algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Madrid air show crash :

Toestel vlak voor de crash :

saeta.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien er tot op het laatste gestuurd werd is de piloot niet kunnen springen veronderstel ik ? Ben ook benieuwd wat het probleem was

Grtz bart

Probleem? Zoals ik het zie is het een pilot error. Lijkt er erg veel op dat de figuur te laag is ingezet waardoor er niet genoeg ruimte meer was om hem op te trekken.

Het lijkt ook wel alsof hij op het laatste moment nig vol up trekt maar hij zat al te laag.

Berto,

Lijkt me (zonder op de feiten te willen vooruitlopen en mezelf een expert te vinden) idd het geval.

Bijna analoog met de crash in Oostende jaren geleden......

Stevo

De figuur hoeft niet te laag ingezet te zijn. Een plotseling verlies van motorvermogen, door bird hit, flameout of anderszins kan er al voor zorgen dat je geen recovery meer kan uitvoeren.

@ashikaga: ben ik niet helemaal met je eens, in principe zijn alle aerobatics figuren er op gebouwd dat je snelheid over hebt aan het einde van een figuur. dat je weinig over hebt, kan ik me voorstellen. echter als ik het filmpje bekijk vind ik de hele figuur traag.

motorstoring mag eigenlijk nooit een reden zijn om compleet te crashen. dan ben je toch ergens over je grenzen heen gegaan.

Dat zou moeten kunnen theoretisch. Maar er zijn genoeg crashes op youtube te vinden zoals deze P-39 crash waarin duidelijk te zien is dat verlies van vermogen tot vreselijke ongelukken kan leiden.

P-63 Kingcobra Crash - YouTube

Hopelijk wordt het onderzoek nog gepubliceerd door de Spaanse luchtvaartautoriteiten over een paar jaar.

.

ook hier is de hoogte weer (zo te zien) aan de lage kant. weet niet of dat daadwerkelijk zo is, of dat het gezichtsbedrog is...

Ik kan het niet goed inschatten maar de meeste vliegshows hebben een low altitude limit.

Behalve Amerika dan. ;)

In de Spaanse video lijkt het alsof het toestel tegen het gebouw of er vlak voor crasht. Meer beelden heb ik vooralsnog niet gezien.

Die Kingcobra crash had ook niet gehoeven. Lees het verhaal maar eens een figuur ervoor was al maar net goed gegaan waardoor hij lager uitkwam dan zou moeten.

Toen had hij al moeten stoppen, de tweede keer gebeurde vrijwel hetzelfde maar die was niet meer te corrigeren.

Yup, verdrietig nieuws inderdaad zoals bij iedere crash met dodelijke slachtoffers. De man was 71. Dat wil niet zeggen dat oude mensen niet kunnen vliegen, voor hetzelfde geld was er een technisch mankement.

En vanochtend was het onweer er nog niet.

Onderzoek afwachten dus maar weer.

Back