Airbrushen van een Krill Katana 33%

En weer een stapje verder. Ik heb van alle stappen een foto gemaakt en zal uitleggen hoe ik tot dit resultaat ben gekomen.

Om de vlag echt wapperend te krijgen heb ik de zo genaamde higligts en shadows aangebracht. Hier zie je de eerste zwarte strepen. Eerst breng ik wat dicht opelkaar geconsentreerde strepen aan. Zoals je ziet zijn de strepen bijna zo goed als dekkend zwart. Om echt een mooi 3D effect te krijgen is dit ook nodig. Nu lijkt het veel maar als we wat verder zijn dan lijkt het alles mee te vallen.
IMG_0857.jpg

Vervolgens houd ik de airbrush wat verder van het werkstuk af en spuit zswarte nevel rondom de eerder gezette strepen. Hierdoor lijkt het een vloeiendere golf.
IMG_0858.jpg

Tussen de twee donkere schaduws breng ik nu ook een klein beetje zwarte nevel aan. Dit is nodig omdat hier dadelijk de highligts gaan komen. Omdat hier nu een klein beetje zwart zit zie je de highligt ook in de witte vlakken goed.
IMG_0859.jpg

En hier zie je de higligts. Op zomige stukken heb ik er ook twee naast elkaar gezet zodat er wat meer spel in het geheel komt.
IMG_0860.jpg

En zo ziet het er dan vervolgens uit.
IMG_0861.jpg

IMG_0867.jpg

IMG_0865.jpg

Hierna ben ik begonnen met de schaduwwerkingen te spuiten bij de randen. Hierbij spuit ik de bovenste rand het dikste aan omdat het licht van boven komt.
IMG_0868.jpg

En hier is alle sachaduw gespoten. Het leukste werk komt nu.
IMG_0869.jpg

Het verwijderen van de maskeerfolie en het uiteindelijke resultaat bekijken.
IMG_0872.jpg

IMG_0871.jpg

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat tot dusver. Ik heb er ook echt even een stoel bij gepakt om er naar te gaan zitten kijken;)
IMG_0870.jpg

Jeroen,

ik kan me voorstellen dat je nog op die stoel zit!! heel mooi geworden.. vooral op het kielvlak is de diepte werking fantastisch, op de neus lijkt het wel of het schade heeft..wat een golven!

TOP hoor.

Ziet er echt super uit...:D

Mn zusje gaat ook airbrushen dus die vindt dit ook erg interresant :)

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat ;)

Grt.

Deel 1 ziet er goed uit Jeroen.
Maaruh...bovenkant niet afgeplakt? Met reiniger wegpoetsen?

En de uitleg heb je goed weergegeven....+1
grtz
Nickos

Bedankt voor de reacties!

Ik had inderdaad beter wat meer kunnen afplakken, Kijken of ik het er af krijg met wat ontvetter. Ik moet toch de witte delen nog een keer goed vet vrij maken omdat ik de romp vele malen in mijn handen heb gehad om hem steeds in een andere positie te zetten tijdens het spuiten.

Wat ik tegenwoordig gebruik om te maskeren -als tapes niet werken- is vloeibare maskeerfilm van metallflake. Deze kun je met de airbrush/lakspuit goed opbrengen en is zeer goed te snijden. Wat mij betreft een aanrader voor dergelijke projecten.

ziet er knap uit!

De schaduwerking, haal je die uit een laag of bouw je die uit meerdere lagen op?

Wat ik tegenwoordig gebruik om te maskeren -als tapes niet werken- is vloeibare maskeerfilm van metallflake. Deze kun je met de airbrush/lakspuit goed opbrengen en is zeer goed te snijden. Wat mij betreft een aanrader voor dergelijke projecten.

ziet er knap uit!

De schaduwerking, haal je die uit een laag of bouw je die uit meerdere lagen op?

Hallo Christiaan,

Die vloeibare maskeerfilm zal ik zeker eens uit proberen. Ik heb zojuist twee rollen van 0,6 x 10 meter aan maskeer folie binnen. Ik denk dat ik die maar gebruik voor dit project dan kan ik ook meteen verder.

Je vraag over de lagen begrijp ik niet helemaal. Misschien dat je die wat kunt specificeren?

wat ik bedoel is of je de schaduwlijnen ook qua donkerte opbouwt zoals je dat ook hebt gedaan bij de blauwe vlakken.

andere vraag: verdun je de verf en wat is daarbij de verhouding die je ongeveer gebruikt? Gebruik je ook flash reducer?

O.k. duidelijk, ik verdun de zwarte verf ongeveer met zo´n 30% water. Voor de candy´s en primer gebruik ik de voorgeschreven reducers. Het zwart dekt erg goed maar heb ik toch in ca. 4 a 5 lagen aangebracht.

Zo ga weer even verder met spuiten, gan nu de aluminium primer aanbrengen, maar eerst even het e.e.a. afplakken.

Vandaag tussen wat andere klussen door de Katana afgeplakt. Morgen gaat waarschijnlijk de aluminium primer erop.

Zo zag hij er vanmorgen nog uit.
IMG_0873.jpg

En zo staat hij er nu bij.
IMG_0878.jpg

Ziet er erg mooi uit tot nu toe...en erg bedankt voor de duidelijke uitleg vooral aan die uitleg van de schaduw ga ik wel wat hebben in de toekomst.

Ga vooral zo door, tot nu toe is het echt supergaaf !

Grt,

Corné

Bedankt voor de reacties!

Ik had inderdaad beter wat meer kunnen afplakken, Kijken of ik het er af krijg met wat ontvetter. Ik moet toch de witte delen nog een keer goed vet vrij maken omdat ik de romp vele malen in mijn handen heb gehad om hem steeds in een andere positie te zetten tijdens het spuiten.

mijn advies is "alles afplakken wat geen verf mag dragen"

de nevel komt overal tussendoor en langs.
en wit spul is gemakkelijk een ander kleur te maken, echter terug wit is meestal een hels drama ;)

goed bezig, word een masterpiece.

hoe ga je straks de rand afwerken die je nu maakt met maskingtape, tussen het groen en de blokken en het geel en de blokken zeg maar ?
een pinstripe of plak je een zwarte rand af straks ?

Gelukkig moet over het onder genevelde wit nog een primer heen. In het vervolg toch maar wat beter afplakken. De grote vlakken spuit ik met een single action airbrush met een 0,8 naald. Hier komt ook aanzienlijk meer verdwaalde nevel vanaf als met een double action pistooltje.

De randen wil ik doen voorkomen alsof de gekleurde vlakken wat samen gefromeld over komen. Hoe ik dit ga maken weet ik ook nog niet precies. Dat bepaal ik pas wanneer ik zover ben. Een pinstriping vind ik niet zo mooi in dit schema.
IMG_0812.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Ziet er verbluffend goed uit zal de het draadje zeker blijven volgen.

He Nickos,

als je je verveeld heb ik nog wel een extra 2.4m staan om te spuiten.
of een delta.

Gr. andré

Hoi Jeroen,

Ziet er verbluffend goed uit zal de het draadje zeker blijven volgen.

He Nickos,

als je je verveeld heb ik nog wel een extra 2.4m staan om te spuiten.
of een delta.

Gr. andré

Hahaha, dat dacht ik wel...
Eerst maar even mijn hangaar vliegend maken ;-)

Ziet er fraai uit Jeroen, ben benieuwd wanneer hij klaar is.

Met deze laksoort heb je een 100% hechting aan het gfk? Ik weet van mijn Krill destijds dat je vooral bij de romp wel eens wat kan knijpen in het materiaal, zou zonde zijn als er dan een stuk verf afspringt.....:)

Back