Albatros 1840 Constructo

• Topicstarter Topicstarter EHulst
  • Startdatum Startdatum
E

EHulst

Guest
Net een bouwdoos opgehaald. Dit wordt mijn eerste kennismaking met houten modelbouw van historische statische schepen. Heb er zin in.
Doos net opengemaakt en rustig bekeken. Volgens mij moet dit goed kunnen als ik alles maar rustig uitvoer. Is allemaal wel klein, maar gaat vast lukken. Btw wordt een projectje van mijn zoon en mij. Dus moet wachten tot hij weer terug is :).

Alvast een paar foto's.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk bootje, ik wens je veel succes met de bouw en als je voor problemen komt te staan, dan weet er vast wel iemand raad hier. Het is wel verstandig om als je niet zeker bent eerst vragen en dan pas monteren cq. lijmen

basis staat

Vanmiddag bezig geweest met mijn zoon. Alle spanten konden zo uit de mallen worden gedrukt. Daarna netjes alles glad geschuurd en de gleuven iets wijder gemaakt (paste niet). Ze zitten nu allemaal haaks erin. Gekozen om de lijmlaag in de hoek tussen kiel en spant te leggen, ruimte tussen de raakvlakken is te klein. Nu in iedergeval 12 uur droogtijd.
Maar goed begin is er en was gezellig samen.

full

Leuk om te zien dat er weer een bouwer bij komt! welkom, ik ben benieuwd wat jullie er van gaan brouwen.

Allereerst van harte welkom hier. :p

Dat is een mooi beginners scheepje wat je daar hebt. En leuk vooral om te bouwen. In het verre verleden heb ik deze ook gebouwd. Is ook al niet meer in bezit en had nog geen lazercut onderdelen. En moest zelf alles zagen. :p

Wat ik je wel mee wil geven is de kiel. Die heb je al neergezet tussen mooie hoekijzers. Echter zou ik willen adviseren om de kiel tussen twee latjes te klemmen. Dan blijft de kiel ook recht. Tenminste wanneer je rechte latjes gebruikt en deze ook recht monteert. Nu heb je twee punten waar de kiel tussen staat. Maar geen klem om deze ook recht te houden.

Misschien heb je alles al, maar kijk eens bij mijn website hier. Werk instructies
Daar staan een aantal tips op die je als beginner zeker kunt gebruiken denk ik. Goed gereedschap kun je zelf maken en bespaard heel veel op deze toch al dure hobby. :p

Furioza, bedankt voor de tip. Zal kijken wat ik moet doen. Een paar latjes is simpel te doen, maar op dit moment komen de spanten tot onderaan de (valse) kiel (zo heet dit toch?), dus dat is nu niet mogelijk. Kan er wel een hoekje in het midden zetten, voor extra steun. Volgorde is nu eerst het dek, dan de beplanking van de romp, ... en dan bij stap 8 pas de kiel en Steven.

Dek is geschuurd. Nu bevestigen. Dat geeft een probleem, het dek moet hol buigen in de lengte en bol in de breedte. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Kracht die daar voor nodig is, is best groot.

Dat is inderdaad een uitdaging.
Wat je kunt doen is het dek stomen. Dus boven de fluitketel houden wanneer het water kookt. Wanneer het hout warm en vochtig is kan het doormiddel van elastieken of nagels/punaises op de spanten en kiel gezet worden. Het hout buigt nu makkelijker en neemt ook min of meer de vorm aan. Soms niet in één keer en zul je dit proces moeten herhalen.

Heb je losse deklatjes? Als dit zo is, kun je het houten dek in heet water leggen en wanneer dit buigbaar aanvoelt op de spanten verlijmen en met kleine nagels vast zetten. De deklatjes verbergen de spijker gaatjes. Misschien is het handig wanneer het lukt om de nagels niet helemaal in het dek te slaan, dan kun je ze na het drogen van de lijm makkelijk verwijderen. :p

Thx ga ik proberen. Ik heb idd spijkertjes erbij, maar ben bang dat ik de spanten splijt. Alles is maar dun en klein, dus alle extra spanning geeft extra risico. Ik ga eens kijken of ik het dek alvast wat kan voorvormen met wat stoom. Andere reacties natuurlijk welkom.

Nog een theoretische tip, want ik heb het niet geprobeerd, noch ergens gezien.
Als je het dek iets buigt volgens de zeeg van het schip, wil je daarna de buitenkanten iets naar beneden buigen. Dan moet het hout uitrekken, en dat wil het niet graag. Je zou dan haaks op de lengte richting het dek kunnen inzagen om de paar cm en dan tot ± 2 cm van het midden. Je krijgt dan als het ware een aantal vingertjes die je naar beneden kunt buigen en vastzetten natuurlijk.
Dit kan natuurlijk alleen als er daarna dekplanken overheen gaan.
Nogmaals, het is theorie, Ik heb het nooit gedaan. Zijn er anderen die dit wel eens hebben gedaan?
Jan Zwart.

Jan, dit werk niet met multiplexen. Wel met mdf. Zo is dit ook te koop bij de bouwmarkt. Buigbaar mdf heet dat.

Het werkt niet bij multiplexen omdat dit verlijmd hout is welke uit meerdere lagen bestaat die kruislings gelijmd zijn. Vandaar het stomen. De houtvezel word hierdoor zachter waardoor het buigen beter gaat. :p

Welkom hier. Beetje jalours dat je dit samen met je zoon doet.. Mijn zoon had er geen interesse in na enkele pogingen, heeft alleen oog voor beeldschermen helaas

Lijkt erop dat dit balsa hout is. Maar er komen nog dekplaten over, maar wil het uiteraard zo netjes mogelijk erop hebben.

Dek gemonteerd

Was even puzzelen, maar uiteindelijk heeft het stoomstrijkijzer van mijn vrouw uitkomst gebode. Theedoek en dek er tussen. Dan stomen totdat hout vochtig is. Daarna hout er tussen uit en in gebogen vorm gestreken en gestoomd. Dit was alleen de lengte richting nogmaar. Daarna besloten om de lengte richting Alvast te spijkeren en te lijmen. Bleek dat daarna de breedte redelijk te doen was, misschien door het stomen. Lijmresten verwijderd. Hier het resultaat.
full
full

Je dekje ligt er mooi op. De spijkertjes had je er beter wat uit laten steken, zodat je ze kunt verwijderen als de lijm droog is. Nu heb je kans dat de spijkerkopjes in de weg zitten voor het beplanken van je dek. Meestal worden spijkers gebruikt als tijdelijke fixatie.

Back