Algemeen Savage Topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Mattijn, 26 jan 2006.

1. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    De dubbele metalen schijfrem werkt prima maar als je een voldoende sterke gas/rem servo gebruikt dan is de standaard zeker ruim voldoende. Ik heb mijn 4,6 met dubbele schijfrem en mijn X met de standaard schijf maar dan met de hf-2 servo (de normale stuurservo als rem dus) en dat werkt prima, kan ook makkelijk stoppies maken of over de kop gaan.

Dus mijn advies, zorg dat je een goede gas/rem servo gebruikt dan kan je met alle remschijven prima uit de voeten.

2. buism01

buism01 Guest

Ik zal een betere foto maken, maar waar het eigenlijk op neer komt:

Als je naar de steunen kijkt van je bumpers..dan zie je dat deze ook de assen van je veerpoten tegenhouden. Ik heb nu al een paar keer geluk gehad, dat ik alsnog deze assen terug kon vinden, maar je rij plezier is wel even voorbij als je deze assen kwijtraakt.

Mocht je een beetje springen en crashen dan komt het voor dat de steunen van de bumper uit elkaar gaan staan en niet deze assen meer tegenhouden. Ik span een paar tierips om deze steunen om ze bij elkaar te houden en zo de assen in de auto te houden. Een simpele manier, maar doeltreffend.

Cheers

3. buism01

buism01 Guest

Over die man uit Schiedam (Ron, geloof ik). Ik heb eerst zelf een versie gemaakt en dat werkt ook prima. Maar mijn versie had ongeveer alle kleuren van de regenboog. Voor mijn versie heb ik het originele armpje van HPI aangepast. Is ook niet moeilijk.

Ik heb een paarse bij hem gekocht en die bevalt ook goed! Die man uit Schiedam/ marktplaats is trouwens een hele aardige vent die ook erg veel andere onderdelen van HPI heeft. Ook biedt hij voor goede prijzen motoren en dergelijke aan. Heel leuk om met hem te praten!

Al was het alleen maar om hem te ontmoeten...zou ik zo een dingetje bij hem kopen! :p

4. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik gebruik gewoon de standaard enkele epoxy remschijf en de standaard rem/gas stangetjes. Alleen heb ik een sterkere servo erop zitten (Futaba S3305). Kan gewoon vier wielen blokkeren en voorover slaan als het moet.

5. buism01

buism01 Guest

Helemaal mee eens, maar 2 stangetjes/ spaken, stoppertjes en 2 glijdertjes kopen is waarschijnlijk goedkoper. De standaard servo vervangen kan natuurlijk ook. het probleem is dat die namelijk niet sterk genoeg is voor de veer die in het HPI armpje zit.

Ik heb de dual brake, maar ik geloof direct dat de standaard ook prima is!

6. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Meestal is het aan te bevelen een sterkere stuurservo te nemen. De "high torque" servo van HPI kun je dan mooi gebruiken als rem/gasservo. Qua kracht is die nagenoeg gelijk aan mijn servo. De standaard rem/gasservo kun je weer gebruiken als je een achteruitversnelling erop zet (en anders heb je hem gewoon over als reserve).

Dus de investering voor een nieuwe kractige servo om goed te sturen lijkt mij wel gerechtvaardigd en door creatief te schuiven komt alles goed. :wink:

Wat ook goed werkt is de hevel van de rem iets verbuigen. Hierdoor verandert de hoek waarmee je aan het heveltje trekt en kun je het beter afstellen. Zelfs met een standaard servo (HF-1) kom je tot heel aardige resultaten. Hier het hele verhaaltje (van het HPI forum).

7. DEÎFIED

DEÎFIED Guest

Vandaag maar even naar de modelbouwwinkel geweest.
    Ik had namelijk 2 opties: Of een revisiesetje voor mijn HPI 4.6 of een nieuwe motor bestellen.
    Het is uiteindlijk toch maar een nieuwe motor geworden en heb gekozen voor de LRP Z.28R spec.3 en heb er gelijk maar een SPM 4 schoens-koppelingset bij genomen en een SPM Race koppelingsklok. 8)
    Ga het pas inbouwen na de meeting in Houten wanneer mijn HPI blokkie het echt begeven heeft, maar kan haast niet wachten.

De specs. van deze motor liegen er niet om, maar zijn er hier mensen die dit blok op hun Savage hebben? enwat zijn hun ervaringen ermee?

Oh ja, nog 1 vraagje. Zou het verstandig zijn om een verstevigde motorplaat erbij te nemen?

8. neoblader

neoblader Guest

Ey,

Ik heb een lrp .28 spec 1 op m'n savage gehad, nooit problemen mee gehad en liet zich erg makkelijk afstellen. Onderin heeft hij ruim voldoende power en laat ander motortjes ver achter zich maar eenmaal in z'n 2 waren er toch andere savy's met andere motortjes die mij eruit trokken, dit zou natuurlijk ook aan ander factoren kunnen liggen zoals gear ratio enz. De spec 3 heeft zowel onderin als boven in iets meer kracht gekregen.
    Verzwaarde motorplaat is niet nodig denk ik, pas als hij krom is zou ik hem vervangen ;).

Waarschijnlijk ben jij één van de weinige mensen die niet kan wachten tot zijn blokje het begeeft:)

Mvg Tjeerd

9. DEÎFIED

DEÎFIED Guest

Ja, dat klinkt wel raar idd. :)

Maar het gekke is dat mijn HPI blokje verrekte weinig compressie heeft (kan hem heel makkelijk met de vinger ronddraaien) maar dat hij nog loopt als een tierelier.
    Hij trok van de week zelfs nog even wheelies, maar ik denk dat hij niet meer zo hoog in toeren komt omdat hij niet echt lekker meer schakelt.
    Ook het stilvallen wanneer het blokje heet is valt nog reuze mee.

Maar ik ben in ieder geval blij dat ik een goede keuze gemaakt hebt wat betreft de LRP. 8)

EDIT: Kwam er vanochtend ook achter dat mijn standaard motorplaat was gescheurd en nu heb ik deze van HotBodies besteld.
    Maken die koelribben nu echt aanzienlijk uit wat de temperatuur bestreft en is dit een degelijke plaat?
    BTW: Dit is praktisch dezelfde engine plate als de low gravity plate van HPI, maar is wel € 20 goedkoper. 8)

10. buism01

buism01 Guest

Hey kerel!

GELIJK VERVANGEN DIE MOTOR...NIET WACHTEN!!!! :D

Niet om het een of ander, maar ik heb een 4.1 (savage X), mijn broer een 4.6 (savage X), maar op straat trekken we allebei eenvoudig wheelies met dat ding. Als die van jou dat niet doet.....is je 4.6 al redelijk op....ik zou per direct die LRP er in knopen! Wacht er niet mee :lol: want dat kan je MIJ mooi vertellen wat je ervaringen zijn....zodat ik er ook eentje kan kopen :wink:

Mocht dit inderdaad zo een groot verschil zijn.....dan kan ik ook bijna niet wachten totdat mijn HPI te geest geeft! (Al moet ik wel zeggen, dat mijn 4.1 als een dolle idioot loopt!)

Een hint: Ik rij met deze brandstof (Cool Power 25%) en niet met de gebruikelijk tornado 25% (of 16 of 20). Hij klinkt veel beter met Cool Power dan met Tornado en gevoelsmatig zeg ik, dat ie ook sneller acc. De top is vrijwel gelijk. (Ik weet niet waar je woont, maar we kunnen dat wel eens proberen met jou 4.6.) :roll:

11. buism01

buism01 Guest

Slim slim slim,

heel goed! Hoe dom kan iemand zich voelen :oops: Ik heb ook een andere stuurservo en de rest gewoon laten zitten. Ik zet zo direct die HPI stuurservo over naar de rem.....

Over je foto; wel een mooi voorbeeld hoe het eigenlijk moet, maar dan moet je wel je tank willen verplaatsen. Ik zal vanavond mijn versie laten zien. Eigenlijk precies hetzelfde, maar dan met de servo op zijn oude plekkie (hopelijk de sf-2)
    Marc

P.S. wel moet ik zeggen dat ik hoop dat ik nooit zo een teringbende van mijn X maak. Man oh man, wat ziet dat ding er uit!

12. buism01

buism01 Guest

Grip met een savage

Mijn savvy heeft waanzinnig last van onderstuur! Ik heb de volgende zaken aan mijn savage aangepast om m meer overstuur te geven. Ik ben voorlopig niet geslaagd in mijn missie: 8O

- Stijvere demping achter, stijvere veren achter
    - Minder demping voor, slappere vering voor
    - Verlagen van de savage met ongeveer 1 a 1,2 cm

Het resultaat is eigenlijk dat ie niet meer omrolt, wat minder schade oplevert aan de kap en auto. Dat is feitelijk goed, maar hij drukt nog steeds vol door de voorbanden. Ik gebruik nog de standaard savage X banden en zit te kijken naar andere banden. Daar zit hopelijk nog een behoorlijke winst op dat vlak.

Hebben jullie nog ideeen en welke banden zouden jullie adviseren?

Ik zit te denken aan:
    Banden: Bonz, Mulchers, Bowties (allemaal noppenbanden) etc.
    Camber: verstelbare bovenarm voor
    Meer toe in te zetten. (terwijl race savages juist 2 graden toe out hebben)
    Liever geen LCG TVP;s aangezien ik er ook mee wil springen

Gr.Marc

(Ik weet het, ik weet het: eigenlijk stuur ik te scherp in…zodat de banden geen grip houden. )

13. DEÎFIED

DEÎFIED Guest

:D Maar toch rijdt ik er nog wel even mee, maar zodra hij erin zit zal ik de belevenissen wel even melden.
    Als ik me niet vergis heeft de gewone HPI 4.6 2.9 PK bij 35.000 toeren en de LRP Z.28R spec3 3.81 PK bij 33.00 toeren dus bijna 1 PK meer.
    Mag aannemen dat dit toch wel een duidelijk verschil oplevert. 8)

Ik rijd nu nog met modeltechnics 16% maar heb al de nieuwe brandstof van Model Technics besteld.
    Ze hebben namelijk samen met ik dacht HPI Nederland een brandstof ontworpen speciaal voor monstertrucks. MT Qwikfire 25% met extra olie en heb hier al 5 liter van besteld dus ben zeer benieuwd.

14. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Met de Dirt Bonz banden heb je een onwijze grip, ik heb van meerdere al gehoord dat je met deze banden veel minder last van onderstuur hebt. Op mijn X heb ik nog niet gereden met de Sstandaard X banden dus ik heb nog geen vergelijk met de Dirt Bonz.

15. buism01

buism01 Guest

Mijn broer heeft die Bonzies...en die zijn inderdaad een klap beter dan de originele banden. Ik heb nu de revo banden er eens onder zitten. Nog niet mee gereden, maar het smoelt al goed. Hopelijk rijden ze net zo goed als dat ze er uit zien 8)

Ok, zoals ik beloofd heb; de rem/ gas hendel...voor iemand de het mocht boeien. Dit is zelf prima te maken. Mijn eerste versie heb ik tenslotte ook zelf in elkaar gezet en die werkte prima. Had alleen niet van die leuke paarse kleurtjes :oops:

Even vooraf: Mijn savvy is net gisteren door de blubber gegaan.....en ziet er niet uit! Daarnaast heb ik wat ruzie gehad met de bedrading van mijn savvy en dat ziet er ook niet uit........daarom alvast deze waarschuwing!

Here goes:

en dan nog mijn savvy met revo velgen/banden vooral, omdat ik het er zelf wel aardig uit vind zien:

Cheers,

Marc[/img]

16. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    @buism01: het chassis op de foto is een Sportzilla chassis. Die is 1,5 inch langer, zie maar aan de ruimte achter het motorblok. Het verplaatsen van de servo kan ik mij ook niet in vinden, zo hebben de elementen vrij spel :( Als je goed kijkt zie je ook dat het chassis gebroken is ter hoogte van de remhevel.

Maar deze mod werkt echt goed. Je hoeft er niets voor te verplaatsen. Tevens kun je de standaard stangetjes gebruiken zonder het stelschroefje helemaal tot het begin te draaien (met risico op doordraaien). Het heveltje staat na de mod vertikaal en haaks op het stangetje naar de servo waardoor je beter kunt trekken aan de hevel.

17. neoblader

neoblader Guest

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. buism01

buism01 Guest

Ja, die HPI filmpjes zijn wel aardig......al ben ik niet zo kapot van dat stationair draaien, maar goed! (tenminste niet zonder de temp af en toe te meten)

Over niet te spreken over dingen: Ik heb HotBoddies alu dempers onder mijn karretje gekocht. Ik wil iedereen adviseren dat niet te doen; na een middagje springen, sprongen de onderdelen me om de oren! (Ze waren goed gevuld, geen lucht of iets dergelijks) Eerlijk is eerlijk, roll en wegligging zijn wel verbeterd door deze veren.

heel:

niet meer heel:

Jammer, maar helaas!

19. CEN TR4

CEN TR4

Lid geworden:
    9 mei 2005
    Maar de foto's zijn wel erg mooi vind ik!

Maar goed, Ik heb nu das al uuh.. 1,5 maandje een savage X en wil binnenkort toch wel wat gaan verbeteren. Mooier maken kan ik beter zeggen denk ik. Maar nu is volgens mij de kleur van de modelbouw paars ofzo.. :lol: Heel veel merken hebben namelijk paars in hun auto bewerkt. Nu heeft de savage X dus een paarse koelkop, plaatje voor de motor, stukje rubber tussen bocht en demper en nog wat dingetjes.

Maar ik vind de kleur paars niet zo geweldig. Terweil het toch ook mooi kan zijn. Maar als ik nu onderdelen in het alu wil gaan kopen (denk hierbij aan alu luchtfilter, alu body steunen en alu shocksteunen, dan weet ik niet goed welke kleur daar mooi bij is. Als ik paars pak, dan wordt ie nog meer paars en blauw, kleurt dat mooi bij dat soort paars? en chrome, ja dat kan altijd.

Wat zijn jullie meningen daarover?

20. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ze zeggen wel eens: Paars voor de sier, blauw voor de snelheid, zilver/chrome voor degelijkheid. Of dit zo is betwijfel ik, het is net welke kleur je gebruikt voor het eloxeren van je aluminium. Zelf heb ik ook een vreselijke hekel aan dat foute paarse gepimp. Zeker als je een groen Savage ATV met groene schokbreker hebt.

Deel Deze Pagina