Alweer een Batavia bouwverslag….

Het ziet er goed uit wat je maakt Ronald. Planken om een dergelijk stompe boeg buigen blijft elke keer weer een bezigheid die veel aandacht vereist. Op het oog zitten ze er goed op. Hooguit lijkt het er op dat je wat vergegaan bent met verjongen. Maak zoals ik al zei: op het oog gaat het prima!

Laatst bewerkt:
Netjes.
Meestal krijg je van stof kriebelhoest en niesbuien.
Van CA lijm enkel prikkende of lopende ogen.

Je masker zeker afgesloten terug in de verpakking bewaren als je het niet gebruikt. Dan geraken de filters minder snel verzadigd.

Hoi Ronald, ook ik heb wat gestoeid met de juiste uitlijning van de beplanking. Aan de achterzijde, de spiegel, daar ben ik ietsje te laag uitgekomen met de eerste plank. Weet niet waarom, want ik had de streepjes op de spanten gevolgd.
Precies 1 plank te laag. Nu moet ik een klein beetje schipperen met de galerijen. Dus iets hoger plaatsen omdat je anders niet uitkomt met je raampartij op de spiegel.
Ik kwam er ook pas twee weken geleden achter. Dus moet je een oplossing bedenken. Misschien iets om even te controleren.

Hoi Ronald, ook ik heb wat gestoeid met de juiste uitlijning van de beplanking. Aan de achterzijde, de spiegel, daar ben ik ietsje te laag uitgekomen met de eerste plank. Weet niet waarom, want ik had de streepjes op de spanten gevolgd.
Precies 1 plank te laag. Nu moet ik een klein beetje schipperen met de galerijen. Dus iets hoger plaatsen omdat je anders niet uitkomt met je raampartij op de spiegel.
Ik kwam er ook pas twee weken geleden achter. Dus moet je een oplossing bedenken. Misschien iets om even te controleren.
Ga ik even checken Clemens, bedankt voor de tip!

Netjes.
Meestal krijg je van stof kriebelhoest en niesbuien.
Van CA lijm enkel prikkende of lopende ogen.

Je masker zeker afgesloten terug in de verpakking bewaren als je het niet gebruikt. Dan geraken de filters minder snel verzadigd.
Ik leg hem inderdaad na gebruik apart. Het rare is dat ik pas uren later last krijg van de niesbuien en kriebelhoest en dat dit dan de volgende dag ook nog het geval is…

Je zet je latten er netjes op! Inderdaad hadden ze in de boeg wat meer horizontaal mogen lopen. Maar dat is natuurlijk een lastige om dat zo te plaatsen. Ik denk ook dat je iets te vroeg bent gaan verjongen. Straks moeten je berghouten ook die huidgangen gaan volgen. Mischien alsnog op dit moment een insteker plaatsen zodat je weer een beetje in de richting gaat komen van horizontaal?

Je zet je latten er netjes op! Inderdaad hadden ze in de boeg wat meer horizontaal mogen lopen. Maar dat is natuurlijk een lastige om dat zo te plaatsen. Ik denk ook dat je iets te vroeg bent gaan verjongen. Straks moeten je berghouten ook die huidgangen gaan volgen. Misschien alsnog op dit moment een insteker plaatsen zodat je weer een beetje in de richting gaat komen van horizontaal?
Of het voorste deel eraf halen en als nog alles wat een berghout moet worden op volle breedte plaatsen. Nu kan het nog.

Ik leg hem inderdaad na gebruik apart. Het rare is dat ik pas uren later last krijg van de niesbuien en kriebelhoest en dat dit dan de volgende dag ook nog het geval is…

Als je pas later en de volgende dag deze symptomen hebt, kan het zijn de je last heb van isocyanaten die in de (CA) lijm kunnen zitten.
Zo ja, ook handschoentjes aandoen... of gewoon stoppen met die lijm.
Best eens uittesten waar je last van hebt.
De lijm of het stof

Ik was maar gewoon productie arbeider op een chemische fabriek. Maar heb wel wa ervaring met die spullen.

Ps
Dit zit in veel dingen
PU schuim is ook zoiets.

Na een tijdje rustig aan gedaan weer een stukje verder gekomen met de romp. Ik ben inmiddels overgestapt op het gebruik van UHU Hart lijm en daarbij zijn m’n gezondheidsproblemen voor een groot deel verdwenen. De onderkant is nu volledig beplankt waarbij er weer keuzes moeten worden gemaakt: laat je de planken nog wat “karakter” tonen of schuur je alles totdat het niet meer beweegt?…. Afgelopen modelbouw expo in Amsterdam was ik het meest onder de indruk van de modellen van aan Hoving, zo mooi doorleefd! Hij maakt hierbij veelvuldig gebruik van verfeffecten en bouwt bewust “slordigheden” bij zijn modellen in. Ik moet zeggen dat ik zelf in de ban ben geraakt van het echte eikenhout en zoveel mogelijk gebruik wil maken van Deense olie. Het blijft daarom erg leuk om op dit forum alle Batavia’s te volgen met ieder z’n eigen uitvoering!
IMG_7504.jpeg
IMG_7520.jpeg
IMG_7522.jpeg
IMG_7524.jpeg

Slim om die zeilen nu al te maken. Bij de bouw van de Barentsz ben ik daar erg lang mee bezig geweest en dit zijn heel wat meer zeilen die je moet maken
Hoi Christiaan, na mijn Barentsz romp dacht ik er al bijna te zijn…. toen begon het eigenlijk pas! Als je alle bouwuren op telt lijkt het wel gekkenwerk….;-) Ik zag op een buitenlands forum dat Ab Hoving van tevoren (of gelijktijdig) complete masten buiten de boot om samenstelt. Dit lijkt me een aardige tijdsbesparing, zeker omdat je dan overal goed bij kan. Ik ga daar straks zeker over nadenken.

Hoi Ronald. Ben erg benieuwd hoe je de zeilen maakt. Weet je of er een instructie beschikbaar is?
Hoi Timber, in tegenstelling tot de reeds voorbedrukte zeilen van m’n Willem Barentsz bootje zat er bij de Batavia een “getaand” stuk laken in de bouwdoos. Ik heb deze op de zeiltekening gelegd en overgetrokken met potlood. Daarna de uit te knippen randen met verdunde houtlijm ingesmeerd en uitgeknipt (het rafelt dan niet en knipt heel makkelijk). Vervolgens de vouwranden omgeslagen en dubbel gestreken. Toen het meegeleverde lijkentouw rondom vastgenaaid met kleine lusjes op de hoeken. Als laatste de met potlood getekende banen gestikt. Dit laatste is het echte monnikenwerk omdat ik geen vertrouwen in de naaimachine heb en dus alles met de hand moet doen…. Ondanks dat het laken was getaand vind ik dit (en het touwwerk) nog wat te licht en schoon dus ook hier straks weer het dilemma verouderen of niet. Hopelijk kun je hier wat mee?

Na een tijdje rustig aan gedaan weer een stukje verder gekomen met de romp. Ik ben inmiddels overgestapt op het gebruik van UHU Hart lijm en daarbij zijn m’n gezondheidsproblemen voor een groot deel verdwenen. De onderkant is nu volledig beplankt waarbij er weer keuzes moeten worden gemaakt: laat je de planken nog wat “karakter” tonen of schuur je alles totdat het niet meer beweegt?…. Afgelopen modelbouw expo in Amsterdam was ik het meest onder de indruk van de modellen van aan Hoving, zo mooi doorleefd! Hij maakt hierbij veelvuldig gebruik van verfeffecten en bouwt bewust “slordigheden” bij zijn modellen in. Ik moet zeggen dat ik zelf in de ban ben geraakt van het echte eikenhout en zoveel mogelijk gebruik wil maken van Deense olie. Het blijft daarom erg leuk om op dit forum alle Batavia’s te volgen met ieder z’n eigen uitvoering! Bekijk bijlage 607451Bekijk bijlage 607448 Bekijk bijlage 607449Bekijk bijlage 607450
Het ziet er keurig uit je romp. Inderdaad altijd de vraag hoever wil je een romp schuren?
Met gebruik van olie toch zover schuren dat alle lijm weg is. Als je plankjes iets ongelijk zijn zitten daar vaak de lijmresten die dan extra zichtbaar worden met een olie of lak.

Het ziet er keurig uit je romp. Inderdaad altijd de vraag hoever wil je een romp schuren?
Met gebruik van olie toch zover schuren dat alle lijm weg is. Als je plankjes iets ongelijk zijn zitten daar vaak de lijmresten die dan extra zichtbaar worden met een olie of lak.
Bedankt, hou ik in de gaten!

Hoi Timber, in tegenstelling tot de reeds voorbedrukte zeilen van m’n Willem Barentsz bootje zat er bij de Batavia een “getaand” stuk laken in de bouwdoos. Ik heb deze op de zeiltekening gelegd en overgetrokken met potlood. Daarna de uit te knippen randen met verdunde houtlijm ingesmeerd en uitgeknipt (het rafelt dan niet en knipt heel makkelijk). Vervolgens de vouwranden omgeslagen en dubbel gestreken. Toen het meegeleverde lijkentouw rondom vastgenaaid met kleine lusjes op de hoeken. Als laatste de met potlood getekende banen gestikt. Dit laatste is het echte monnikenwerk omdat ik geen vertrouwen in de naaimachine heb en dus alles met de hand moet doen…. Ondanks dat het laken was getaand vind ik dit (en het touwwerk) nog wat te licht en schoon dus ook hier straks weer het dilemma verouderen of niet. Hopelijk kun je hier wat mee?
Zeker bedankt voor je reactie en uitleg. Ook de tip over de houtlijm zal ik niet vergeten... Wetende dat het nog wel even duurt voordat ik me aan deze uitdaging ga . Kijk er wel naar uit. Tegen die tijd maar verder in verdiepen. Oh trouwens het verouderen heb je daar ook nog een tip voor? Kan wel wat dingen verzinnen om het vies te maken maar zal vast een professionelere manier bestaan ;). Thanks. Groeten tim

Back