algemeen teamC topic

Inmiddels flink georienteerd naar de mogelijkheden voor de Minion kit, en ik wou vragen wat jullie van de volgende setup vinden:

Motor:
BRUSHLESS 1/10 SET MET 60A REGELAAR EN 4 POLIGE MOTOR
Deze brushless set is uitgevoerd met een extra sterke 60A regelaar, en is zeer geschikt voor alle soorten 1/10 auto's, ook onder zwaardere belasting zoals 4WD off-road. De regelaar is voorzien van een koelventilator, en is bovendien intern beveiligd met een temperatuur afslag, wegvallen van stuursignaal en motor blokkering.
Deze set bestaat uit:
een brushless regelaar, specificaties:
cont. vermogen 60A, burst 380A
BEC output: 6V 2A
geschikt voor: 5 - 10 cell NiMh, of 2 - 3 cell Lipo
afmetingen: 27x31x28mm, gewicht 60 gram
Brushless Motoren:
motor as 5mm, aan het eind afgeslepen naar 3.15mm voor montage van een normaal tandwiel
magneetpolen: 4. Een 4 polige motor is spectaculair snel en sterk (veel sneller dan een normale 2 polige motor met gelijk KV getal en loopt mooier
Keuze uit twee specificaties:
super snelle 4350 KV motor (toeren per volt), geschikt voor on- en off- road. In een toerwagen kun je met een 3 cellen lipo makkelijk 120 km/u en meer halen. Maar denk dus ook om de bijbehorende slijtage aan de transmissie van de auto!

En de servo:
HIGH VOLTAGE SERVO, KAN DIRECT GEVOED WORDEN DOOR EEN 7.4V LIPO ACCU, EN GEEFT DAN OOK EXTREME PRESTATIES
Een High Voltage servo is geschikt voor een voedingsspanning van 5 tot 8.4V, en kan dus niet alleen op de normale manier aangesloten worden, maar kan ook direct op een 5 of 6 cellen NiMh accu of een 2 cellen lipo accu aangesloten worden, en is dan zowel extreem snel als super sterk. Het voordeel van direct op de accu aansluiten is dat de BEC verzorging van de regelaar nu niet meer belast wordt door de servo.
klik hier voor meer uitleg over high voltage servo's
Deze speciale digitale servo is zowel extreem snel als super sterk
standaard afmetingen (40.3x20x37.2mm) met een aluminium servohuis
High Response Coreless motor met zeer lage massa, extra sterke, lichtmetalen tandwielen, 12 bits 4096 resolutie
prestaties bij 7.4V: snelheid onbelast 0.09sec/60 graden, koppel 21.6kg.cm.

Besturing:
SPEKTRUM 3 KANAALS ZENDER SET, MET ALLE WENSELIJKE MODELIJKHEDEN
3 kanaals Spektrum zender met 20 geheugens, zeer eenvoudig te doorgronden menu-instellingen, Alle mogelijke instelmogelijkheden zoals
einduitslagen links-rechts en volgas-vol rem onafhankelijk van elkaar
Dual rate = uitslag begrenzing links-rechts in gelijke mate
exponentieel op alle kanalen = traploos instelbare variabele overbrenging, rond de middenstand is een bepaalde verdraaiing van het stuur een kleine stuuruitslag voor meer controle tijdens rechtuitrijden, naarmate je verder draait, wordt de stuuruitslag naar verhouding steeds groter voor het nemen van scherpe bochten
mixfunctie op alle kanalen = bij een crawler met achterwiel besturing kun je de tweede stuurservo op kanaal 3 koppelen aan kanaal 1, en door de instellingen van kanaal 3 te veranderen (einduitslag, exponentieel, reverse etc) kun je de achterkant op een andere manier laten sturen dan de voorkant. Of je mixt de standaard gas/rem servo op kanaal 2 met een tweede remservo voor de voorschijfremmen op kanaal 3, en dan kun je de rembalans en de manier van remmen van de voorrem aanpassen.
Alle functie knoppen op de zender kun je een eigen functie toewijzen, zodat je bv de knop onder je duim kunt gebruiken om de mix instelling onder het rijden naar wens te veranderen
de DX3c is voorzien van een SD slot voor software updates,
er zitten 2 extra rubber grepen bij met verschillende dikte, zodat je in totaal kunt kiezen uit 3 greepdiktes
De zender is ligt lekker in de hand, en o.a. doordat er maar 4 AA penlites in gaan, is hij lekker licht.
De DX3C wordt geleverd inclusief een SR300 ontvanger, maar zonder servo's
De meegeleverde ontvanger is geschikt voor spanningen tussen 4.8 en 9.6volt, en kan dus ook direct op een 2 cellen lipo accu aangesloten worden in combinatie met high Voltage servo's

Wat denken jullie ervan? :D

Heb weinig tijd om het hele verhaal door te lezen, maar wat voor motor/ESC-set is dit? Ezrun / Carmaxx?

*edit* Dit moet een Yellow RC (Rush) setje zijn als ik het goed lees.

En wat voor servo? Ik zou niet weten waarom je een high voltage exemplaar zou nemen, ik zou gewoon een servo nemen met minimaal 6kg/cm koppel, en een snelle responstijd (onder de 0,20 seconden / 60 graden). Heb zelf een Savox servo met metalen tandwielen, 7.2 kg/cm, en dan ben je voor minder dan 3 tientjes klaar bij PK Racing, en dan heb je een prima servo.

Spektrum spul schijnt prima te zijn, wil ik zelf ook nog aanschaffen dit voorjaar.

high voltage is niet goed. omdat een regelaar niet meer als 6volt en ±3 amp uitgeeft aan een servo.
tussen de 6.5 en de 10 kg is meer dan genoeg en dan gewoon een 6v servo.
de savox 1251 is een aanrader.

Is het normaal dat een vleugel van de Minion bij 1 crash in 6 stukken ligt? Een klein sprongetje liet de auto op zijn dak belanden, en weg spoiler...

M Pinkster, de servo wordt rechtstreeks vanaf de lipo gevoed, zie onderstaande toelichting:
Dan kan zowel de ontvanger als de servo rechtstreeks door de (2 cellen) lipo accu gevoed worden, en hoeft het BEC systeem van de regelaar dat niet te doen. Bij sterke servo's kan het voorkomen dat het BEC systeem van een regelaar niet sterk genoeg is om de hoge piekstromen van een sterke servo op te kunnen wekken, waardoor haperingen in de besturing op kunnen treden. Met een High voltage servo gebeurt dat niet. Bij de Spektrum kan dat zonder meer toegepast worden, bij de LRP kan dat niet zonder er speciale trucs bij uit te halen.

Tjah, het kan... Volgens mij is het onnodig, en ga je onnodig capaciteit van je accu claimen. Ik zou een 20kg servo eerder in een vliegtuig of bigscale verwachten, maar ik weet het niet zeker ;)

Even een vraagje aan de experts, kan de slipper van de T4v2 ook in de Minion worden gezet? De motor mount is hetzelfde, en gezien de modulaire opbouw bij de meeste modellen, waarbij zelfs 2WD auto's onderdelen van de 4WD auto's gebruiken, zou je verwachten dat de slipper een drop-in vervangbaar onderdeel is voor de simpele spur.

ja hoor dat gaat prima passen.

Even hierop terugkomend, als ik de handleiding van de Minion vergelijk met die van de t4v2, dan gebruikt de slipper ook anders gevormde drive cups. Het is op de plaatjes lastig te zien of de opening in de drive cup echt gelijk is, en de T4v2 gebruikt op de centrale as CVD's ipv gewone dogbones.

nog mensen geitreseerd om naar marum te komen de 24e naar de manege race.
er zijn veel team.c autos aanwezig.
kom gezelig racen op een leuk baantje.:)

Haha, bedankt voor de uitnodiging maar dat is mij iets te ver vanaf onder Rotterdam ;)

Inmiddels een servo gekocht, 25 euro voor een simpel servotje, goed om te beginnen en upgraden kan altijd nog, nu alleen nog motor servos en lipos :)

Haha, bedankt voor de uitnodiging maar dat is mij iets te ver vanaf onder Rotterdam ;)

Inmiddels een servo gekocht, 25 euro voor een simpel servotje, goed om te beginnen en upgraden kan altijd nog, nu alleen nog motor servos en lipos :)

Ik vind 25 euro best aan de prijs voor een simpel servo'tje, welke is het dan?

En je bedoelt waarschijnlijk dat je naast de motor en lipo's nog een ESC nodig hebt, of niet? ;)

Ja klopt, maar deze zit bij de motor :)

Servo bij de motor?

Ik haalde trouwens eerder aan dat de vleugel van de Minion zo kwetsbaar is, blijkt geen lexaan maar gewoon plastic. De body ook. Ik ben er alleen nog niet achter of dit ook voor de kits geldt, daar zitten ook reeds geverfde body's bij, vaak, maar bij bijv. de Jekyll is dat er eentje in 1 kleur, dus die zou wel eens gespoten lexaan kunnen zijn.

samen met een kennis zijn we aan het kijken voor een leuke buggy die zowel op de baan leuk rondkomt als waar we redelijk mee kunnen bashen.
Bieden willen we zowiezo een 4wd hebben.

Op dit moment is ons oog gevallen op de TeamC Minion 4wd kit variant.
We hebben beide nog een 3750kv 2-pole 550 sensored motor liggen, was eigenlijk bedoeld voor een 2wd sct maar die is er nooit van gekomen, is dit wat voor in de Minion of is dit overkill?

Back