align trex 500 3g fbl

Ik heb toch het vermoeden dat Align niet zo'n goede software heeft als de Vbar. Mikado blijft voorlopig wel koploper op flybarless gebied.

Daar ben ik het ook mee eens, alleen zeg nu zelf, voor 90% vd vliegers zal de Align 3G ook volstaan en dan heb je wel een goedkopere set en een relatief eenvoudige setup.

Wat mij aanspreekt vd 3G is dat je GEEN pc interface nodig hebt, je kan dus een en ander instellen in je zender of op de unit.

Ik vind de Vstabi V4 ook zekers mooi, maar al dat instellen aan de PC wordt je ook simpel van, mijn 600 was vrijwel in 1x goed maar de 500 met d Mini V krijg ik nog steeds niet goed.

Als Align dus een out of the box werkende oplossing heeft dan gaan ze daar wel mee scoren.
Hij is dan wel niet beter dan Mikado maar meer dan goed genoeg voor de meesten van ons.

Ik zag net ook een ander Duits systeem -= BEASTX - BE ABSOLUTE STABLE =-

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil ook nog wel even reageren, ik ben wel blij met de diversiteit van FBL producten en wie de beste heeft is ook geheel afhankelijk wat je zoekt. Door dit soort discussies wordt het wel duidelijk wat je van een systeem kunt verwachten. Tijdens de test vlucht met de 600N met G3 set van MvD Michael dus, kwamen we er al snel achter dat het Align systeem aardig alles bij het oude weet te houden qua instellen in je zender dan, geen extra kastjes of computer de heli vloog eigenlijk vrij snel zoals je het al gewend was maar nu stabieler. Ik denk wel dat die gene die er wat meer tijd aan wil besteden, er met een v-stabi meer uit is te halen qua vlieg gedrag. Kortom er word veel voor ons hobbyisten bedacht, zodat we ons niet hoeven te vervelen.

Zaterdag ga ik mijn 700N met G3 invliegen ... :-)

Wat natuurlijk echt mooi zou zijn is deze situatie:

Ontvanger met ingebouwde FBL en Regelaar/Governor (CYB heeft dit volgens mij alleen dan met een satteliet net als Mikado)

Maar dan de unit vanuit de leverancier van de zender komt, dat ze het dan vervolgens zo maken dat je met je zender ook de ontvanger kan programmeren en dus alle FBL en Motor aansturen, zeg nu zelf de hiudige setup in de zender gaat nergens over, je kan alleen "gains" instellen.

Stel je voor dat je een FBL en Governor menu in je zender hebt voor je limits, toeren en ga zo maar door :)

misschien een domme vraag... maar zijn dat potmeters op de 3G of werkt ie met een klik systeem dat je b.v. x aantaal standen hebt? want een potentiometer lijkt me niet echt een goede idee.

Persoonlijk ben ik het daar helemaal niet mee eens. V-Stabi 4.0 is supersimpel af te stellen met de PC. Ik geef er de voorkeur aan tegenover het Align systeem waar je met één knopje en een hoop lichtjes de boel moet afstellen...in ieder geval, ik heb vandaag mijn staartservo binnengekregen dus ik ga vanavond mijn FL760 afstellen. Dan is het enkel nog wachten op de regelaar en dan zal ik het vergelijk kunnen maken...

Ik gaf bijvoorbeeld ook de voorkeur aan een Spartan met PC-module boven de Align GP750 waar je ook met de knopjes moet werken...

Ja,je wilt je laptop ook niet voor Jan met de korte achternaam mee naar
het veld nemen.:rolleyes:

nwolsink zei:
Stel je voor dat je een FBL en Governor menu in je zender hebt voor je limits, toeren en ga zo maar door

Futaba heeft dat geprobeerd, de FF9 heeft een governor en een gyro menu dat als je het combineert met de GY401 of beter en de GV1 alle programmeeracties in de zender doet (Bij de GV1 moet je wel je tandwielverhouding invullen). Kritiek daarop was dat je dan weer alleen Futaba kan gebruiken... En zo is er altijd wel wat te piepen ;)

Volgens mij is alle waarde naar zijn geld, als je gewoon zonder stokkie wil vliegen en je vind de instellingen goed lekker Align oid kopen. Ze zullen, net zoals met de heli's, wel een groot aandeel in de middenklasse pakken me dunkt. Wel oppassen dat Align geen Microsoft van de heliwereld word, anders word het zo saai op het veld ;)

Ik heb de 3G inmiddels op mijn 700 en ik ben er heel tevreden over.
In/afstellen is vele malen eenvoudiger dan Vstabi (niet dat dit moeilijk is maar toch)

Wat ik een groot voordeel vind is dat je alles met je zender en de unit kan instellen, je gebruikt gewoon je swashmix voor de cyclic travel en je endpoints voor je piro rate.

cyclic gains stel je in met de 2 potmeters en de tailgain met de gyro menu op je zender.

Instellen van de unit zelf is 2x het "menu" doorlopen, 1e keer voor Cyclic 2de keer voor je staart en that's it.

Met Vstabi moest ik in de afstelfase iedere keer weer met de PC erbij als je iets wilde aanpassen, nu was het 1 vlucht met een paar landingen omdat je alles op de zender en unit (eenvoudig) kan aanpassen.

Voor mijn vliegen voldoet de 3G meer dan voldoende, ik kan dan ook geen piro moves.

Van mij krijgt ie "Two thumbs up"

ik denk dat 3G gewoon zo een beetje voor 80% van de mensen prima werkt, alleen als je echt beide gaat pushen kom je tegen de beperkingen van 3g aan. voor de meeste sport vliegers en mild 3d van af en toe wat flips en rol zal het geen verkeerde keuze zijn. Ik heb zelf 2 vbar en ik vind dat optimizer gewoon veel geld waard.

bij wat betere gyros zoals spartan kun je je acceleration en stop gain gaan instellen. Dat heb je ook op vbar. Voor staart maar ook op de kop. Als je optimizer aan zet past hij zelf de waardes aan. Dus doe je een paar pioreten en flips en rols en hij stelt alle waardes bij voor staart en de kop. Zo heb je eerst wat wag en bounce en na 1 vlucht is het allemaal door optimizer bijgesteld en vliegt 100% goed :)

Dat maakt hem meer plug en play. Zonder doet ie het ook, maar met optimizer kun je je gains meer verhogen en heb je een toch meer "optimale" heli.

Back