Amerigo Vespucci bouwverslag

Ik zelf heb een Sate prikker gepakt en op het einde een deel gehalveerd. Daarna een stuk van de huid beplanking in vorm daarop geplakt.
En op kleur gebracht.
Best sterk.

bij_boot_03.jpg

Suc6. ;)

Ik volgde min of meer de techniek die Peter heeft beschreven. Door zachtjes op een sateprikker te tikken sla je min of meer het hout plat. Ik deed dit op een aambeeld. Tussendoor verstijfde ik het met secondenlijm.
Voor 1 spaan moest ik er misschien wel 4 plat slaan tot er eentje naar mijn zin was.
Het idee kwam van Constanze Maar ik kan hem niet terug vinden waar hij dit beschreef en waar hij gebleven is.
Screenshot_20250717_221145_Chrome.jpg

Allen hartelijk dank voor jullie info !
Ik probeer de verschillende methodes eens uit, en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen en resultaten.
Nogmaals hartelijk dank !
Mark

https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-beagle-uit-1820.282013/page-19 hier kun je ook nog even kijken voor de riemen (post 379) wellicht doe je de nodige inspiratie op. Ik heb ooit ergens in een verslag uitgebreid laten zien hoe je roeispanen kan maken, maar ik weet niet meer welk verslag dat was. Maar inmiddels is er al wat van voorbeelden gegeven door verschillende collega's, dus het gaat vast wel lukken.

IIk heb mij dan maar gewaagd aan de roeispanen (of is riemen het juiste woord ?), en de door jullie aangebrachte technieken allemaal uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek de techniek van Piet, wat mij betreft, de meest praktische en dankbare, echter met deze kleine aanpassing dat ik de gleuf niet volledig heb uitgeveild maar eerst deels heb uitgesneden en daarna waar nodig op de juiste breedte nog wat heb bijgevijld.

De bladen met de uitgesneden gleuven :
IMG_2050.jpg

Daarna de stelen verlijmd in de gleuven :
IMG_2051.jpg

En vervolgens het geheel in vorm geschuurd :

IMG_2052.jpg

Ergens had ik een foto op internet gevonden waaruit bleek dat de bladen van de riemen van de AV zwart waren geschilderd, dit gaf dan volgend eindresultaat voor al mijn roeispanen :

IMG_2056.jpg

Nog enkele trossen aan te brengen, en daarna worden de bootjes verder volledig afgewerkt en op het dek geplaatst en/of opgehangen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Beste groeten !

Mark

Laatst bewerkt:
Thx voor de likes !
De trossen afgewerkt.
IMG_2065.jpg

Dus tijd voor de voorbereiding van het plaatsen van de twee bevelvoerdersbootjes en de twee grote motorboten op het dek.
De bevelvoerdersbootjes waren reeds volledig afgewerkt, de twee motorboten dienden nog voorzien van de relingen, de takels, het roer en de schroef (dat laatste was niet bijgeleverd in de bouwkit).

IMG_2063.jpg

Daarna de steunen voorbereid waarop ze rusten :

IMG_2064.jpg

En de kettingen waarmee ze verankerd worden (hangen hier te drogen na de verfbeurt).

IMG_2062.jpg

En zo ziet het resultaat eruit na plaatsing :

IMG_2067.jpg

Nu nog hetzelfde werkje voor stuurboord, en weeral een stapje dichter bij de voltooiing ...
Beste groetjes,
Mark

Back