Alweer een Batavia bouwverslag….

Zeker bedankt voor je reactie en uitleg. Ook de tip over de houtlijm zal ik niet vergeten... Wetende dat het nog wel even duurt voordat ik me aan deze uitdaging ga . Kijk er wel naar uit. Tegen die tijd maar verder in verdiepen. Oh trouwens het verouderen heb je daar ook nog een tip voor? Kan wel wat dingen verzinnen om het vies te maken maar zal vast een professionelere manier bestaan ;). Thanks. Groeten tim
Het enige dat ik kan verzinnen is een bad van sterke thee, maar daar zul je mee moeten experimenteren.

Hout verouderen kan met azijn waarin wat staalwol zit. Wel eerst testen want verschillende houtsoorten reageren heel verschillend.
Zeilen kan je kleuren met thee.

Hoi Christiaan, na mijn Barentsz romp dacht ik er al bijna te zijn…. toen begon het eigenlijk pas! Als je alle bouwuren op telt lijkt het wel gekkenwerk….;-) Ik zag op een buitenlands forum dat Ab Hoving van tevoren (of gelijktijdig) complete masten buiten de boot om samenstelt. Dit lijkt me een aardige tijdsbesparing, zeker omdat je dan overal goed bij kan. Ik ga daar straks zeker over nadenken.

Ik heb de masten en ra's bij de bouw na de Barentsz inderdaad compleet naast de boot gebouwd, incl alle blokken. Je kunt dan veel nauwkeuriger werken. En het model zonder zeilen gemaakt, dat scheelt ook weer ;-)

Het enige dat ik kan verzinnen is een bad van sterke thee, maar daar zul je mee moeten experimenteren.
Ik doe het met eikenhoutsnippers in kokend water. Daar doe ik de zeilenstof in en dan een langere tijd laten staan. In het eikenhout zit tanine (looizuur), en dit zorgt ervoor dat het katoen van het zeil donkerder wordt. In zwarte thee zit ook tanine, maar wel een stuk minder dan in eikenhout.Het woord tanen komt dus van de tanine.
Ik kan de zeilstof ook weer niet te lang in het bad met snippers laten staan, want dit kan na verloop van tijd het dunne katoen aan gaan tasten.

Laatst bewerkt:
IMG_7530.jpeg
IMG_7532.jpeg

En weer wat verder… de rode latjes binnen in de geschutspoorten heb ik van te voren aangebracht en daarna heb ik de beplanking gedaan. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk beter de gaten kunnen uitvijlen op de aangebrachte beplanking zoals bedoeld in de beschrijving, maar ja je moet ook wat kunnen uitproberen….:koud:

Daarna aan de berghouten begonnen. Zoals eerder verteld heb ik bij dit model wat problemen gehad met de beplanking van de boeg; deze liep meer omhoog als de bedoeling was op tekening. Aangezien de slooiknieën door moeten lopen op de berghouten heb ik alles uit de kast moeten halen om deze op de goede plaats
IMG_0653.jpeg
IMG_0652.jpeg
IMG_7537.jpeg
te krijgen…

En weer wat verder… de rode latjes binnen in de geschutspoorten heb ik van te voren aangebracht en daarna heb ik de beplanking gedaan. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk beter de gaten kunnen uitvijlen op de aangebrachte beplanking zoals bedoeld in de beschrijving, maar ja je moet ook wat kunnen uitproberen….:koud:
Hoi Ronald, ja ik heb het op dezelfde manier gedaan als jij nu. En de onderdelen welke uit de planken kwamen heb ik verzameld zodat ik later daar de luiken van kan maken.
Ook het schilderen van het rood leek me op deze manier "makkelijker".
Ziet er strak uit ook. :thumbsup:

Ik doe het met eikenhoutsnippers in kokend water. Daar doe ik de zeilenstof in en dan een langere tijd laten staan. In het eikenhout zit tanine (looizuur), en dit zorgt ervoor dat het katoen van het zeil donkerder wordt. In zwarte thee zit ook tanine, maar wel een stuk minder dan in eikenhout.Het woord tanen komt dus van de tanine.
Ik kan de zeilstof ook weer niet te lang in het bad met snippers laten staan, want dit kan na verloop van tijd het dunne katoen aan gaan tasten.
Dit was een fles met helder water. Hierin staan de latjes te weken voordat ik ze ga buigen.
Inderdaad geeft het eiken latje een mooi kleurtje af tijdens het voorweken en is het water denk ik goed van kleur om een zeiltje te kleuren:)

Bijlagen

• 20250129_193221.jpg
    20250129_193221.jpg
    241,1 KB · Weergaven: 39
Ik dacht dat de gele lat het rahout wordt genoemd en de rode de zetgang?
Volgens mij zijn dit termen voor een boeier. Je hebt nu het bovenste berghout bereikt en daarbovenop komen de gepotdekselde planken (fortuining). Scheepstermen kunnen verwarrend zijn. Niet ieder type schip heeft dezelfde naam voor elk onderdeel. Ook kan het afhangen of een schip in het zuidelijke deel is gebouwd of in het noorden. In welke tijd. Daarbij heb je ook nog eens namen die eigenlijk nooit gebruikt werden.

Volgens mij zijn dit termen voor een boeier. Je hebt nu het bovenste berghout bereikt en daarbovenop komen de gepotdekselde planken (fortuining). Scheepstermen kunnen verwarrend zijn. Niet ieder type schip heeft dezelfde naam voor elk onderdeel. Ook kan het afhangen of een schip in het zuidelijke deel is gebouwd of in het noorden. In welke tijd. Daarbij heb je ook nog eens namen die eigenlijk nooit gebruikt werden.
Bedankt voor je uitleg Stephan, ik moet hierna inderdaad aan de fortuining gaan beginnen.

Back