Algemeen electro sleepmeeting draadje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Bertus, 5 okt 2013.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Als je aan de onderkant van je zwever een gaatje maakt ziet niemand dat.
    Het is net wat je wil.
    Persoonlijk vond ik het met klittenband ook goed gaan.
    Je leert erg goed slepen en volgen want ieder foutje lost gelijk het klittenband.
    En risico is er niet.
    Zelf zou ik er altijd voor gaan dat jij als zwever zijnde kan lossen.
    Hetzij met klittenband hetzij met een deugdelijke koppeling.
    Die keren dat ik het mis heb zien gaan wilde beide niet lossen dan heb je een vet probleem.

2. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Ik heb een idee. Eerst maken, dan laat ik het zien. Voorlopig ff geen tijd.

3. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Mijn F3J is voorzien van een strook klittenband. Daarmee heb ik heb verscheidene malen omhoog laten slepen. Een enkele keer ging dat fout in de zin van 'te vroeg los'. En van al die keren leg ik 'de schuld' bij mij zelf. Telkens weer moet ik achteraf concluderen dat ik tijdens het slepen te hoog boven de sleper hing, en dan trek je hem los ... Te weinig gedrukt dus. Opletten dus, en niet met je ogen dicht achter die motorbak aan suffen. :rolleyes:

Ik realiseer me dat dat steeds moeilijker wordt naarmate de zwever kleiner wordt, dan wordt het verschil tussen de eigen snelheid van de zwever en die van de sleper steeds grroter.
    Maar vvoldoende drukken tijdens de sleeptocht lijkt het enige goede devies om hoog te komen mbv. klittenband.

Dirk.

4. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daar hamer ik ook altijd op Dirk.
    Het is voor de sleper ook veel makkelijker vliegen vind ik.
    Voor mijn gevoel kost het ook minder energie om je boven te krijgen.
    Al ben ik altijd een beetje bang voor mijn struts die tussen het stabilo en kielvlak zitten.:p

@ we laten ons graag verrassen Berrie.

Maar ik ga nog snel onze laatste stoel stofferen dan kan ik aan mijn accu/lader koffer verder.

5. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Volgens mij moet het zo zijn dat ook electrozwevers die een keer gesleept willen worden, zonder ombouwen hun kist aan het touw kunnen hangen.
    Ik denk dat klitteband dan toch de meest veilige maar vooral de minst ingewikkelde manier is.
    Zoals ik al zei, nieuw klitteband werkt perfect, en wat kost dat nou per meter, 1,29 bij de Hornbach.

GJ

6. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Niet alle soorten klitteband zijn even sterk of zelfs compatibel.
    Klinkt gek, maar het strookje op de romp moet wel een beetje passen bij het stukje klitteband aan de sleepkabel, anders 'plakken' ze niet goed aan elkaar. Eigenlijk moet je je eigen 'contra' stukje meenemen voor aan de sleeplijn, weet je dat het altijd goed zit.

Sommige klitteband is in de ene richting sterker dan in de andere, daar hebben de 'haakjes' in het harde deel blijkbaar een richting, plak je het verkeerd om kun je er minder goed aan trekken, en lost het nog sneller.

Met het aantal cm klitteband is het ook even spelen, een 100gr kistje heeft aan 1cm al mmeer dan genoeg, een 1.2kilo rudder zwever pak je een cm of 5-7, beetje afhankelijk van het soort klitteband en met een f3j zwever kan het nog ietsje meer zijn.

Soms wordt de klitteband nog wel eens te ver naar voor geplakt, waar de romp wat omhoog buigt. In een normale horizontale sleep wordt het klitteband dan eigenlijk al open/los getrokken.

En als laatste zoals al terecht opgemerkt moet je wat lager achter de sleper hangen. Zeker een rudder only toestel moet behoorlijk drukken. Is even wennen, maar heeft als bijkomend voordeel dat de zwever veeel rustiger achter de sleper hangt. Een rudde toestel wat je hoog achter de sleper laat hangen gaat enorm zwalken, met +-50% down gaat het als aan een touwtje omhoog :)

Met al deze puntjes lijkt klitteband slepen ingewikkeld, maar is het totaal niet. Strookje onder de romp, sleper ervoor en gaan. Vaak met een normaal handstartje voor de zwever (zeker de rudder modellen), mocht het klitteband loskomen land je gewoon weer en probeer je het opnieuw, zo simpel is het. En dikke pret natuurlijk :)

Gerben

7. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik zit er ook over na te denken.
    Is het niet handiger als het mogelijk is het klittenband op de romp te plakken?
    Als het aan de bovenkant van de romp zit wordt het niet vies, en je hoeft minder te drukken.

verstuurd met mijn mobiel

8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Dan moet de sleper een looping doen en hopen dat de zwever loskomt..

9. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Oef, inderdaad foutje van mij.

10. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    We slaan een beetje door. Klitteband werkt. De voorkeur is sleepkoppeling. Zo simpel kan het zijn...

11. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Hallo electrosleep broeders.;)

Ik heb weer even wat nieuws te melden
    Via pb krijg ik net het positieve bericht dat een club een sleepmeeting wil organiseren.
    En dat wel op 10 mei 2014 met een uitloop 17 mei 2014
    Gerben is ook nog met een club bezig gisteren heb ik hem "even" aan de lijn gehad en heb het volgende besproken.
    Dat we graag 1 keer in de maand een e-sleepmeeting willen houden.
    Er zit alleen een "maar" aan, het lijkt mij verstandig dat we Gerben zijn agenda wat wedstrijden betreft ook in de gaten houden want dan kan hij niet slepen.
    Los van zijn gezelligheid hebben we zijn sleep capaciteit nog hard nodig.
    Dat zal dus veel in het voor en najaar zijn.
    Nu zullen er in de toekomst wel meer grotere sleepkisten komen maar op slepers moeten we erg zuinig zijn zowel klein als groot.
    Als alle clubs die een meeting willen organiseren het nu in dit draadje zetten met de data er bij (even kopiëren en plakken zodat de data bij elkaar blijven) kunnen we het op elkaar afstemmen.
    Volgend jaar kan er ook weer een meeting in Wijk en Aalburg gehouden worden.
    Bij ons kan bijna iedere week dus die datum is het makkelijkste.
    Even voor de herhaling misschien maar ik en meerdere forum leden stellen het erg op prijs als de meeting op een zaterdag kan.

Verder ben ik met een zwever bezig misschien heb ik straks ook een zwever om te laten slepen.
    Na het weekend komt er nieuws hierover denk ik (lees hoop ik).

Het leek mij verder leuk om een naam te verzinnen voor de electro sleepmeetings.
    Welke creatieve naam zou nu eens leuk zijn? (dan hoef ik dat lange woord niet iedere keer in te kloppen;))

12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik kan ook wel een Rascal 110 kopen maar dan heb ik een ruimteprobleem in de auto.
    Dus... wie weet er een goedkope gesloten aanhanger, maximaal 750 kilo (B-rijbewijs) en een interne lengte van minimaal 250 cm.
    Maar wel goedkoop!!!

GJ

13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Gert Jan

Je mag met een B rijbewijs volgens mij wel meer trekken als de 750 kilo.
    Als je auto het mag trekken (staat op deel 3) mag je maximaal het ledig gewicht van je personen auto trekken.
    Als je dus een auto van 3000 kilo heb en hij mag het trekken kan je dus een aanhanger van 3000 kilo trekken.
    Mits het totaal gewicht maar niet boven de 3500 kg uit komt.
    Heb je een auto van 600 kilo dan mag je niet zwaarder trekken dan 750 kilo.
    2 jaar geleden was dat tenminste nog zo toen moest ik het zeker weten en heb de politie gebeld (ze moesten het zelf ook eerst 3 keer lezen voor ze antwoord konden geven)

Hij heeft alleen een appart kenteken nodig en daar zullen ook wel weer kosten aan verbonden zijn.:(:(

14. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    OK, dan wordt het een aanhanger met een maximaal gewicht van 1425 kilo, dat weegt mijn auto leeg.

GJ

15. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Hoi Bertus,

Gezien je enthousiasme voor het electrosleepmeeting lijkt het me een goed plan dat jij de centrale coordinatie een beejte gaat doen, als je dat leuk lijkt natuurlijk.
    Nu het de electrosleepmeeting een groot succes worden en er steeds meer belangstelling komt, is het wel handig dat er 1 aanspreekpunt is om te zorgen dat de meetings een beetje verdeeld blijven over het jaar en er geen 2 meetings op dezelfde dag gepland worden, dat zou zonde zijn.

Dus ik nomineer: Bertus :):)

Voor nu staat er in de planning:
    9 November - Dalfsen (uitwijk 16 November, organisator GJVO)
    midwinter - Dalfsen (slepen in de sneeuw, datum wordt bekend als er sneeuw ligt, organisator Gerben/GJVO)
    April(?) - Enkhuizen/Pegasus (Organisator Ariel)
    10 Mei - Vught (uitwijk 17 Mei)
    datum nog te bepalen - Wijk en Aalburg (organisator Bertus)
    datum nog te bapalen - Berlicum (SRS)

Nu al een mooi lijstje :)
    Als er iemand het ook leuk zou vinden een electrosleepmeeting te houden, gewoon doen! Even kortsluiten met het bestuur en iom Bertus een datum prikken ;)

Bertus: houdt vooral geen rekening met mij. Het wedstrijdseizoen heeft voor mij persoonlijk gewoon prioriteit en dat loopt van maart t/m oktober.. Omdat het dit jaar een beetje stillag met e-slepen heb ik het feestje weer een beetje op gang gebracht door jou en SRS te vragen om een sleepmeeting te organiseren, maar nu loopt het lekker en komen er volgend jaar vast een hoop meetings :) En als ik heel eerlijk ben, de e-esleepmeetings gaan voer diversiteit, klein en groot. Als de hele grote bakken dan eens niet omhoog kunnen is dat eigenlijk helemaal niet zo erg, zolang 0.5mtr -4mtr maar omhoog komt en dat lukt altijd wel.

Groetjes,
    Gerben

16. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    D.E.T.G. Dutch Electric AeroTowing Group

En natuurlijk ook een website :)

Ow en logo!

Laatst bewerkt: 15 okt 2013
  17. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Goed idee om de datums als ook het geregel in 1 draadje te stoppen. Ik ben voorstander voor het DETG te promoten, na het succes te Berlicum smaakt het naar meer. Ik liep al met het idee om dit meer bekend te maken, maar Bertus was/is mij al voor. Daar ik kan wil ik zo vaak mogelijk aanwezig zijn. Tussen de 0,5m en 4m is hier geen probleem. Mijn Toledo Special sleurt dat wel weg.

Wordt aan gewerkt, in de vorm van een Rans S-19. Daar wil ik in 2014 echt wel mee gaan slepen. Zoals het er nu naar uitziet word dat ook een echte powerhouse... (met de mogelijkheid tot 14S te gaan...)

Ik vind de afkorting DETG wel goed, incl het logo. Alhoewel ik de afkorting ESG (Electro Sleep Groep) wat eenvoudiger uit te spreken is... Eens een keer geen engelse/Amerikaanse afkortingen. ;-)

18. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Zo lekker bezig allemaal.
    Over het organiseren door mij heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels.
    Ik zit helaas met een beperking die ik hier niet wil vermelden maar die hindert mij erg als het om regelen gaat.
    Nu komt er waarschijnlijk niet zo veel bij kijken als we door gaan op de weg die we de afgelopen tijd hebben gegaan.
    Ik wil met alle liefde mijn best doen als we maar verwacht er niet te veel van.

Over de naam moest ik wel lachen ik had zoiets van "electro sleur groep" in mijn hoofd.
    Lekker boers:D:D
    En begin niet over een website want vraag maar aan mijn maat (Robbied) als het over computers gaat.
    Ik worstel al als ik een bericht hier moet plaatsen.

Nog even over de slepers.
    Het ging mij eigenlijk niet om de kracht maar om de hoeveelheid sleeps.
    Het uitgangspunt blijft dat het een gezellig sleeptreffen moet blijven.
    Zo gauw ik zie dat iedeen steeds groter wil en daardoor anders naar kleine modellen wordt gekeken stop ik er gelijk mee.
    Voor het grotere sleepgebeuren is biggs (een prachtige organisatie)
    Bij "ons" moet iedereen welkom zijn ik zal dat blijven benaderen.:p
    In de praktijk kunnen de kleinere modellen veel vaker vliegen omdat er nog wel wat mah in de accu zit voor een kleiner model.

Bedenk als zweefvliegpiloot ook dat een sleepkist aardig wat centjes kan kosten en de piloot niets voor de sleepjes hoeft te hebben maar af en toe wel dorst en honger heeft. ( is de hint duidelijk?:D)

19. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Geen probleem :) nederlands ook prima!

Misschien wel in de naam ergens aangeven dat het voor "zweven/vliegen" is?
    Ik ga er wel even mee aan de slag, heb ook nog wat andere ideen voor logos :)

20. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    ESG lijkt mij ook een lekkere naam.
    Kan ook mooi op de modellen geplakt worden, ipv de gebruikelijke PH of D stickers.

Bertus, ik denk dat iedereen zijn steentje wel bijdraagt bij het "organiseren'.
    Het belangrijkste is dat er gewoon 1 aanspreekpunt is.
    Wat er verder achter de schermen gebeurd is niet zo belangrijk.
    Als jij even niet kan of wil, dan zijn er genoeg mensen die je even een mailtje kan sturen met de vraag of zij als eerste op de club willen zijn en een briefing willen doen, samen met de organiserende club.

Zelf wil ik zo min mogelijk verplichtingen hebben vanwege gezondheid en drukte op het werk.
    Ik ben al 4 jaar bezig geweest met F5B en wil nu gewoon weer even genieten van het vliegen.
    Dat is trouwens 6 oktober in Berlicum heel goed gelukt, wat heb ik het naar mijn zin gehad!!

GJ

Deel Deze Pagina