Albatros 1840 Constructo

• Topicstarter Topicstarter EHulst
  • Startdatum Startdatum
ok goede tip, maar de kop van de spijker werkt toch als drempel, om te voorkomen dat het dek of planken terug veren?

Als je nu het dek met voldoende lijm van onder geheel fixeert op de spanten en de spijkerkopjes na het volledig uitharden van de lijm wegschuurt zul je er misschien ook geen hinder meer van hebben??

PS: als je toch met lijm aan het kliederen bent kun je er misschien ook meteen balsa blokjes tussen de spanten plaatsen voor de rompvorm

ok goede tip, maar de kop van de spijker werkt toch als drempel, om te voorkomen dat het dek of planken terug veren?

Normaal gezien is het voldoende om Het spijkertje er een klein eindje in te drukken tot de lijm droog is. En ze daarna weer weghalen.
Maar zoals Diederik schrijft, kun je nu de kopjes ook wegschuren en/of vijlen. Alhoewel dit natuurlijk wel extra werk is wat je zorgvuldig moet doen, zodat je niet teveel hout wegschuurd.

fixeren met spijkertjes

full

Ik heb hier even een foto opgezocht, zodat je kunt zien hoe de spijkertjes te gebruiken. Dit is wel geen dek, maar de huidbeplanking maar is het zelfde principe. Lijm droog, dan kun je de spijkers er weer uit trekken zodat je geen last hebt met een eventuele tweede beplanking

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok goed leermoment voor de beplanking die nu gaat volgen. Van het de tik ik de spijkertjes wel iets verder dan zijn ze ook weg van het oppervlak.
Vraag over de blokken tussen de spanten. Is dit nodig. Zie idd dat dit veel wordt gedaan aan de voor- en achterkant van een schip, maar in het midden? Dan kan ik net zo goed een massieve romp nemen. Bovendien is de afstand van de spanten vrij klein, schip met boegspriet is nauwlijks groter dan een halve meter.

Het is niet echt nodig, maar je hebt er veel gemak van tijdens het beplanken. Jouw bootje is vrij klein, dus een paar blokjes bij boeg en achterschip is voldoende. Met name in deze twee gebieden heb je vaak te weinig lijm oppervlak, hetgeen je dus creëert met wat balsa blokjes. Dit is zacht hout en vrij makkelijk te bewerken.

full

Hier een voorbeeld hoe je kan opvullen. De ronding van de boeg (en achterschip) eindigen een aantal planken (zie onderstaande foto) als er niets zit om ze aan vast te lijmen....??
full

Dus het is niet noodzakelijk om alles op te vullen, slechts de probleem gebieden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ook voor de balsa bij de rondingen kiezen. Zeker als je met spijkertjes werkt. Door de spijkergaatjes heb je naar mijn idee meer kans dat de plankjes gaan knikken over het spant in plaats van mooi rond lopen.

Ik zelf heb nog nooit spijkers gebruikt en ik vind het ook helemaal niks.
Als je de rondingen goed buigt kun je het heel makkelijk af met alleen houtlijm en 'n paar klemmen.
Ook houden spijkers niet in Balsa hout.

Ik zelf heb nog nooit spijkers gebruikt en ik vind het ook helemaal niks.
Als je de rondingen goed buigt kun je het heel makkelijk af met alleen houtlijm en 'n paar klemmen.
Ook houden spijkers niet in Balsa hout.

Zo heeft ieder zijn eigen manier, het zijn ook maar adviezen die hier gegeven worden, je bepaald tenslotte zelf hoe je het uiteindelijk doet.

Als je je balsa insmeert met houtlijm, dan houden de spijkertjes wel hoor. Maar goed in vorm brengen van je latten (goed buigen) is wel belangrijk, dat ben ik met je eens!

Ok wel zullen zien. Eerst alles netjes schuren dat er niets meer uitsteekt en netjes doorloopt. Weet niet hoeveel ik nog kan doen, zondag 2 weken vakantie in Zweden.

Back