Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

NOMAC
NOMAC staat voor Nederlandse Organisatie Model Auto Clubs en is een Nederlandse bond voor de modelautosport zoals de KNAF dat is voor de gewone autosport. Diverse klasses en clubs zijn vertegenwoordigd in deze organisatie en het lijkt mij verstandig om hier alleen het over de BC10 te hebben.

Brandstof circuit 1:10
De on-road 1:10 klasse is op het moment de goedkoopste brandstof klasse welke daarnaast ook technisch heel uitdagend is door het hoge motorvermogen in verhouding tot de grip. Er worden onder de Nederlandse vlag 6 wedstrijden gereden waarvan de 5 beste resultaten tellen voor het kampioenschap en tevens de eindstand als kwalificatie voor de plaatsing van EK's en WK's gebruikt kan worden.

Specs
- 4 wiel aangedreven
- Veelal voor- en achterdifferentieëlen
- 2versnellingsbak
- 2.1cc motor
- De body is een Tourwagen type auto maar ook group-C bodies zijn te koop.
- 0-100km/u kan in 3 seconden
- Topsnelheden op het circuit liggen rond de 100 tot 110 km/u
- Auto's zijn geheel instelbaar en zijn in staat om op vol gas door de smalste bochten te sturen.

Klasses
NK, hierin zitten de 24 snelste rijders van Nederland.
NOMAC, hierin zitten de 30 opvolgend snelle rijders.

Opzet van de wedstrijddag
--Helpersuurtje
Op zondagochtend wordt er tijd gemaakt om de rijders uit de NOMAC klasse de ruimte te geven op de baan. De NK klasse rijders worden verwacht hierbij te helpen. Hiermee maken we de drempel lager om in te schrijven (je kan op zondag nog even trainen) en proberen we het niveau van de NOMAC klasse omhoog te brengen door de hulp van de NK rijders.

--Kwalificaties
De rijder krijgt 4 minuten de tijd om 3 opeenvolgende rondes te rijden. De 3 snelste opeenvolgende rondes worden geteld voor het kwalificatieresultaat.

--Finales
Op verschillende clubs wordt met een half kerstboom systeem gewerkt. Dat gaan we bij de NK en NOMAC klasse ook doen. De 5 snelste rijders staan direct in de finale. De overige deelnemers worden (per 5) verdeeld over sub-finales waarbij er telkens 5 doorstromen naar een hogere finale.

Meedoen?
--Vrije inschrijving
Voor 15 euro kan een rijder meedoen aan een NK wedstrijd om zo aan de sfeer te proeven. De rijders die dit doen worden niet meegeteld in het kampioenschap, daarvoor is een volledige NOMAC licentie nodig. De rijders kunnen zich inschrijven in de NK of NOMAC klasse, waarbij het sectiebestuur kan bepalen dat een rijder in de NK klasse moet rijden (of juist in de NOMAC klasse).

--NOMAC licentie
Om volwaardig mee te doen in het NK of NOMAC kampioenschap en automatisch voor alle wedstrijden ingeschreven te zijn moet je een NOMAC licentie hebben. Het aanvraagformulier hiervoor kan gedownload worden van de NOMAC site.

Meer info:
NOMAC | Nederlandse Organisatie Model Auto Clubs
EFRA
IFMAR

Voor meer informatie mag je ons altijd mailen:
bc10@nomac.nl



 
Laatst bewerkt:
Ik ga zelf ook meedoen aan waarschijnlijk de Nomac Cup.
Ben eigenlijk benieuwd wie dit nog meer gaat doen, dit omdat er nog niet zo veel mensen ingeschreven staan voor de CUP.
Maar goed misschien gaat de rest gewoon per wedstrijd inschrijven.

Zijn namelijk leuke wedstrijden, alleen hoe meer zielen hoe meer plezier:)
 
Ben 3 weken geleden vader geworden en ga het daarom iets rustiger aan doen met racen. Helaas dus geen licentie voor mij dit jaar. Ik hoop wel zeker een paar keer gebruik te kunnen maken van de vrije inschrijving.

Vorig jaar waren er ook niet veel rijders in de nomac cup, maar we hebben toch een erg leuk en spannend seizoen gehad. Desalniettemin hoop ik voor iedereen dat er dit jaar meer rijders zijn, dat maakt het nog leuker.

Iedereen die mee gaat doen alvast heel veel succes en plezier toegewenst!
 
Misschien dat ik dit jaar eens een wedstrijdje meepak om te zien hoe het is om in de nomac klasse te rijden.

M.v.g. Mark
 
bart,ruben,

ik lees dat het sectiebestuur gaat beslissen bij vrije inschrijving of de rijder geschikt is voor de Nomac of bij de Nk dient te rijden. Nu ik dit jaar Nomac ga rijden voor het eerst vraag ik me af wat nu precies het verschil maakt.
Is dat :
rijder heeft reeds eerder NK gereden dan in het NK rijden:cool:
met nog niet eerder gereden maar wel clubwedstrijden gereden dan Nomac.:rolleyes:
Nog nooit wedstrijden gereden dan afgewezen???:(

Mogelijk is daar duidelijkheid vooraf in te geven wat de criteria zijn???

Overigens lekker duidelijk nu de kwali regels, hopelijk wil straks een NK rijder mijn motortje even fijn tunen, hoor het niet zo goed meer namelijk.:mrgreen:

Groeten JW
 
bart,ruben,

ik lees dat het sectiebestuur gaat beslissen bij vrije inschrijving of de rijder geschikt is voor de Nomac of bij de Nk dient te rijden. Nu ik dit jaar Nomac ga rijden voor het eerst vraag ik me af wat nu precies het verschil maakt.
Is dat :
rijder heeft reeds eerder NK gereden dan in het NK rijden:cool:
met nog niet eerder gereden maar wel clubwedstrijden gereden dan Nomac.:rolleyes:
Nog nooit wedstrijden gereden dan afgewezen???:(

Mogelijk is daar duidelijkheid vooraf in te geven wat de criteria zijn???

Overigens lekker duidelijk nu de kwali regels, hopelijk wil straks een NK rijder mijn motortje even fijn tunen, hoor het niet zo goed meer namelijk.:mrgreen:

Groeten JW

Goede vraag.
Feit is dat er geen criteria zijn vast te stellen die sluitend zijn. Dat is ook de reden dat de criteria niet omschreven zijn in het reglement.
Waar we naar kijken is de hoeveelheid ervaring die iemand heeft met het rijden in wedstrijdverband. Is die ervaring er nauwelijks, dan wordt de rijder afgewezen. Rijdt iemand bijvoorbeeld vooraan mee in een clubkampioenschap dan wordt de rijder in het NK geplaatst.

De visie van het sectiebestuur op de vrije inschrijving is dat het een laagdrempelige manier is om rijders een keer mee te laten proeven aan een Nederlands Kampioenschap. Rijders die dus recente brandstof 1/10 NK ervaring hebben zullen dus niet toegelaten worden middels een vrije inschrijving.

Bart.
 
Hallo,

Ik kan nergens het complete nomac 1:10 BC regelement vinden.
Op de nomac site kom je nergens als je gaat zoeken.

Of is het het Efra regelement?

gr.
Peter
 
Ik weet dat de boeken momenteel in de maak zijn, ik ga er van uit dat de PDF's spoedig online komen. Het technisch reglement is vrijwel identiek aan de EFRA maar het wedstrijdreglement is compleet anders geworden.
 
Als Quixotic een paar wedstrijdjes meepakt met de open inschrijving dan kom ik ook nog een paar keer meerijden, eens sfeer proeven en een leuk weekendje racen.
 
Ik had begrepen dat mijn 1:10 leasebak ook wel voor zo'n actie klaar staat, dan wordt het wel NK, ik ben niet zo'n mietje ;)
 
De visie van het sectiebestuur op de vrije inschrijving is dat het een laagdrempelige manier is om rijders een keer mee te laten proeven aan een Nederlands Kampioenschap. Rijders die dus recente brandstof 1/10 NK ervaring hebben zullen dus niet toegelaten worden middels een vrije inschrijving.

Dat geldt dan waarschijnlijk ook voor mensen met recente 1:10 Nomac ervaring?
 
Back
Top