er niets meer mee...

Hallo Ron

Nee was niet de bedoeling onder heli te posten maar heb het waarschuwingsbordje aangeklikt en verzonden.
mvg
Dafje

Is inderdaad goed te doen.
Begin met een wat grotere hoeft geen mega te zijn uno is groot zat.
Later om in te boren kan je een nano gebruiken.

Inderdaad simpel beginnen. Eerst een motor aan en uit , dan een sensor uitlezen eventueel de code om het geheel via seriële port aan en uit te zetten of snelheden in te stellen.

Als je de losse delen werkend hebt kan je een flow chart maken van je programma.
Als sensor 1 hoog is dan motor 1 en 3 aan.
Als sensor 2 hoog is en sensor 1 laag dan motor 1 en 3 uit een motor 2 en 4 aan .

Hierna kan je de flow chart omzetten in je programma met de kleine stukjes code die je al gemaakt hebt.
Als beginner na ieder stuk dat je toevoegt eerst testen. Als er een fout ontstaat dan weet je waar dat moet zitten. Gebruik Veel comments in je code zodat je later terug kan lezen waarom je iets gedaan hebt.

Als je kleine stapjes doet is het goed te doen.

ik heb zelf een arduino nano kloon (funduino) van dealextreme, even moeite mee gehad omdat er geen firmware / arduino software op zit dus ff aan de usb programmer, werkt nu verder hetzelfde als een echte.
er zitten 12 digitale poorten aan (in of out) een paar ervan kun je zelfs als pwm gebruiken, dus echt een dc motorsnelheid mee regelen, en hij heeft nog een paar analoge inputpoorten waar ik eigenlijk weinig mee doe.
best een leuk dingetje
als je hulp nodig bent moet je het maar zeggen, ik ben alleen niet zo goed met electronica, als ik een klein motortje aan zou sturen zou ik er toch al snel een transistor tussen zetten om de arduino niet te beschadigen (digitale poortjes kunnen volgens mij maar 25 milliwatt of milli-ampere, iniedergeval net een ledje aansturen)

Een alternatief is de launchpad van TI. Spotgoedkoop (10 dollar incl post, bij het board zit gelijk een extra processor) en met de Arduino cloon Energia is het gebruik gelijk aan de arduino.
Ik heb beide, gebruik ze steeds vaker als aanvulling op mijn (meestal) analoge ontwerpen. Ik heb een los programmertje gebouwd. Ik maak het programma en test het op de arduino, dan plaats ik de Atmel 328 op zijn eigen pcb waar ik ook de programmer aansluiting maak. Zo kan ik makkelijk later veranderingen inladen en gewoon vanuit de Arduino IDE.

Kies een model met genoeg poorten. Niet iedere poort kan pwm. Je hebt digitale poorten. Die kun je als ingang of uitgang gebruiken. Die zijn hoog of laag. Dus geschikt om bv microswitches uit te lezen of een relais te schakelen (vaak het beste via een extra stukje electronica, de poorten kunnen niet veel stroom leveren maar kunnen ook makkelijk kapot bij te hoge spanning of transients)

Er zijn ADC ingangen. Die kunnen een analoog signaal verwerken, bv van een potmeter of LDR etc,. Kijk wel hoeveel bit je nodig hebt, 10 bit is 1024 stapjes.
En sommige uitgangen kunnen pwm produceren.

Ben voorzichtig met de poorten, ze kunnen niet veel sourcen/sincken. Een motor kan een aardige tegen -EMK produceren. Zet er dus minimaal een tor of fet tussen. Hou bij projecten op het net in je achterhoofd dat veel mensen in die wereld nagenoeg geen verstand van electronica hebben. Er wordt op dat punt dan ook aardig "geknoeid."

Fred

Hallo Allemaal

Allemaal nog bedankt voor de info.

Dit is toch al een heleboel info om te verwerken.

Ik ben maar een leek in dit soort materie.

Dat gaat nog wat worden en nog veel Puzzelen en uitzoeken.

mvg
William

Als je met microcontrollers gaat beginnen ís Arduino toch wel het meest toegankelijke platform. De pins kunnen tegen een stootje en het apparaat zelf ook. Een Raspberry daarintegen heeft geen ruimte voor foutmarges en is gecompliceerder.

Eerder is al de tip geweest voorde Funduino, ik heb zelf 5 stuks van de mega en die kwamen standaard gewoon met de juiste firmware, dus geen probleem. Ze zijn goedkoper dan dat een UNO hier in Nederland kost en 3x goedkoper dan de originele uit Italië. Reden dat de mega een fijner bord is omdat deze 53 pins heeft, veel meer geheugen voor je programma en 3x een hardware serial poort heeft.

Er zijn geen microcontrollers waar je meer over kan vinden dan de Arduino. Daarnaast zijn er heel veel kant en klare shields voor te vinden om de functionaliteit uit te breiden zonder dat je zelf aan de slag moet met printplaten en de soldeerbout.

Zeer veel info kun je vinden op de Arduino forums:
Arduino forum

Sparkfun maakt heel veel uitbreidingen voor de Arduino:
Sparkfun shields

als ik jou was zou ik eerst je wasstraat samenstellen inclusief motoren en pomjes en dan kijken hoe je het aanstuurt, je weet dan ook al hoeveel poorten je nodig hebt en wat voor functies (pompjes hoeven bijvoobeeld niet op een PWM poort want die moeten toch full power)
dan kun je daarna een microcontroller kiezen die bij je wasstraat past.
een arduino is een hele makkelijke oplossing maar let wel op dat naarmate je meer poorten nodig bent, het bord ook groter wordt.

een arduino mega (grootste bord) heeft 54 input/output poorten waarvan 15 pwm, maar is ook 10,16 bij 5,334 cm

als je echt goed bent in solderen kun je zelf een atmega chip op een bordje solderen en alles klein houden, maar dan kun je toch beter voor de pic gaan, die zijn in dip vorm te krijgen (2 rijen pinnetjes ipv een vierkant) maar een pic is heel moeilijk te programmeren omdat je niet in gewone getallen kunt rekenen maar alleen binair en in assembly (zoals ik de pic ken dan).

ik zou dus eerst kijken wat je allemaal aan wilt sturen, kijken wat voor signaal je daarvoor nodig bent (aan/uit of pwm) vergeet alsjeblieft inputs niet mee te tellen!!!
en kijken welke microcontroller je nodig hebt.
arduino is een aanrader, de rest is een uitdaging :P

Back