Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

  • Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Standaard zit er een 93t en 104t (0,4) op de F104 (bijgeleverd) met een 25t pinion. Net ff opgezocht in de manual.

Ik zal vanavond even een lijstje maken met wat ik heb :D
 
104 op 25 geeft een verzet van 49,1 dat is dus te hoog. Dan moet je een 20 tands nemen op 104 spur.

Overweeg ook wat je in de toekomst wil doen, voor dat je hele tandwielreeksen aanschaft. Brushless moet je namelijk wel veel zwaarder vertanden, kun je met tandwielen die je voor de Carson aanschaft nauwelijks meer gebruiken.
 
Ik wil naast Top Stock ook een jaartje Tamiya Cup met de F1 gaan rijden maar wel met de Cup Machine er in. Deze motor is toegestaan en het zal voor mij een leerjaar F1 worden. Eigenlijk wil ik een setup waar ik op ieder circuit mee uit de voeten kan maar dat zal een utopie zijn.
 
Let op, er is sprake van een (veel) snellere sensored brushless voor volgend jaar. Dat is nog niet zeker, de organisatie is er nog mee aan het testen. Dan praat je over heel andere roll outs, en de CCM komt dan helemaal niet meer mee, als die nog toegestaan wordt. Ik investeer nu even niks in de aandrijving totdat het nieuwe reglement er is. Ik hoop dat het snel komt, zodat ik de juiste spullen kan aanschaffen en daarmee kan gaan oefenen.

Hugo
 
Misschien is het een idee om een soort 2de klasse bij de formule 1 te doen. Er zijn een aantal mensen die met de cupmachine willen meedoen. Je kan gewoon starten in de b finale maar dat er een soort eigen klassement wordt opgemaakt desnoods zonder prijzen.
 
Dat is een goed idee Erwin, moeten we bij Michael voorleggen.

Ik wil ook best investeren en daarom doe ik het nu met de minimale middelen om toch bij MRC te kunnen trainen met de CCM. Maar ben ook bang dat het te hard gaat met de snellere motor die men wil gaan gebruiken volgend jaar dat we hier als "onervaren F1 rijders" wat problemen mee krijgen. De CCM klasse in de F1 zou dan zeker een mooi alternatief zijn om in te stappen in de F1 als onervaren rijder.
 
Ik ben volgens mij geen onervaren rijder meer. Maar ik rij nog erg graag met de carson cupmachine . Een CCM klasse in de F1 zou voor mij zeker een reden zijn om meerdere tamiya cup wedstrijden mee te rijden.
Op dit moment rij ik bij Rc Hotwheels in Deventer ook nog met de carson cupmachine, en kan nog best aardig met de 21,5T brushless meekomen (ronde tijden met de CCM zijn vrijwel gelijk aan de 21.5T).
 
Ik heb gekeken in mijn tas en het volgende in mijn bezit:

Exotek Spur 73t + 24, 25, 26 en 28t pinion (48dp)
Tamiya Spur 93t en 104t en 25t pinion (0,4)
22t t/m 29t pinions die ik voor de Top Stock gebruik

Ik ben verder niet zo thuis in 0,4 en 0,6 en 48dp en 64dp dus heb enkel er bij gezet wat op de verpakking stond. Wat ik wel weet is dat 0,4 erf fijne tanden zijn en 48dp wat groter.
 
Ik rij zogezegd dus ook met carson motor en gebruik daarvoor de 93 en 104 Tamiya spurs (0,4). Deze fijne vertanding is mooi stil. De tamiya pinions die er bij horen zijn van staal en lijken een eeuwigheid mee te gaan. Ik heb zelf pinions van 21 tot en met 27. dat zou voor een band met een diameter van 63 mm (is geloof ik de diameter van een rubberband, weet ik niet zeker aangezien ik zelf foam rij) betekenen dat je op een roll-out uit kan komen van 39.98 tot en met 57.53mm. Maar het nadeel van deze tandwielen is wel wat marten al aangaf, als je later op brushless over wilt dan heb je er weinig meer aan. Een brushless zal je veel zwaarder moeten vertanden. Dan zijn pancar spurs van 48DP veel handiger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de RcGears app net gedownload. Wieldiameter 65mm en spur 104T
Pinion 22 - roll out 43,2
Pinion 23 - roll out 45,2
24 -47,12
25-49,1
26-51,1
27-53
28-55
29-57

Maar volgens mij zijn de TT pinions 0,6 module, niet 0,4.

Hugo
 
MAdhouse: Ik heb een schema met verhoudingen in excel bestand. Ik kan deze naar je toe sturen. Maar ik kan niet vinden hoe ik je een Pb stuur
 
Rollout: banden diameter x 3.1416=?, delen door spur tanden en dan x pinion tanden= rollout
Rekenmachine is dus voldoende;)
Indien je brushless wil gaan rijden bij MRC is een 17.5 in blinky erg lekker.
Wie weet komt dit dicht in de buurt wat ze volgend jaar bij de Tamiya Cup willen gaan gebruiken;):)

Mvg Roy
 
Thanks allen, ben al een eind op weg.

Wil toch het liefst met de CCM gaan rijden, wil er nog niet te veel in investeren daar ik in 2 klassen wil gaan rijden en kijken hoe dat gaat. Een overstap naar 21.5 of 17.5 zal later in het seizoen ook kunnen als het bevalt en ik misschien beter mee kan komen.
 
Tamiya fijn is 0,4
Tt en originele tandwiel welke voorheen in de F1 bouwdoos zat is 0,6
Pancar en 4wd gebruiken meestal 48dp
Verder is 64dp prima samen te gebruiken met 0,4 anders dan elders op dit forum wordt beweerd, het loopt zelfs iets mooier als je een 64dp pinion op een 0,4 spur gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik met een 104t spur met 25t pinion ga rijden en een 63mm band dan zou ik op 47,58 uit komen. Volgens mij moet dat dan aardig goed komen bij MRC met een Cup Machine er in.
 
Ik heb een F104 Pro v2 bemachtigd en hier wil ik een W van gaan maken. Nu is het enige waar ik tegenaan loop de body, ik vind de McLaren mp 4/5 en Ferrari 643 en een Leyton House erg gaaf. Nu zijn de McLaren en Ferrari wel te koop van Tamiya maar vind die body's toch wel behoorlijk duur.

Zijn er goede alternatieve en vooral stevige body's te krijgen? Daarnaast wil ik dan ook graag een bijpassende voor- en achtervleugel die niet van kexaan zijn maar gewoon kant en klaar.
 
Back
Top