Amati RMS Titanic

P8150071.JPG
Nieuw op dit forum en ook niet erg ervaren met modelbouw is dit mijn uitdaging van het moment... :) Ik heb deze doos ca. 10 jaar geleden tweedehands gekocht toen ik langdurig thuis kwam te zitten en altijd wel een knutselaar ben geweest... Ook heeft de Titanic mij altijd gefascineerd en heb de bekende film met Leonardo DiCaprio dan ook vele malen gezien.

Ik ben er dus aan begonnen in 2009 en ben destijds gevorderd tot het punt van beplanking van de romp. Ik wist niet goed hoe ik dit moest doen en heb het project toen voor onbepaalde tijd geparkeerd. Inmiddels overigens alweer jaren terug aan het werk lijkt het me leuk om het weer op te pakken!

Ik zal mijn vorderingen van 10 jaar geleden posten en ook de nieuwe activiteiten. Ik ben me nog aan het voorbereiden en inlezen over het beplanken, ik beschik over beperkte materialen maar kan evt. wel wat extra aanschaffen. Ik zag dat hier 1 ander persoon hetzelfde pakket gebouwd heeft dus ga daar ook zeker mijn licht opsteken!

Laatst bewerkt:
Dit was het begin, het monteren van de spanten op de kiel. Hier nog weinig problemen ondervonden.

P8150072.JPG
P8210079.JPG
P8220080.JPG
P8230083.JPG

Laatst bewerkt:
Het beplanken van de dekken met de smalle latjes was een redelijk monnikenwerk dat ik ook 10 jaar geleden al voltooid had. De details zijn uiteraard een beetje weggezakt maar volgens mij gebruikte ik aangelengde houtlijm in een druppelflesje dat ik opbracht op de op maat gesneden latjes. Het is uiteindeijk behoorlijk netjes geworden. Daarna heb ik de dekken gelakt met echte botenlak, dit stond dacht ik niet in de omscchrijving dus heb ik destijds wellicht op een forum gelezen!

P9030091.JPG
PA100115.JPG

Laatst bewerkt:
Dit zijn de eerste recente fotos nadat ik het schip weer uit de mottenballen gehaald heb... Ik heb een eerste poging gedaan om een plankje op de romp te monteren. Maar het lijkt niet goed te passen, het plankje is te dik en sluit niet goed aan bij de bovenste, dunnere plankje dat direct tegen het achterdek aanzit. Ik heb het plankje weer verwijderd (de lijm was nog niet droog). Waarsclijnlijk zullen de spanten schuin afgevijld moeten worden om de plankjes beter te laten passen, ik heb op een buitenalnds forum het advies gelezen om hiervoor een Dremel electrische schuurmachine voor te gebruiken, welke ik tweedehands op de kop probeer te tikken.

Verder is het het probleem met de spanten, volgens diverse posts zijn spant nr. 3 t/m 8 te klein waardoor de boug te smal wordt en de beplanking lastig. Hier is een pdf voor beschikbaar waarmee dit gecorrigeerd gaat worden. De andere bouwer op dit forum had dat met succes gedaan dus ik zal hiervoor de figuurzaag weer eens uit het vet halen (laatste keer dat ik die gebruikt heb is minstens 30 jaar geleden denk ik) :D:D

IMG_20191222_180006.jpg
IMG_20191222_180018.jpg

Mooi project! Maar, kun je de latjes niet vastzetten met knopspelden ipv spijkertjes? De knopspelden kun je weer verwijderen als de lijm uitgehard is, voordeel is ook dat de romp later veel beter te schuren is.

Succes met de bouw.

Groet, Willie

Klaas, Zie dat je de plankjes op de spanten spijkert. Buiten dat je het risico hebt dat de spanten scheuren heb je straks allemaal harde metalen stukken in de latten.
En dat wordt een ramp met schuren. Er zijn een soort prikkers/naalden met flinke kunststof knop, die je na het uitharden van de lijm weer kunt verwijderen en hergebruiken. Beplank de romp gelijk op aan weerszijden. Anders bestaat het gevaar dat de romp scheef trekt. En inderdaad, je moet de spanten wel in het model van de romp schuren. Dan houdt de lijm beter en knikken de latjes op de spanten niet. Ook zie je gelijk of de spanten "stroken", dus niet uitsteken of invallen. Zie dat Willie ook al reageerde. Succes ermee verder. Gr. Klaas.

Thanks voor de tips Willie en Klaas. Ik had de spijkertjes er in geslagen met de kop er ca. 1 mm boven het hout dus kon ze er weer makkelijk uithalen met een tangetje. Het tikken met een hamer op het schip en deze minuscule spijketjes voelde wel bijna letterlijk als met een kanon op een mug schieten... En is ook niet risicoloos denk ik. Ik zal de knopspelden zeker proberen!

Dat schuren zou ik met de hand doen (wat geloof ik ook aangeraden wordt). Een machine gaat meestal veel te hard en zal je spanten te ver wegschuren en de vorm beinvloeden. Ik geloof dat de techniek "verjongen" heet :)

Dat schuren zou ik met de hand doen (wat geloof ik ook aangeraden wordt). Een machine gaat meestal veel te hard en zal je spanten te ver wegschuren en de vorm beinvloeden. Ik geloof dat de techniek "verjongen" heet :)
THanks, ik heb inmiddels wel een schuurmachine die je ook op heel laag toerental kan laten draaien. Verder heb ik inmiddels de correctie van de spanten uitgezaagd en gelijmd. De kwaliteit van het hout lijkt wel slechter te zijn en snel te splijten... Moet nu dus gaan beginnen met het beplanken en dat lijkt toch wel moeilijk te zijn. Ik lees ook over het weken van de plankjen om ze in de juiste vorm te krijgen, vooral bij de boeg en achtersteven noodzakelijk. Durg er nog niet goed aan te beginnen...

IMG_20191231_113509.jpg
IMG_20200101_145355.jpg

Laatst bewerkt:
Ik wens je succes ;) ben hierom nooit aan houtbouw begonnen. Sorry, klinkt niet erg bemoedigend van mij. Maar er is hier genoeg kennis en kunde die jou verder kan helpen!

Klaas, Denk dat de scherpe romp van de Titanic niet de moeilijkste romp heeft om te beplanken. Kijk eens hier of er bruikbare info bij staat.
https://modelbrouwers.nl/media/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf
Zorg dat je aan beide kanten van de romp gelijk opbouwt. Dat voorkomt krom trekken. De meeste plankjes zullen er wel droog opgaan. Succes verder. Gr. Klaas.

THanks, ik had dat document inderdaad al gezien. Het taps schuren van de plankjes op ze passend te krijgen lijkt me niet echt te doen.... Heb het met een stanleymes geprobeerd maar dat ging ook niet goed. Ben wel in het diepe gesprongen met dit pakket volgens mij... :eek::D

ps. Wat een ontzettende old school smiley trouwens!!

....Ik lees ook over het weken van de plankjen om ze in de juiste vorm te krijgen, vooral bij de boeg en achtersteven noodzakelijk. Durg er nog niet goed aan te beginnen...

Klaas, er zijn diverse manieren om de beplanking soepeler te laten buigen.

1)stomen. Boven een ketel kokend water houden. Hoelang? Dat hangt van de dikte en soort hout af.
2)weken. tik ergens een stuk Pvc-pijp met een einddop op de kop, vul 'm met water en zet daar een aantal latjes in te weken. Hoelang? Wederom hangt dat van de dikte en het soort hout af.
3) weken in water met ammonia. Zelfde procedure als 2, maar het gaat wat sneller.

Voor alle drie de procedures geldt:
- eerst uitproberen op een stukje resthout.
- als het hout soepel genoeg is, METEEN aanbrengen en goed vastzetten met de hiervoor genoemde kopspelden, lijmtangen, post-elastieken, verbogen paperclips, knijpers en wat je nog meer nuttig acht als hulpgereedschap.

Ik laat mijn planken gewoon tijdens het beplanken lekker in een emmer water staan. Het buigen doe ik waar nodig met een plankenbuiger.
Na een paar planken krijg je er handigheid in en maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Hier staat een hele goede: http://www.kolderstok-models.com/accessoires.html maar er is ook veel goedkopere van Artesania Latina en die doet het ook prima maar is nogal fragiel.

Leuk en mooi project en zal je dan ook zeker gaan volgen.

Thanks, ik zal alle tips goed bestuderen en meenemen... Ik kijk ook een paar Youtube filmpjes over het beplanken. Het valt me op dat ik in een PDF tutorial las dat de planken aan de bovenkant afgeschuind moeten worden terwijl ik in een video tutorial lhoorde dat dit juist aan de kielkant moest gebeuren... Iemand hier advies over? Het afschuinen lukt niet echt met een stanleymes, is het te doen met schuurpapier?
Ik zag inderdaad een plankenbuiger in actie op de video maar die werkte met een soort mesje waarmee je inkelingen maakte. Leek me een vrij botte methode, maar wannee rik zoek op Artesania Latina wordt die wel gevonden: https://www.hobbytools.com.au/artesania-latina-plank-bender-with-2-blades/
Lijkt me niet elektrisch, is dat wat je bedoelt?

Dit wordt nog ene flinke operatie, maar ff kijken welke spullen i ga aanschaffen. Liefst niet de duur want ik denk dat dit mijn enige model gaat worden :)

Qua gereedschap wat ik zelf noodzakelijk vind:
*plankenbuiger
*zap a gap medium
*houtlijm
*goede pincetten
*diamantvijltjes
*bijna vergeten: handboor + boortjes ( https://www.ebay.nl/itm/Semi-automa...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 )
Ik moet helaas ook op de kosten laten en haal dan ook het meeste via ebay. diamantvijltjes en pincetten vind je makkelijk voor 1 tot 5 euro. Wereldwijd zoeken en prijs +verzendkosten laagste bovenaan en veel plezier :)

Laatst bewerkt:
Back