Anti-overtrekstrips op vleugels

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pietjeduc, 18 apr 2007.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Theo, Profili is het programma bij uitstek om te berekenen waar de loslaatblazen waarschijnlijk op zullen treden. De basis van dit programma is XFoil, een programma dat geschreven is door Mark Drela. Dit programma is nu net heel goed in het berekenen van laminaire loslaatblazen. Je ziet de blazen meestal terug in de drukverdeling als een soort S-vormige hobbel. De berekening moet natuurlijk wel gebeuren bij een reƫel Reynoldsgetal en invalshoek. Wij vliegen bij erg lage Reynoldsgetallen, en onder die condities zijn profielen juist extra vatbaar voor loslaatblazen.
    Ik ben het met je eens dat de nauwkeurigheid van de gemiddelde vleugel in de modelbouw het lang niet haalt bij een vleugel van bijv een 1:1 zweefvliegtuig. Zeker bij bespannen vleugels. Maar goed, je moet ergens je uitgangspunt nemen. Als je ervan uitgaat dat je vleugel perfect is (met andere aannames is zo moeilijk te rekenen) en daarmee gaat berekenen waar de blazen optreden, dan zal de werkelijkheid daar toch wel in de buurt liggen?

Dat is nu precies wat ik bedoelde met de verbetering in het hoofd van de vlieger :).

2. zonnewoud

zonnewoud

Lid geworden:
    23 nov 2007
    Hoi Arjan,

Het is volgens mij NIET de bedoeling om constant olie te laten lopen over je vleugel.
    Je kunt een kleine hoeveel olie met de kwast opbrengen voor de vlucht op een baan van bijvoorbeeld 15 cm breed vanaf neuslijst tot eindlijst, en dit natuurlijk op beide vleugels onder en bovenzijde. Kijk bijvoorbeeld naar de test die men met behulp van de auto heeft gedaan met de daarop gemonteerde vleugel, ook daar werd de olie met kwast aangebracht.

Groet Theo

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    a zo. Dan wordt het probleem alleen maar groter. Dan moet het dus behoorlijk stroperige vloeistof zijn en moet je heel lang met een constante snelheid vliegen om een goed beeld te krijgen.
    Maar Theo, ga je het zelf proberen (daar wil ik dan bij zijn of plaatjes van zien!) of hoop je dat iemand anders het gaat doen?

4. zonnewoud

zonnewoud

Lid geworden:
    23 nov 2007
    Hoi Arjan,

Ik heb al laten weten het voorlopig helaas niet zelf te kunnen doen, ik zit met een verhuizing en ik moet weer helemaal opnieuw gaan beginnen met het vliegen, als reactie op jou Cirrus heb ik jou daar als iets over laten weten.

Als het voor mij zover is, ik hoop van harte dat dit nog in 2008 zal zijn, zal ik hiervan een foto verslag maken ter lering en vermaak.

Ik ben er van overtuigd dat een Turabulator winst kan geven mits hij op de juiste plaats is geplaatst. En die bepaling kan volgens mij alleen maar met bijvoorbeeld de olie methode in ons geval.

Schoonmaken kan ook geen probleen zijn als je zie hoe gemakkelijk de olie uit de methanol brandstof te verwijderen is !!!!

Wie gaat eerder de uitdaging aan !!!!

Groet Theo

Of die olie ook echt zo dik moet zijn zal moeten blijken na een vlucht van een 10 min.
    Ik denk van niet, mogelijk dat een beetje afgewerkte motor olie gezien de kleur al meer dan voldoende kan zijn.

5. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Mooiste is vanuit de cockpit met die goedkope inflight camera's het verloop van de vloeistof te filmen......kan tegenwoordig zelfs realtime....

Deel Deze Pagina