TURBULATOREN
Over Turbulatoren / Deturbulatoren is inmiddels heel veel geschreven en gedacht ook op dit Forum. Zie daarvoor een bijdrage Pietjeduc en PH AJH van 20 april 2007. ( anti-overtrekstrips op vleugels)
Een aantal modelvliegers maak van Turbulatoren reeds gebruik, de een met positief resultaat en de ander heeft zijn twijfels over de zin of onzin van Turbulatoren.
Het aanbrengen van Turbulatoren op zowel de bovenzijde als onderzijde van de vleugel zou een bijdrage kunnen geven tot betere vliegeigenschappen.
Een model zou meer lift vermogen kunnen krijgen en wat voor vele niet onbelangrijk is, ook de mogelijkheid om langzamer te kunnen vliegen tijdens de landing.
Voor hen die speelde met de gedachte om Turbulatoren aan te brengen, hebben daarbij het grootste probleem om de plaats te bepalen op de vleugel, “waar deze Turbulatoren dan wel geplakt moeten worden om het grootste effect te verkrijgen”.
En de vraag beantwoord te krijgen van, heeft het ook nadeel in plaats van voordeel.
Door wetenschappers is hierna veel onderzoek gedaan en zijn geweldig mooie grafieken en rekenprogramma samengesteld waaruit en waarmee men de plaats van een Turbulator op het vleugel oppervlak bij het gebruik van een bepaald profiel kan berekenen in de echte 1 : 1 luchtvaart.
Echter een vleugel die is gemaakt door een professioneel vliegtuig bouwer met bijvoorbeeld een Clark-Y profiel, zal na fabricage ook voldoen aan de Clark-Y profiel berekeningen.
Hierbij kunnen we ons afvragen of wij dit met het hobbymatig vervaardigen van deze vleugels op minischaal met een Clark-Y of ander profiel ook wel zouden kunnen.
Ik persoonlijk denk van niet.
Een afwijking van één millimeter ergens in de dikte van ons profiel in het uiteindelijk eind resultaat van onze vleugel, kan al een ander beeld geven ten aanzien van de plaats waar wij volgens die grafieken / rekenprogramma’s de Turbulators zouden moeten plaatsen op het vleugel oppervlak van ons vliegtuig.
En wat blijkt, zelfs bij echte 1:1 kisten zit men er met de berekeningen wel eens naast.
Van dergelijk grafieken snap ik zeerweinig of niets en met dergelijke reken programma’s weet ik ook niet om te gaan. En zo zijn er binnen onze hobby heel veel met dezelfde problemen.
Ik ben iemand van de praktijk die het liefst dingen onderzoek en het inzichtelijk maakt met harde resultaten het liefst visueel.
Ik heb inmiddels heel veel gelezen over Turbulatoren en ik ben daarbij tot de conclusie gekomen dat het ook voor ons zeer interessant is om hiermee in het modelvlieg gebeuren aan de slag te gaan, maar dan wel op een juiste manier, door eerst praktisch vast te stellen bij je “eigen model” wáár deze Turbultoren geplaatst zouden moeten worden om er voordeel uit te halen.
Ik denk dat, of je nu spreekt over een Zwever of Motorkist, bij beide modellen onder bepaalde voorwaarden een behoorlijk winst te boeken is, in een verbetering van de vliegeigenschappen van deze modellen.
Bij 1 : 1 Cirrus werd door onderzoekers een winst geboekt van 20%. Nadat men Turbulatoren had aangebracht.
Ik heb een onderzoek gevonden waarbij het vaststellen van een Turbulator lijn met eenvoudige middelen en met zeer duidelijke resultaten kan worden vastgesteld.
Bij dit onderzoek zijn een aantal bijzonder duidelijke foto’s te zien die het voor een ieder inzichtelijk maken hoe eenvoudig het is om zelf een uit te proberen.
Een methode die door iedereen kan worden gebruikt.
Helaas heb ik op dit moment niet de gelegenheid om een dergelijk onderzoek zelf te kunnen doen bij een eigen model, hopelijk wel in de toekomst !
De methode is gebaseerd op het gedrag van een op bepaalde plaats aangebracht olie laagje op de vleugel.
Ik kan een ieder die belangstelling heeft in de werking van Turbulatoren op vleugels het onderzoek op deze site bijzonder aanbevelen.
Ik heb geen andere duidelijker uitleg gevonden dan op deze site.
www.standardcirrus.org/turbulators.html
http://sinhatech.com
Groet Theo.